سرویس کامل خودرو شامل چیست؟

سرویس کامل خودرو شامل چیست؟
4.8
(1254)

به دلیل کمبود وقت یا بودجه، بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه ممکن است انجام خدمات تعمیر و نگهداری مورد نیاز یا انجام تعمیرات جزئی خودرو را به تعویق بیندازند. تا زمانی که خودرو وظیفه جابه جایی را انجام می دهد، گمان می‌کنند همه چیز درست است و با افزایش فاصله سرویس مورد نیاز در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند. در صورتیکه این پول احتمالا صرف تعمیراتی خواهد شد که بسیار هزینه بر خواهند بود.

خودرو از قطعاتی تشکیل شده که به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند و لازم است به صورت منظم تعمیر و نگهداری شوند. سرویس خودرو از مواردی است که نیاز است به صورت دوره ای انجام دهید. بدون چک کردن خودرو توسط متخصص، پیدا کردن منبع مشکلاتی که برای خودرو پیش می آید بسیار سخت است.

سرویس کامل خودرو شامل چیست؟
سرویس کامل خودرو شامل چیست؟

یکی از این خدمات که اکثر مردم آن را انتخاب می کنند، سرویس کامل خودرو است. همانطور که از نام آن پیداست، این سرویس شامل تعمیر و نگهداری گسترده است که توسط افرادی انجام می شود که قطعات مختلف خودرو و نحوه کار آنها را درک می کنند. اگر به دنبال این هستید که بدانید خدمات کامل خودرو شامل چه مواردی می‌شود و چگونه انجام می شود می توانید ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

سرویس خودرو چیست؟

سرویس خودرو مشابه یک معاینه بهداشتی منظم است، اما برای وسیله نقلیه شما. درست مانند افرادی که برای معاینه سالانه به پزشک خود مراجعه می کنند تا مطمئن شوند که از سلامت کافی برخوردارند، اگر بخواهید ماشین شما برای مدت طولانی کار کند، همین اصل را باید در مورد خودرو رعایت کرد. تعیین برنامه منظم برای سرویس خودرو به این دلیل است که وسیله نقلیه شما به طور قابل اعتماد و ایمن به کار خود ادامه می دهد.

از آنجایی که وسیله نقلیه شامل تعداد زیادی از قطعات خودرو است که با هم کار می کنند، مطمئناً مقاومت، سایش و پارگی هم وجود خواهد داشت. یک مشکل در یک جزء خاص می تواند بر کار دیگری تأثیر بگذارد و در برخی موارد امکان خرابی کامل نیز وجود دارد.

سرویس خودرو چیست؟
سرویس خودرو چیست؟

قطعا هیچ یک از ما دوست نداریم در شرایطی قرار بگیریم که ناگهان خودرومان از کار بیفتد. برای جلوگیری از چنین شرایطی و برای ایمنی راننده و سرنشینان، مهم است که به طور منظم به مراکز بررسی خدمات مراجعه کنید. این خدمات شامل بررسی علائم کلی سایش و پارگی، شارژ یا تعویض مایعات، ترمزها، موتور و سایر قطعات ضروری است.

بسته به سن، ساخت، مدل و سابقه خدمات خودرو، انواع مختلفی از خدمات موجود است. اکثر سازندگان زمان بندی را ذکر می کنند که در آن خودرو باید برای سرویس بررسی شود.

چرا باید خودرو را به مراکز سرویس برد؟

 زمانهایی که مشکلی در خودرو به وجود می آید کاملا مشخص است که باید به مراکز تعمیر خودرو مراجعه کنیم، اما دلیل مراجعه به این مراکز زمانی که خودرو سالم است و همه چیز خوب به نظر می رسد چیست؟

در بیشتر مواقع، رانندگان از عملکرد خودرو بی اطلاع هستند که منجر به خرابی های پیش بینی نشده می شود. مهمتر از آن، برای ایمنی صاحبان خودرو و دیگران است که باید وسیله نقلیه را در بهینه ترین و کارآمدترین شرایط نگه دارید.

چرا باید خودرو را به مراکز سرویس برد؟
چرا باید خودرو را به مراکز سرویس برد؟

صرفه اقتصادی

سرویس خودرو در فواصل زمانی معین کمک می کند تا مسائل و مشکلات بالقوه را قبل از اینکه به هزینه هنگفتی تبدیل شوند، برطرف کرد. علاوه بر این، پرداختن به مسائل کوچکتر در مراحل اولیه همیشه هزینه کمتری نسبت به زمانی دارد که تبدیل به مشکلات بزرگتری شوند.

صرفه جویی در مصرف سوخت

خدمات خودرو فقط منجر به صرفه جویی در هزینه های تعمیرات بیشتر نمی شود، بلکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود. زمانی که تمامی اجزای خودرو در هماهنگی کامل و بدون هیچ گونه فشار اضافی بر موتور کار می کنند، خودرو حداقل سوخت را مصرف می کند.

از طرف دیگر، اگر خودرو سرویس نشود، موتور به سختی کار خواهد کرد که منجر به مصرف سوخت بیش از حد لازم می شود.

طول عمر بیشتر

کاملا مشخص است که طول عمر مفید یک خودرو با رسیدگی های منظم مطمئناً طولانی‌تر از خودرویی است که به آن رسیدگی نمی‌شود. خودرویی که به طور منظم سرویس می‌شود، تمام قطعات اصلی آن سالم و به درستی کار می‌کند و طول عمر آن افزایش می یابد.

سرویس خودرو شامل چه خدماتی است؟

در سرویس خودرو سه سطح از خدمات ارائه می شود که هرکدام شامل قسمت های مختلفی است.

خدمات اولیه خودرو شامل چه مواردی است؟

خدمات اولیه معمولاً شامل تعویض روغن و فیلتر و بازرسی بصری اجزای وسیله نقلیه است. مایعات (مانند مایع شیشه شوی، روغن ترمز، ضد یخ و روغن فرمان) معمولاً پر می شوند. همچنین، اجزای کلیدی خودرو از جمله ترمز، لاستیک، ضربه‌گیر، گیربکس و غیره باید مورد بازرسی قرار گیرند تا قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی، تعمیرات ضروری مربوط به آن ها انجام شود. این خدمات هر 6 ماه انجام می شود و برای خودروهایی با کاربری بالا مناسب است

خدمات کامل خودرو شامل چه مواردی است؟

یک سرویس کامل معمولاً شامل کلیه خدمات اولیه ذکر شده در بالا به اضافه 15 تا 30 بررسی اضافی در سایر اجزای وسیله نقلیه به اضافه هرگونه تعمیر ضروری خودرو است.

سرویس کامل خودرو شامل همه چیز از بررسی مایعات گرفته تا بررسی موتور می شود.

بررسی های عمومی و داخلی

بررسی‌های داخلی مجموعه ای از انواع بررسی های اغلب غیرمکانیکی است. این سرویس وضعیت قفل درها، کمربند ایمنی و وسایل الکتریکی مانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و نشانگرها را ارزیابی می‌کند. در مورد وضعیت فیلتر کابین نیز بررسی هایی صورت خواهد گرفت. در نهایت، نرم افزار تجزیه و تحلیل به سیستم کامپیوتری خودرو متصل می شود تا عیوب را بررسی کند. در این زمان، مکانیک صفحه نمایش داشبورد را برای هرگونه گزارش هایلایت شده بررسی می کند. اگر مشکلات حل شود، هشدارهای ابزار را از داشبورد حذف خواهند کرد.

بررسی محفظه موتور

قلب تپنده وسیله نقلیه شما، موتور جایی است که مهم ترین بررسی ها و تغییرات انجام می شود. خدمات کامل شامل تعویض روغن موتور و فیلتر روغن موتور خواهد بود. همچنین در صورت نیاز فیلتر هوا هم تعویض خواهد شد. سایر تغییرات مستقیم شامل بررسی و پر کردن مایع خنک کننده و بررسی لزوم تعویض شمع ها است. بررسی هایی برای فرسودگی و پارگی عمومی در کنار نشت روغن، بررسی شیلنگ های رادیاتور و مایع خنک کننده و همچنین بررسی هایی در مورد سطوح ضد یخ انجام خواهد شد. تسمه‌های موتور، از جمله تسمه محرک و تسمه تایم، با توصیه‌هایی در مورد نیاز به تعویض بررسی می‌شوند. بررسی های نهایی موتور شامل نظارت بر باتری برای برطرف کردن مشکلات و تمیز کردن هر گونه رسوبات و خودگی است.

بررسی ترمزها

ارزیابی کاملی از وضعیت و عملکرد ترمز انجام خواهد شد. دیسک‌های ترمز و کالیپرها و همچنین پدال ترمز، خطوط ترمز و سیلندر چرخ‌ها بررسی خواهند شد. مکانیک ها به دنبال مشکلات ایمنی مانند ضعف، آسیب یا خوردگی هستند. ترمز دستی و تمام عناصر مکانیکی مرتبط با آن نیز تحت این بررسی ها قرار خواهند گرفت. بررسی قسمت ترمز از جامع‌ترین بررسی‌ها به عنوان بخشی از خدمات هستند و ممکن است شامل شارژ کردن مایعات، تعویض یا تست نقطه جوش مایع هیدرولیک نیز باشند.

سیستم فرمان و سیستم تعلیق

سیستم‌های فرمان برقی، مایع هیدرولیک و فشار، وضعیت فنرهای جاده، شیلنگ‌ها، لوله‌ها، خطوط و بلبرینگ‌ها همه اینها در طول یک سرویس کامل بررسی می‌شوند. مکانیک ها به دنبال مسائلی مانند خوردگی، نشتی ها یا بدتر شدن شرایط هستند. در صورت نیاز به احتمال زیاد روغن فرمان برقی شارژ می شود.

چرخ ها و لاستیک ها

بالانس چرخ ها و همچنین کیفیت لاستیک، عمق آج و هرگونه نشانه آسیب بررسی خواهد شد.

بررسی های اولیه

  • روغن موتور
  • فیلتر روغن
  • فیلتر هوا
  • مایع شستشوی شیشه جلو
  • خنک کننده
  • مایع ترمز
  • روغن فرمان هیدرولیک

بررسی های عمومی

  • چراغ های خارجی، چراغ های هشدار و عملکرد بوق

بررسی های داخلی

  • عملکرد و وضعیت برف پاک کن ها و واشرهای شیشه جلو
  • وضعیت فیلتر هوای کابین و تعویض در صورت نیاز
  • بررسی شیشه جلو برای ترک و خراشیدگی
  • وضعیت آینه خارجی و داخلی
  • بررسی عملکرد کمربند ایمنی
بررسی داخلی حودرو
بررسی داخلی حودرو

بررسی موتور

  • نشت روغن موتور
  • بررسی ضد یخ
  • وضعیت و نشتی شیلنگ های رادیاتور و خنک کننده
  • سیستم سوخت و مخزن
  • بررسی تسمه تایم و تعویض در صورت نیاز

بررسی ترمز

  • وضعیت روغن ترمز و تعویض در صورت نیاز
  • بررسی بصری لنت ترمز
  • بررسی بصری دیسک های ترمز
  • عملکرد ترمز دستی
  • بررسی کالیپرهای ترمز از نظر نشتی و امنیت

بررسی چرخ‌ها و لاستیک‌ها

  • وضعیت تایر و عمق لاستیک
  • بررسی فشار لاستیک و تنظیم فشار آن ها

کنترل فرمان و سیستم انتقال

  • بررسی اجزای فرمان / سیستم تعلیق
  • بررسی بلبرینگهای چرخ
  • سطح مایع کلاچ
  • بررسی روغن گیربکس و نشتی آن

خدمات اصلی خودرو شامل چه مواردی می شود؟

خدمات اصلی جامع ترین سرویس موجود است. این سرویس شامل همه خدماتی است که در سرویس اولیه و کامل پوشش داده شده است، به علاوه بازرسی از تمام اجزا و سیستم های وسیله نقلیه که توسط سازنده توصیه شده است.

چه زمانی برای سرویس کامل خودرو باید اقدام کرد؟

برنامه سرویس خودرو بستگی به نحوه استفاده از وسیله نقلیه دارد. فردی که به ندرت خودرو را از پارکینگ بیرون می آورد، ممکن است در مقایسه با فردی که در منطقه ای با جاده های سنگی و چاله ها رانندگی می کند، به کمک زیادی نیاز نداشته باشد.

جدول زمانی کلی خدمات کامل خودرو هر 12 ماه یا 20000 کیلومتر است، هر کدام زودتر اتفاق بیفتد.

چه زمانی برای سرویس کامل خودرو باید اقدام کرد؟
چه زمانی برای سرویس کامل خودرو باید اقدام کرد؟

آیا سرویس کامل خودرو را می توانیم خودمان انجام دهیم؟

با پیشرفته شدن خودروها، بسیاری از فعالیت های آن توسط کامپیوتر، رادارها و سنسورها کنترل می شود که بررسی کردن آن ها فقط توسط متخصصان قابل انجام است. اما تعدادی از خدماتی که این مراکز انجام می دهند در خانه هم قابل بررسی و انجام است.

مایع شستشوی شیشه جلو را بررسی کنید.

سطح مایع را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را پر کنید.

بررسی لاستیک ها

فشار باد لاستیک را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید. فشار بیش از حد کم یا زیاد تایرها می تواند بر نحوه رانندگی خودرو تاثیر گذاشته و باعث فرسودگی زودهنگام لاستیک ها و کاهش طول عمر آن ها شود.

بررسی روغن موتور

اطمینان حاصل کنید که سطح روغن موتور بین حداقل و حداکثر علامت روی میله اندازه گیری ماشین باشد. اگر سطح روغن کم است، باعث خراب شدن موتور و اجزای آن خواهد شد.

بررسی روغن موتور
بررسی روغن موتور

بررسی باتری خودرو

برای بررسی باتری لازم است سطح الکترولیت، اتصالات و تمیزی سرباتری ها چک شود. همچنین لازم است هر دو یا سه سال باتری خودرو را تعویض نمایید.

علائم خرابی باتری ماشین شامل استارت نخوردن خودرو، کند شدن موتور، سوسو زدن چراغ ها و روشن شدن چراغ باتری است.

در همین رابطه می توانید مقاله زمان تعویض باتری ماشین را نیز مطالعه کنید.

بررسی مایع سیستم خنک کننده

این سیستم وظیفه دارد موتور را از گرم شدن بیش از حد حفظ کند. همچنین در زمستان ها با افزودن ضدیخ، مانع از یخ زدن آب رادیاتور خواهد شد.

بررسی اگزوز

خودرو را در فضایی با تهویه مناسب روشن کنید و مطمئن شوید نشتی و صدای اضافه ای وجود ندارد.

بررسی شیشه و آیینه ها

برای دید مناسب هنگام رانندگی تمیزی شیشه ها و آیینه ها بسیار مهم است. سعی کنید قبل از روشن کردن خودرو، میدان دید را به درستی بررسی کنید.

چراغ ها را بررسی کنید

سلامت چراغ ها بسیار مهم است و امنیت خودرو و سرنشینان به آن وابسته است. تمامی چراغ های داخل و خارج را بررسی کرده و از سلامت آن ها مطمئن شوید.

بررسی برف پاک کن ها

برف پاک کن ها را از نظر سلامت بررسی کنید و دقت کنید پارگی نداشته باشند. همچنین شیشه جلو را بررسی کنید تا خراشیدگی بر روی آن وجود نداشته باشد زیرا باعث ترک و شکستگی شیشه خواهد شد.

بررسی برف پاک کن ها
بررسی برف پاک کن ها

به چراغ های داشبورد توجه کنید.

 لازم است چراغ های روی داشبورد را بشناسید و معنای هرکدام را بدانید تا در صورت روشن شدن بتوانید مشکل را برطرف کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش