مشکلاتی که در خودروها رایج است

مشکلات رایج خودروها
4.9
(2548)

مشکلاتی که برای خودرو به وجود می آید اجتناب ناپذیر است و اگر جزو کسانی هستید که به صورت دائمی از خودروتان استفاده میکنید قطعا کم و بیش با این مشکلات آشنایی دارید. اگر برای خودروتان مشکی به وجود آمده است نباید آن را نادیده بگیرید. رسیدگی به یک مشکل جزئی به محض وقوع، بهترین راه برای جلوگیری از هزینه های هنگفت تعمیرات است. ایمنی نیز یکی دیگر از نگرانی‌ها است، نگه داشتن خودرو در شرایط خوب بهترین راه برای ایمن نگه داشتن خانواده در هنگام بیرون رفتن از جاده است.

این لیست چند مورد از رایج ترین مشکلات موجود در خودروهای جدید را پوشش می دهد. ما مواردی را که فکر می‌کنیم رایج‌تر هستند را برجسته کرده‌ایم تا بتوانید در ماشین خود به دنبال آن‌ها باشید. خبر خوب این است که بیشتر آنها جدی نیستند، با این حال، هشداری هستند مبنی بر اینکه ممکن است مشکلات جدی تری برای خودروی شما در مسیر جاده ایجاد شود.

مشکلات رایج خودروها
مشکلات رایج خودروها

مشکلات رایج برای خودروها

باطری خراب

با گذشت زمان، باتری خودرو به آرامی توانایی طبیعی خود را برای حفظ شارژ از دست می دهد – که منجر به کاهش جریان الکتریکی می شود و در نهایت باتری را از بین می برد.

دلایل دیگر خراب شدن باتری خودرو عبارتند از:

  • دینام آسیب دیده
  • سنسور دمای باتری معیوب
  • مبدل کاتالیزوری بد

روشن ماندن چراغ ها یا تهویه مطبوع برای مدت طولانی نیز می تواند باتری شما را خالی کند.

نحوه برطرف مشکل خرابی باتری

شما می توانید باتری مرده را با کمک کابل های جامپر و باتری ماشین دیگر احیا کنید. اما اگر باتری ماشین شما حتی پس از باتری به باتری کردن دوباره روشن نمی‌شود، ممکن است لازم باشد یک باتری جدید تهیه کنید.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است تعمیر و نگهداری منظم داشته باشید و باتری خودروی خود را بعد از سه سال یا 40.000 کیلومتر تعویض کنید.

نحوه تعویض باطری خودرو

روشن شدن چراغ چک موتور

در خودروهای مدرن، واحد کنترل موتور، هنگامی که اجزای خودرو مانند مبدل کاتالیزوری معیوب، کویل های احتراق یا شمع ها خراب می شوند، چراغ چک موتور را روشن می کند. این باعث می شود چراغ چک موتور چشمک بزند یا دائما روشن بماند. اگر چشمک می زند و به رنگ قرمز یا زرد ظاهر می شود، ممکن است مشکل جدی داشته باشید.

 

نحوه برطرف سازی مشکل روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک موتور می تواند به دلایل مختلفی روشن شود، از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو گرفته تا مشکلات سیستم ترمز. بنابراین بهتر است از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید.

خرابی دینام

دینام نقش اساسی در راه اندازی تمام سیستم های الکتریکی پس از راه اندازی وسیله نقلیه خود ایفا می کند. همچنین به تامین شارژ الکتریکی کافی برای شارژ باتری ماشین کمک می کند.

یک دینام بد می تواند:

  • باتری ماشین را سریعتر فرسوده کند
  • سیستم خنک کننده را تحت تاثیر قرار دهد
  • باعث اختلال در عملکرد شمع خودرو می شود

نحوه برطرف سازی مشکل خرابی دینام

روشن شدن چراغ چک موتور در زمانی بی حرکت بودن خودرو و شنیدن صداهای عجیب و غریب، مشکل در استارت زدن یا خاموش شدن‌های مکرر خودرو، استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم، عملکرد کند لوازم جانبی خودرو، پرنور یا کم نور شدن چراغ‌های ماشین برخی از نشانه های قطعی دینام خراب است.

بهترین راه برای حل کردن این مشکل تست دینام خودرو است.

  • اول باید دستگاه را به باتری وصل کنید و گیره قرمز را به قطب مثبت و گیره مشکی را به قطب منفی وصل کرده
  • بعد ولتاژ dc یا ac بسته به نوع دستگاه را تنظیم کنید.
  • در هنگام شروع عدد ولتاژی که برروی دستگاه نشان داده میشود باید عددی در حدود 12.6 ولت باشد، باید توجه داشته باشید که این عدد به معنی این نیست که باطری شما کاملا سالم است.
  • استارت زده و گاز داده و دور موتور را در جا بالا ببرید، چراغ نور بالا جلو را روشن کنید و بخاری را فعال کنید، در این صورت دینام که در حال شارژ باطری است مقدار ولتاژ باید بالا برود.
  • دستگاه را بعد از این مرحله تست دینام باید عددی بین 13.8 تا 14.8 را نمایش بدهد، در این صورت به احتمال زیاد باطری سالم است، چنانچه ولتاژ افزایش نیافت احتمالا که دینام برق تولید نمیکند و جواب تست باتری منفی است.
  • اگر که عدد نمایش داده کمتر از 14.2 باشد یعنی اینکه یکی یا تعدادی از دیودهای دینام خراب شده یا آفتامات دینام مشکلی دارد و برای تشخیص آن باید ماشین را خاموش کنید ولی باید دور موتور را به مدت 1 دقیقه در 1500 دور نگه دارید و بعد از آن ولتاژ نباید از 14.8 ولت بالاتر برود، چنانچه ولتاژ بالای 14.8 رفت به احتمالا آفتامات دینام یا رگلاتور دینام خراب باشد که باتری را بیش از حد شارژ میکند.

موتور استارت خراب

این قطعه اتومبیل‌ها یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. وظیفه این قطعه هم در بیان ساده، روشن کردن موتور اتومبیل است. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند. حرکت میل‌لنگ هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود. بنابراین وقتی استارت موتور از کار بیفتد، نمی‌توانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید و ممکن است لازم باشد ماشین خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو ببرید.

نحوه برطرف سازی مشکل موتور استارت معیوب

عیب یابی استارت خودرو به دلیل عملکرد مهمی که این قطعه در هنگام روشن شدن ماشین اعمال می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. لازم به ذکر است که استارت خودرو به هر دلیلی که دچار مشکل شود و کارایی قبلی خود را نداشته باشد، از روشن شدن ماشین جلوگیری می‌کند. معمولاً یک موتور استارت ممکن است زمانی که ولتاژ کم سیستم را از باتری دریافت می کند، دچار مشکل شود. در چنین مواردی، مکانیک شما ممکن است از عملکرد صحیح باتری، دینام و کابل‌های خودرو اطمینان حاصل کند.

یک موتور استارت نیز ممکن است به دلیل خرابی کنتاکت های شیر برقی یا سایر مشکلات الکتریکی مانند رله استارت خراب شود. از آنجایی که ممکن است منابع بالقوه زیادی برای مشکل موتور استارت وجود داشته باشد، بهتر است به یک مکانیک حرفه ای اجازه دهید مشکل را تشخیص دهد.

پنچر شدن لاستیک

پنچر شدن لاستیک یک مشکل رایج است که عمدتاً به دلیل سوراخ شدن تایر توسط اجسام تیز ایجاد می شود. همانطور که میدانید، ساییدگی و پارگی ساده نیز می تواند باعث پنچر شدن لاستیک شود.

نحوه برطرف سازی مشکل پنچر شدن لاستیک

اگر لاستیک زاپاس دارید و می دانید چگونه آن را تعویض کنید، می توانید خودتان لاستیک پنچر را عوض کنید. همچنین، می‌توانید آن را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو ببرید یا به یک مکانیک سیار مراجعه کنید. بسته به پنچری، ممکن است آن را با یک وصله لاستیک تعمیر کنند یا تایرهای شما را تعویض کنند.

در ویدیو زیر زمان مناسب برای تعویض تایر خودرو توضیح داده شده است.

سایش ناهموار لاستیک ها

اگرچه لاستیک‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند، اما اگر متوجه شوید که آج‌های لاستیک‌تان سریع‌تر از حالت عادی صاف می‌شوند یا متوجه علائم دیگری شده اید، می‌تواند به یک مشکل بالقوه اشاره کند. به عنوان مثال، اگر ارتعاشات در فرمان همراه با سایش ناهموار لاستیک ها باشد، ممکن است سیستم تعلیق شما نیاز به تراز داشته باشد.

فشار ناهموار لاستیک همچنین می تواند باعث ساییدگی ناهموار تایر در قسمت های مختلف آج لاستیک شود.

نحوه برطرف سازی مشکل سایش ناهموار لاستیک

اگر سایش شدید باشد، باید لاستیک های خود را تعویض کنید. برای جلوگیری از سایش ناهموار لاستیک و افزایش طول عمر آن، اطمینان حاصل کنید که تایرهای خود را در فواصل زمانی مناسب بچرخانید و فشار تایر و تراز چرخ ها را بررسی کنید. در حالت ایده آل، شما باید لاستیک های خود را هر 8000 کیلومتر یا زمانی که روغن تعویض می کنید بچرخانید.

برای چرخاندن تایرهای خودرو می توانید از الگوهای زیر استفاده کنید.

با الگوی صلیب عقب

برای وسایل نقلیه‌ای که 4 چرخ هستند، الگوی کراس عقب توصیه می‌شود.

لاستیک های عقب به محور جلو منتقل شده و در همان سمت خودرو نگه داشته می‌شوند در حالی که لاستیک های جلو به دو طرف محور عقب منتقل می‌شوند.

چرخش با الگوی X

برای وسایل نقلیه محرک در جلو مانند کامیون‌های سبک وزن توصیه می‌شود، همه لاستیک ها به صورت مورب جا به جا می‌شوند، به این معنی که لاستیک ها از یک محور به سمت دیگر سوئیچ می‌شوند و همچنین از یک طرف به سمت دیگر تغییر مکان می‌یابند.

الگوی صلیب جلو

این متداول‌ترین الگو برای وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو است.

لاستیک های محور جلو مستقیماً به عقب منتقل می‌شوند در حالی که لاستیک های عقب به صورت مورب به سمت مخالف محور جلو منتقل می‌شوند.

در همین رابطه می توانید مقاله نحوه انتخاب تایر خودرو را نیز مطالعه نمایید.

شنیدن صدای جیر جیر یا ساییدگی از ترمزها

گاهی اوقات صداهای غیرعادی ترمز مانند صدای جیر جیر می تواند ناشی از چیزی ساده مانند رطوبت شبانه یا گیر کردن زباله در لنت ترمز باشد.

صدای جیر جیر معمولاً به دلیل مشکلات جزئی ایجاد می شود. اما اگر ترمزها ، نشان دهنده یک مشکل شدید است که نیاز به تعمیر سریع دارد.

نحوه برطرف سازی مشکل ساییدگی ترمز

اگر صداهای عجیب و غریب در عرض چند ساعت یا پس از چند ترمز از بین بروند، احتمالاً مشکل جدی نیست. اما اگر بیش از یک روز طول بکشد، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه یک مشکل جزئی ترمز به مشکل هزینه بری تبدیل شود، با یک متخصص تعمیر خودرو مشورت کنید.

لرزیدن فرمان

اگر بلافاصله پس از راه‌اندازی خودرو، فرمان شما می‌لرزد، بلبرینگ‌های چرخ یا اجزای سیستم تعلیق ممکن است آسیب دیده باشند. مشکلات تراز و تعادل چرخ ها نیز می تواند باعث لرزش فرمان شما بخصوص در سرعت های بالا شود.

لرزیدن فرمان ماشین
لرزیدن فرمان ماشین

نحوه برطرف سازی مشکل لرزیدن فرمان

دلایل لرزش فرمان و روش های برطرف سازی آن در زیر اشاره شده است.

  • چرخ‌های نامتعادل: تنظیم چر‌خ‌ها از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره به دوره و معاینه فنی به آن توجه کرد. وقتی چرخ‌های خودرو تنظیم نباشد می‌تواند سبب لرزش فرمان شود.
  • خرابی یاتاقان: یاتاقان‌ها این اطمینان را فراهم می‌کنند که خودرو در تعادل باشد و هنگام حرکت قابل کنترل است. علاوه بر این چرخ‌ها را به بدنه خودرو متصل می‌کند. مشکلی که این وسط وجود دارد این است که یاتاقان هم مثل سایر قطعات خودرو به مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند و ممکن است به صورت لرزش فرمان این خرابی نمود پیدا کند. در جریان باشید که خرابی یاتاقان می‌تواند عملکرد کلی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و باید به محض مطلع شدن از این ایراد برای رفع آن اقدام کرد. یاتاقان ها را روغن کاری کنید یا در صورت آسیب دیدن آنها را تعویض کنید
  • مشکلات تعلیق: دلیل دیگر لرزش فرمان می‌تواند به سیستم تعلیق مربوط باشد. اگر خودرو تنها در مسیرهای مستقیم دچار لرزش شود و هنگام گردش به راست یا چپ ثابت بماند، به احتمال خیلی زیاد سیبک تعلیق خودرو مشکل دارد و باید تعویض شود.  قطعات شل شده تعلیق را سفت کنید یا قطعات آسیب دیده را تعویض کنید

گرمای بیش از حد موتور

معمولاً هنگامی که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد، موتورها بیش از حد گرم می شوند. خودروهای مدرن دارای یک سیستم خنک کننده پیچیده با سنسورهای متعدد برای نظارت بر دمای مایع خنک کننده، جریان و سایر اجزا هستند.

مشکلات سیستم خنک کننده، مانند نشت مایع خنک کننده، معیوب بودن فن های رادیاتور، یا گرفتگی شیلنگ های خنک کننده، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

نحوه برطرف سازی مشکل گرمای بیش از حد موتور

بسته به اینکه چه چیزی باعث مشکل موتور شده است، ممکن است لازم باشد نشت مایع خنک کننده را متوقف کنید و فن رادیاتور، پمپ آب یا ترموستات را تعمیر یا تعویض کنید. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، باید شستشوی معمولی رادیاتور را انجام دهید، قبل از اینکه دیر شود پمپ آب را تعویض کنید و به طور منظم تعمیر و نگهداری خودرو را انجام دهید.

مصرف بیش از حد روغن موتور

البته، شما باید به طور منظم ماشین خود را با روغن موتور تازه شارژ کنید، اما اگر متوجه شدید که بیشتر از حد لازم آن را پر می کنید – ممکن است مشکل مصرف روغن داشته باشید. این ممکن است به دلیل کیفیت پایین روغن، شکستگی و خرابی پیچ و مهره و واشر درب سوپاپ، یا فرسوده شدن رینگ های پیستون باشد.

مصرف بیش از حد روغن موتور
مصرف بیش از حد روغن موتور

نحوه برطرف سازی مشکل مصرف بیش از حد روغن موتور

اگر روغن موتور خود را به طور منظم تعویض نکنید، می‌تواند به لجن تبدیل شود و باعث شود خودروی شما سخت‌تر کار کند و منجر به مصرف بیش از حد روغن و کاهش مسافت پیموده شده بنزین شود.

برای جلوگیری از این امر، از روغن باکیفیت استفاده کنید و برای نگهداری منظم برنامه ریزی کنید.

ممکن است مجبور شوید برای کشف علت دقیق مشکل ماشین به یک مکانیک مراجعه کنید.

خفه کردن موتور خودرو

برای اینکه یک موتور بهترین عملکرد را داشته باشد، هوا و سوخت باید به درستی در محفظه احتراق مخلوط شده و بسوزند. بسیاری از قطعات سوخت و سیستم جرقه زنی، مانند کویل های احتراق، با هم کار می کنند تا این اتفاق بیفتد.

موتور برای روشن شدن به میزان نسبی هوا و سوخت نیاز دارد. این میزان به صورت ۱۴٫۷ واحد هوا در ازای ۱ واحد بنزین است. چنانچه حجم بنزین بالاتر باشد ، ماشین خفه کرده و دچار مشکل می شود. این مشکل ممکن است برای هر ماشینی رخ بدهد، اما در ماشین هایی کاربراتوری بیشتر رخ می دهد. زمانی که ماشین خفه می کند ، بوی بنزین خام استشمام می شود. گاهی هم مشاهده می شود که هنگام استارت زدن ، موتور به چرخش درآمده ولی روشن نمی شود. گاهی دیگر ، موتور روشن شده ولی سریعاً دل دل کرده و خاموش می شود. عوامل زیادی ممکن است سبب بروز این مشکل شوند. اختلال سیستم سوخت ، خرابی وایبرها ، اختلال سیستم برق رسانی و … از عمده ترین دلایل این مشکل است. در صورت خرابی هر کدام از قطعات زیر ، ماشین خفه می کند.

نحوه برطرف سازی مشکل خفه کردن موتور خودرو

مکانیک ممکن است قطعات زیر را تمیز، تعمیر یا تعویض کند:

  • شمع موتور
  • تزریق کننده ی سوخت
  • مبدل کاتالیزوری
  • فیلتر سوخت

بهتر است برای اطمینان از اینکه همه قطعات به درستی کار می کنند، به طور منظم سرویس موتور را دریافت کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش