نکات رانندگی در جاده های کوهستانی

نکات رانندگی در جاده های کوهستانی
4.8
(2536)

خوش منظره ترین مسیرهای کوهستانی نیز گاهی خطرناک ترین ها هم هستند. جاده های شیب دار با پیچ های خیلی تند، دره ها، و نرده های محافظ کم یا بدون محافظ که مشخصه اغلب این جاده ها است. رانندگی در جاده های کوهستانی مطمئناً سرگرم کننده به نظر می رسد، اما واقعیت این است که سفر در شیب های تند در جاده های کوهستانی باریک می تواند برای رانندگان و وسایل نقلیه آنها چالش برانگیز باشد. با این حال، با داشتن برخی مهارت‌های رانندگی مطمئن، آمادگی بیشتری برای رانندگی ایمن از میان رشته‌کوه‌ها خواهید داشت.

جاده های شیب دار در سربالایی و سراشیبی ممکن است به اجزای اصلی وسیله نقلیه شما، از موتور گرفته تا ترمز، فشار بیشتری وارد کند. خوشبختانه، شما می توانید اقدامات احتیاطی خاصی را برای کمک به وسیله نقلیه خود انجام دهید، چه از یک جاده کوهستانی بالا بروید و چه پایین بیایید.

رانندگی در کوهستان با رانندگی در شهر و بزرگراه متفاوت است. افزایش و کاهش در ارتفاع، باریک شدن و پیچ در پیچی جاده ها و احتمال وجود برف و یخبندان وجود دارد. ما نکاتی را گردآوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند بدون توجه به زمان سال، با خیال راحت مسیر خود را در کوه‌ها طی کنید.

نکات رانندگی در جاده های کوهستانی
نکات رانندگی در جاده های کوهستانی

نکات قبل از ورود به جاده کوهستانی

خودرو را بررسی کنید

قبل از حرکت باک بنزین خود را پر کنید. بالا و پایین رفتن از گردنه های کوهستانی با سرعت کمتر می تواند سوخت بسیار بیشتری نسبت به رانندگی معمولی بسوزاند. علاوه بر این، یخ‌زدا، تیغه‌های برف پاک کن و چراغ‌های جلو را بررسی کنید و تمام مایعات خودرو را در صورت نیاز پر کنید.

رانندگی در کوهستان برای وسایل نقلیه سخت است، بنابراین قبل از اینکه به سمت تپه ها حرکت کنید، یک بار وسیله نقلیه را کاملا بررسی کنید تا از موارد زیر مطمئن شوید:

  • ترمز و باتری خودرو سالم هستند.
  • مایعات از جمله روغن، گیربکس، خنک کننده و مایع شیشه شوی پر می شوند.
  • لاستیک ها به درستی باد شده، با آج مناسب و همینطور زاپاس سالم

در همین رابطه می توانید مقاله “سرویس کامل خودرو چیست” را نیز مطالعه نمایید.

برای موارد غیرمنتظره برنامه ریزی کنید

کوه ها دور افتاده و غیرقابل پیش بینی هستند. یک طوفان یا تصادف ناگهانی که یک جاده باریک را مسدود می کند، می تواند شما را برای مدت طولانی سرگردان کند. با همراه داشتن وسایلی مانند غذا، آب، لباس گرم، ابزار، کمک های اولیه و سایر وسایل ایمنی، برای شرایط اضطراری آماده شوید. همچنین به کسی اطلاع دهید که کجا می‌روید، تا بتواند در صورت بی خبری به پلیس محلی اطلاع دهد.

از نقشه های ترسیمی استفاده کنید

از دست دادن سرویس تلفن همراه و حتی جی پی اس در کوه ها امری عادی است، پس یک اطلس همراه خود داشته باشید و قبل از حرکت با مسیر خود آشنا شوید. در جاده های کوهستانی و خارج از شهر ممکن است آنتن و اینترنت شما قطع باشد و هیچ گونه دسترسی به سیستم سیستم GPS یا Google Maps نداشته باشید، این فناوری در حین مفید بودن ممکن است هنگام رانندگی در مکانی دورافتاده شما را نا امید کند. پس قبل از حرکت یکبار مسیریابی را به صورت آفلاین انجام دهید و در حافظه دستگاه خود ذخیره کنید و مطمئن شوید که نقشه شما قبل ازحرکت بارگیری شده است، همچنین بهتر است یک نقشه یدکی و کاغذی در داشتبورد خود نگهداری کنید.

استفاده از نقشه کاغذی
استفاده از نقشه کاغذی

نکات رانندگی در جاده کوهستانی

با احتیاط برانید

با هوشیاری کامل رانندگی کنید و به حقوق رانندگان دیگر احترام بگذارید و از تصادفات احتمالی جلوگیری کنید. جاده های کوهستانی منحنی هستند و گاهی اوقات دیدن آنچه روبروی پیچ می آید دشوار است. درهنگام عبور از وسایل نقلیه احتیاط بیشتری به خرج دهید، سرعت مجاز را رعایت کنید و اگر در شب رانندگی می کنید برای کاهش خطر از سمت خودروهای روبرو، نور بالا را کم کنید. اگر به رانندگی در کوهستان عادت ندارید، به احتمال زیاد کندتر از دیگران در جاده حرکت خواهید کرد. بنابراین، وقتی دو یا سه ماشین پشت سرتان می‌روید، یک مکان امن و قانونی در کنار جاده پیدا کنید و اجازه دهید ترافیک عبور کند. این مهم است زیرا:

  • افرادی که پشت سر شما هستند بی تاب می شوند و در نهایت سعی می کنند از کنار شما در مکان های ناامن عبور کنند.
  • یک ردیف ماشین در آینه دید عقب می تواند استرس زا باشد و رانندگی را کمتر لذت بخش کند.
  • تلاش برای جبران با رانندگی سریعتر از سطح مهارت خود نیز موقعیت خطرناکی ایجاد می کند.

مراقبت های زمستانی خودرو

عاقلانه رانندگی کنید

برعکس، اگر پشت سر کسی هستید که کندتر از شما رانندگی می کند، صبر کنید تا دید واضح و فضای کافی برای عبور ایمن از او را داشته باشید. زمان رانندگی در جاده‌های کوهستانی حتماً سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت خودرو در چنین شرایطی باید با توجه به شرایط جاده، فاصله بین خودروها، میزان دید در شب یا روز، شیب مسیر، وجود یا عدم وجود پیچ‌های خطرناک و… تنظیم شود.

توجه به علائم رانندگی در جاده های کوهستانی

جاده های کوهستانی دارای علائم هشدار دهنده مختلفی خواهند بود، بنابراین هوشیار باشید و بدانید که هر علامت چه معنایی دارد. علائمی را خواهید دید که به شما کمک می کند تا پیچ های تیز یا چندگانه را در جاده، مناطقی با سنگ های سست یا در حال سقوط، و سطوح جاده ای که هنگام خیس شدن لغزنده است، پیش بینی کنید. همچنین می توانید نشانه هایی را برای حیواناتی که بومی آن منطقه هستند مشاهده کنید.

توجه به علائم رانندگی در جاده های کوهستانی
توجه به علائم رانندگی در جاده های کوهستانی

سنگ ها

ریزش سنگ های کوچک نیز محتمل است، به ویژه پس از باران و حوادث یخ زدگی. اگر راننده دیگری چراغ‌های جلوی خود را به سمت شما چشمک می‌زند، احتمالاً به خاطر حیات وحش یا سنگ های در جاده، یا تصادف یا تله سرعت پیش رو است.

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه

فکر کنید در جاده کوهستانی پر پیچ و خمی می‌رانید و ناگهان بارانی سیل‌آسا شروع به باریدن می‌کند یا برف غافل‌گیرتان می‌کند. راندن در شرایط آب و هوایی نامساعد به خودی خود، کار خطرناکی است، چه برسد به رانندگی در کوهستان. حتما قبل از آغاز سفر، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید تا گرفتار نشوید. در مسیرهای کوهستانی، رانش زمین هنگام باران سیل‌آسا و ریزش بهمن هنگام برف در کمین رانندگان است.

توقف در مکان‌های امن

با توجه به اینکه اکثر جاده‌های کوهستانی دارای عرض کمی هستند بنابراین باید خودرو را در مکان‌های امن پارک کرد. پارک کردن خودرو در کوهستان نیز شرایط خاص خودش را خواهد داشت به‌طوری‌که می‌بایست فرمان خودرو در جهت خلاف جاده پیچانده شود تا در صورت حرکت، خودرو وارد جاده نشود و همچنین باید خودرو در دنده باشد و ترمزدستی کشیده شود. در نهایت برای اطمینان بیشتر باید از سنگ برای توقف حرکت لاستیک‌ها استفاده کرد.

توقف در مکان امن
توقف در مکان امن

چراغ های جلو

از چراغ های جلو در آب و هوای نامساعد برای کمک به سایر رانندگان برای دیدن شما استفاده کنید. اگر در جاده ای تاریک رانندگی می کنید، نور بالا به شما کمک می‌کند تا بتوانید منظره روبه رو را ببینید (اما مطمئن شوید که وقتی چراغ‌های جلو را نزدیک می‌کنید، فوراً آن‌ها را خاموش کنید، در غیر این صورت با کور کردن راننده دیگر وضعیت خطرناکی ایجاد می‌کند). از نور بالا خود در هوای بد استفاده نکنید، زیرا مه شدید، برف و باران منعکس می‌شوند و دید شما را کاهش می‌دهند.

استفاده از نور بالا
استفاده از نور بالا

نکاتی برای رانندگی در کوهستان در شب

رانندگی در شب لایه‌ای از پیچیدگی را در جاده‌های کوهستانی اضافه می‌کند. دید شما محدود است و جاده های پرپیچ و خم ممکن است باعث سردرگمی شوند. مراقب باشید و سرعت خود را کم کنید تا به خودتان زمان کافی برای واکنش به موانع غیرمنتظره بدهید. از چراغ‌های جلوی خود به طور مؤثر استفاده کنید، اما هنگام نزدیک شدن به خودروها در لاین مقابل چراغ را خاموش کنید.

بالا رفتن از جاده های شیب دار کوهستانی ممکن است موتور شما را بیش از حد گرم کند، بنابراین مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید موتور شما خنک می ماند:

  • اگر ماشین شما در حالی که به سمت قله حرکت می کند مشکل دارد، دنده پایین تری را تغییر دهید تا بتوانید سرعت ثابتی داشته باشید.
  • اگر با شیب خاصی به سمت بالا حرکت می کنید، تهویه مطبوع خود را خاموش کنید و شیشه های خود را پایین بیاورید، زیرا اجرای AC فشار بیشتری به موتور شما وارد می کند که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
  • وقتی به جایی رسیدید که امکان استراحت وجود دارد، به ماشین خود فرصت دهید تا با رها کردن موتور برای چند دقیقه در حالت آرام آرام خنک شود.
  • اگر نمی‌توانید فوراً خود را کنار بکشید، می‌توانید بخاری ماشین خود را در بالاترین حد خود روشن کنید – همانطور که در یک صبح سرد یخبندان انجام می‌دهید. این می تواند به تخلیه بخشی از گرمای اضافی موتور کمک کند، که ممکن است مدتی را برای شما بخرد تا زمانی که بتوانید با خیال راحت خودرو را در جایی متوقف کنید.
نکاتی برای رانندگی در کوهستان در شب
نکاتی برای رانندگی در کوهستان در شب

برای سرازیری از دنده های پایین تر استفاده کنید

هنگامی که شروع به بازگشت به سراشیبی می کنید، به جای ترمز از موتور و گیربکس خود برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید. قبل از شروع به سرازیری، دنده‌های پایین‌تر را تعویض کنید، زیرا این کار به کاهش سرعت خودرو بدون نیاز به ترمز کمک می‌کند. اگر وسیله نقلیه شما دارای گیربکس اتوماتیک است، از “L” یا “2” استفاده کنید. با این حال، اگر نیاز به ترمز مکرر دارید، اگر بوی سوختن ترمز را حس کردید، آن را بکشید. اجازه دهید قبل از شروع دوباره رانندگی خنک شوند، اما اگر فکر می کنید ممکن است ترمز شما مشکلی داشته باشد، ادامه ندهید.

هنگامی که دوباره روی زمین صاف قرار گرفتید، دنده را دوباره به درایو برگردانید و از ترمزهای خود مانند حالت عادی استفاده کنید.

برای جاده های کوهستانی آماده باشید

جاده های کوهستانی پرپیچ و خم می توانند باریک باشند، با انحناهای چشمگیر که دیدن آنچه در اطراف پیچ بعدی وجود دارد را دشوار می کند. در نتیجه، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

  • در لاین خود برانید و بین وسیله نقلیه خود و وسایل نقلیه دیگری که دنبال می کنید فضای بیشتری بدهید، زیرا توقف های ناگهانی ممکن است در هر زمانی رخ دهد.
  • به محدودیت‌های سرعت اعلام‌شده توجه کنید و به دنبال علائمی باشید که به شما در مورد درجه‌های شیب‌دار پیش رو هشدار می‌دهند.
  • به خصوص در شب مراقب حیوانات باشید.
  • اگر در مناطق دور افتاده سفر می کنید، مطمئن شوید که بنزین کافی دارید.
  • اگر آهسته رانندگی می‌کنید، در منتهی الیه جاده برانید تا باقی خودروها به راحتی بتوانند از شما عبور کنند.
  • فقط زمانی از ترافیک کندتر عبور کنید که دید واضحی از جاده پیش رو داشته باشید. هرگز از روی یک پیچ کور یا زمانی که دید شما به خطر افتاده است از ماشین دیگری عبور نکنید.
  • اگر برای تماشای منظره توقف می‌کنید، از ترمز دستی خود استفاده کنید و سنگ‌ها را پشت لاستیک‌هایتان قرار دهید تا از سرازیری خودرویتان جلوگیری کنید.

در ویدیو زیر نکات لازم برای رانندگی در کوهستان توضیح داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش