مراقبت های زمستانی خودرو

مراقبت های زمستانی خودرو
4.8
(2163)

تعمیر و نگهداری را می توان به عنوان عمل مراقبت مناسب از وسیله نقلیه خود برای لذت بردن از یک تجربه سواری رضایت بخش در نظر گرفت. همه خودروها نیاز به نگهداری دارند و تعمیر و نکهداری آنها وظیفه ماست.

با رعایت چند مرحله، می‌توانیم سالانه پول زیادی را پس انداز کنیم، که می‌تواند به افزایش طول عمر وسیله نقلیه کمک کند و مانع از به وجود آمدن حوادث ناگهانی در جاده ها شود. مراحل مختلفی در مراقبت از ماشین در فصل زمستان وجود دارد.

مراقبت های زمستانی خودرو

رانندگی در زمستان فشار بیشتری را هم به شما و هم به ماشینتان وارد می کند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید همه قطعات عملکرد مناسبی دارند. چند بررسی ساده می‌تواند احتمال خرابی را تا حد زیادی کاهش دهد، و همچنین به طور بالقوه رانندگی ماشین را در یخ و برف آسان‌تر می‌کند.

مراقبت های زمستانی خودرو
مراقبت های زمستانی خودرو

چک آپ مقدماتی

اگر راننده هستید و خودروی شخصی دارید، احتمالا یکی از دغدغه‌هاي شـما این اسـت کـه در فصل سرما چگونه باید از خودروی خود مراقبت کنید. با تغییر فصل و آمدن ماه‌های سرد سال، سیستم خودروی شـما باید با شرایط آب‌ و هوایی جدید هماهنگ شود تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود. این امر نیازمند این اسـت کـه شـما بـه‌عنوان مالک خودرو، بازبینی کلی از وسیله نقلیه خود انجام دهید. گام اولیه و اصلی در مراقبت از خودرو در زمستان، انجام یک بررسی اولیه برای اطمینان از عملکرد طبیعی قطعات اصلی است که می تواند به کاهش حوادث کمک بیشتری کند.

گرم کردن خودرو

مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان از آنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

گرم کردن وسیله نقلیه اطمینان حاصل می کند که روغن موتور موجود در داخل وسیله نقلیه شما به هر گوشه و کناری می رسد. هنگام استارت زدن، داخل موتور به شدت روغن کاری می شود. در نتیجه کاهش سایش و پارگی.

گرم کردن خودرو
گرم کردن خودرو

روغن موتور در زمستان ها غلیظ می شود، بنابراین جریان آزادانه به قسمت های مختلف موتور بیش از حد معمول زمان می برد. و در این شرایط مهم است که ماشین خود را 3-5 دقیقه قبل از حرکت گرم کنید تا از یک سواری موثر در زمستان اطمینان حاصل کنید.

بررسی چراغ های مه شکن

اگرچه مه در بسیاری از کشورها یک اتفاق رایج نیست، اما در کشور ما مخصوصا مناطق شمالی کشور پدیده ای است که رانندگان با آن مواجه هستند. مهمترین اثر مه، تاثیر منفی بر روی دید رانندگان است. برای کاهش اثر آن لازم است که از چراغ های مه شکن استفاده کنید. قبل از هر سفری در زمستان از سلامت چراغ های جلو و همچنین چراغ های مه شکن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی چراغ های مه شکن
بررسی چراغ های مه شکن

چک کردن ضد یخ

یکی از مایعات خودرو که حتما باید به موقع نسبت به تعویض آن اقدام کرده و بررسی درستی نسبت به وضعیت آن داشته باشید، ضدیخ ماشین است.  مایع ضد یخ از پوسیدگی موتور خودرو شما ممانعت به عمل خواهد آورد  و وظایف بعدی آن ممانعت از یخ زدگی و جوش آوردن موتور در زمستان و تابستان است.

با وارد شدن به فصل سرما، با ریختن ضدیخ و اطمینان از صحت و میزان کافی آن، از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کرده و به این شکل سلامت و ایمنی خودروی خود را تضمین خواهید کرد. قابل انتظار است که در فصل سرما ریسک یخ زدن آب رادیاتور بالا رفته و نیاز به ضد یخ بیش از قبل احساس شود. در فصل زمستان مواد مایع درون خودرو بر اثر سرما یخ می زنند. ضد یخ ترکیبی است که بر پایه مونو اتیلن گلایکول ساخته شده است. این مایع به واسطه مواد افزودنی که دارد، از خوردگی و زنگ زدگی و همچنین یخ زدگی جلوگیری خواهد کرد.

چک کردن ضد یخ
چک کردن ضد یخ

بررسی وضعیت باتری

باتری یکی از مهم ترین اجزای یک وسیله نقلیه است که در هوای یخبندان نیاز به مراقبت کامل دارد. در زمستان، سیال محلول الکترولیت داخل باتری غلیظ می شود که از جریان روان انرژی جلوگیری می کند که منجر به آسیب دائمی به سلول های باتری می شود.

یکی از بیشترین مشکلات رانندگان در فصل سرما روشن نشدن خودرو است. اگر وسیله نقلیه شما در هوای سرد روشن نمی شود، محتمل ترین منبع مشکل باتری است. مشکلات مربوط به باتری تا حدودی بزرگ‌ترین علت خرابی خودرو در طول ماه‌های زمستان است.

توصیه میکنیم مقاله علت خرابی باتری ماشین را نیز مطالعه کنید.

واقعیت این است که وقتی ماشین سرد می شود، برای روشن کردن موتور به نیروی بیشتری از باتری نیاز دارد. در این شرایط اگر باتری به‌درستی شارژ نشده باشد یا به دلیل قدیمی بودن دچار فرسودگی شده باشد یا در اثر فشار زیاد دیگر قطعات الکتریکی خودرو تحت فشار قرار گرفته باشد، احتمال اینکه وسیله نقلیه شما روشن نشود، بیشتر است.

بررسی وضعیت باتری
بررسی وضعیت باتری

با این حال، راه‌های مختلفی برای حفظ وضعیت باتری در طول ماه‌های زمستان وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از خرابی‌های ناخواسته مرتبط با باتری کمک کند. برای جلوگیری از خرابی باتری در زمستان می توانید موارد زیر را انجام دهید.

باتری خود را قبل از شروع زمستان تست کنید

بررسی باتری شامل بازرسی سیستم شارژ، میزان شارژ و ولتاژ خروجی باتری است. با این تست مشخص می شود که آیا احتمال خرابی باتری وجود دارد یا خیر و آیا لازم است قبل از زمستان باتری را تعویض کرد یا نه.

برای آموزش تست باتری خودرو می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

خودرو را در هوای آزاد پارک نکنید

برای جلوگیری از خرابی باتری در فصل زمستان لازم است خودرو و مهم تر از آن باتری را گرم نگهدارید. به همین منظور لازم است خودرو را در هوای آزاد پارک نکنید و به فضایی پوشیده منتقل کنید. همچنین در صورتیکه مجبورید خودرو را در فضای آزاد پارک کنید، برای گرم نگه داشتن باتری می توانید از پتوهای مخصوص باتری استفاده کنید.

از خاموش بودن تمام وسائل الکتریکی مطمئن شوید

روشن کردن هر یک از قطعات الکتریکی در صورت عدم نیاز باعث ایجاد بار اضافه بر روی باتری شده و تخلیه زودهنگام آن خواهد شد.

پس از روشن کردن خودرو، یک یا دو دقیقه صبر کنید. اینکار به دینام خودروی شما اجازه می دهد تا باتری را قبل از هر گونه درخواست اضافی شارژ کند. بهترین راه برای جلوگیری از تخلیه بی مورد باتری و صرفه جویی در مصرف باتری این است که اطمینان حاصل کنید که تمام بارهای برق را قبل از خاموش کردن موتور، خاموش کنید. چراغ‌ها، سیستم‌های گرمایشی، رادیو، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو و هر چیزی که به پریز برق کمکی خودروی شما وصل شده است را بررسی کنید.

باتری را تمیز نگه دارید

در طی چند سال، معمولاً آلودگی، گردوغبار و خوردگی روی پایانه‌های باتری ظاهر می‌شود و می‌تواند مقاومت الکتریکی را افزایش دهد و باعث شود باتری بار بیشتری متحمل شود. دمای پایین تأثیر مشابهی بر روی خودروی شما دارد، مقاومت الکتریکی را افزایش می دهد و روغن موتور را غلیظ می کند. وقتی این دو عامل با هم ترکیب شوند، احتمال خرابی باتری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. شاید نتوان برای تغییر دمای هوا و تاثیر آن بر باتری کار زیادی انجام داد، اما تمیز کردن پایانه ها تاثیر بسیار زیادی بر کارکرد باتری خواهد داشت.

برای تمیز کردن پایانه های باتری ابتا خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور سرد شود.

سپس کابل های باتری را در ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت جدا کنید. با استفاده از دستکش و عینک محافظ، از یک پارچه مرطوب و مخلوط جوش شیرین و آب برای تمیز کردن باتری و پایانه های آن استفاده کنید. مسواک یا فرچه سیمی ممکن است برای مناطقی که رسوبات سخت بر روی آن ها وجود دارد، مورد نیاز باشد. هنگامی که باتری تمیز شد آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید. سپس بر روی پایانه ها گریس بمالید. در نهایت، باتری خود را دوباره وصل کنید، مطمئن شوید که این بار ابتدا کابل مثبت را وصل کرده اید.

همراه داشتن لوازم جانبی باتری

همیشه در طول زمستان لوازم جانبی باتری مااند شارژر یا کابل های جامپر را به همراه داشته باشید.

بررسی تایر خودرو

مراقبت از لاستیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو و تنها قطعه ای که با جاده در تماس است، باید یکی از اولین اولویت‌ها باشد.

اولین قدم در مراقبت از تایرهای خودرو باید بررسی دمای آنها باشد. در ماه های گرم تر، فشار تایر در خودروی شما افزایش می یابد. در مقابل، در هوای سرد، کاهش می یابد که می تواند فشار قابل توجهی بر رانندگی وارد کند. بسیار مهم است که فشار باد لاستیک را قبل از خروج از خانه ررسی کنید تا مطمئن شوید که در محدوده توصیه شده است.

بررسی وضعیت تایر خودرو
بررسی وضعیت تایر خودرو

چرخ ها را تمیز کنید

هنگامی که چرخ ها کثیف هستند، تشخیص مشکلات مربوط به چرخ ها دشوارتر است، بنابراین باید سعی کنید تا جایی که می توانید آنها را تمیز نگهداری کنید.

زمانی که لاستیک‌ها تمیز هستند، خطراتی مانند عمق کم آج، شکاف‌ها، برآمدگی‌ها راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند، بنابراین هر هفته یا دو هفته یک بار آن‌ها را تمیز می‌کنید. اطمینان از تمیز بودن لاستیک‌ها می‌تواند کشش لاستیک را نیز حفظ کند، بنابراین خودرو می‌تواند به طور موثرتری روی سطوح جاده‌ها حرکت کند.

عمق آج را بررسی کنید

بعد از تمیز کردن لاستیک ها، زمان خوبی برای تشخیص مشکلات تایرها است و نکته مهمی که باید به آن توجه کرد عمق آج است. شما در جاده های لغزنده به چسبندگی زیادی نیاز دارید، از همین جهت لاستیک هایی با عمق کم کارایی مناسبی نخواهند داشت.

به عنوان یک قانون کلی، همیشه بهتر است تایرهای خود را زمانی که سرد هستند بررسی کنید و عمق آج 3 میلی متری را به جای 1.6 میلی متر توصیه شده در زمستان انتخاب کنید تا هم خود و هم لاستیک هایتان را برای جاده های لغزنده آماده کنید.

بررسی عمق عاج تایر
بررسی عمق عاج تایر

مراقب کاهش فشار تایر باشید

هوای سرد به طور شگفت انگیزی تاثیر زیادی بر فشار باد لاستیک دارد، به طوری که به ازای هر 10 درجه فارنهایت کاهش دما، 1psi (پوند بر اینچ مربع) فشار کاهش می یابد. این بدان معناست که در طول زمستان که دما می‌تواند به شدت نوسان کند، لاستیک‌ها می‌توانند با حاشیه قابل توجهی تخلیه شوند، به همین دلیل است که بررسی منظم آنها بسیار مهم است.

در هوای سرد، هوای داخل لاستیک ها منقبض می شود و باعث افت فشار می شود. فشار را حداقل هر دو هفته یک بار یا بیشتر در زمانی که هوا واقعا سرد است کنترل کنید تا مطمئن شوید که همیشه روی فشار ذکر شده در دفترچه راهنما تنظیم شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش