نحوه تعویض باطری خودرو

نحوه تعویض باطری خودرو
4.9
(2147)

یکی از کارهایی که راننده خودرویی باید آن را بلد باشد نحوه تعویض باطری خودرو می باشد، این کار جزو کارهایی می باشد که حتی اگر شما هیچ گونه اطلاعاتی درباره مکانیکی خودرو نداشته باشید به راحتی می توانید آن را انجام دهید، تنها لازم است که نکات ایمنی لازم را رعایت کنید، ابزار های لازم را داشته باشید و با مراحل انجام کار آشنا باشید. در این شرایط به راحتی می توانید خودتان به تنهایی باتری ماشین را تعویض نمایید.

در ادامه این مقاله نیز ما قصد داریم تا درباره نحوه تعویض باطری خودرو و نکات مربوط به آن صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

از خراب بودن باطری خودرو مطمئن شوید

باتری خودرو یکی از قطعاتی می باشد که هزینه نسبتا بالایی دارد، به همین جهت در ابتدا باید شما این اطمنیان را پیدا کنید که باتری ماشین واقعا خراب شده است و هیچ روشی برای تعمیر آن وجود ندارد. گاهی ممکن است به دلیل برخی از مشکلات سطحی باتری شما کارایی لازم را نداشته باشد و شما تصور کنید تنها راهی که برایتان باقی مانده است تعویض باطری می باشد.

باتری دارای سولفات
باتری دارای سولفات

به طور مثال در صورتی که چند ماه و به طور مداوم از خودرو استفاده نمایید در بخش های سر باتری مواد سفید رنگی ایجاد می شود که به آن ها سولفات گفته می شود، این مواد مانع از آن می شوند که انرژی به درستی بین باتری و سایر قطعات الکتریکی منتقل شود. بنابراین بهتر است همیشه قبل از تعویض باتری در ابتدا ظاهر آن را بررسی نمایید، در صورتی که بر روی سرباتری ها این مواد را مشاهده کردید اقدام به پاک سازی آن ها نمایید.

در همین رابطه می توانید علت خراب بودن باتری خودرو را مطالعه نمایید.

نحوه تعویض باتری bmw

برای آشنایی با چگونگی انجام این کار می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

انتخاب باطری مناسب خودرو

اگر شما مطمئن شدید که باطری خودرو خراب شده است و حتما باید آن را تعویض نمایید، زمان آن می رسد که به فکر خرید یک باتری جدید باشید. توجه داشته باشید که این بخش دارای اهمیت بسیاری می باشد زیرا در صورتی که شما باتری مناسبی برای خودرو انتخاب نکنید ممکن است که عملا کارهای شما بی نتیجه باشد و دوباره مجبور به تعویض باتری شوید.

چگونه باتری مناسب خودرو پیدا کنیم
چگونه باتری مناسب خودرو پیدا کنیم

در بازار مدل های مختلفی از باتری وجود دارد که شما باید بهترین و مناسب ترین که مخصوص مدل ماشینتان می باشد را انتخاب نمایید. در صورتی که از باتری قبلی خود راضی بود و کارایی مناسبی برای شما داشته است می توانید مشخصات آن را یادداشت نمایید تا باتری جدید را مطابق با مدل قبلی خریداری نمایید.

اما اگر باتری قدیمی شما چندان باب میلتان نبوده است و اذیت های بسیاری برایتان داشته است، بهتر است این دفعه دقت بیشتری به خرج دهید تا باتری مناسب تری انتخاب نمایید.

همان طور که گفتیم هر خودرو باتری مخصوص به خود را دارد، به طور مثال باتری خودروهای پراید با سمند کاملا متفاوت است و نمی توان برای هر دوی آن ها از یک مدل استفاده کرد.

شما در این مورد می توانید هم از فروشندگان باتری راهنمایی بخواهید و هم به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

رعایت نکات ایمنی برای تعویض باطری خودرو

قبل از این که شما کار تعویض باطری خودرو را شروع کنید لازم است که با نکات ایمنی این کار آشنا شوید و آن ها را رعایت کنید. در ادامه مهم ترین آن ها را برای شما آورده ایم:

استفاده از دستکش مناسب: باتری دارای مایعی می باشد که اگر بر روی پوست دست شما ریخته شود مشکلات پوستی برایتان به دنبال دارد، به همین جهت همواره توصیه می شود که در زمان کار با باتری از دستکش استفاده نمایید.

عدم مصرف مواد مخدر یا دخانیات: توجه داشته باشید که امکان خروج گاز هیدروژن از باتری وجود دارد به همین در زمانی که در حال کار با باتری می باشید به هیچ عنوان نباید اقدام به کشیدن سیگار نمایید زیرا امکان جرقه یا آتش سوزی وجود دارد.

استفاده از عینک: این مورد خیلی ضرورت ندارد، اما در صورتی که در دسترستان می باشد پیشنهاد می شود که از آن استفاده نمایید تا از آسیب های احتمالی که به چشم وارد می شود جلوگیری نمایید.

کابل منفی و مثبت: یکی از کارهایی که باید نسبت به آن اقدام کنید این است که بر روی کابل های منفی و مثبت نشانه گذاری انجام دهید. انجام این کار باعث می شود تا در زمان انجام کار اشتباهی انجام ندهید. توجه داشته باشید که تشخیص این دو از هم بسیار مهم است زیرا در صورتی که به اشتباه آن ها وصل کنید مشکلات برقی بسیاری ایجاد می شود.

باز کردن کاور روی باتری

خب زمانی که نکات ایمنی گفته را رعایت کردید می توانید به سراغ باتری بروید، در این خصوص ماشین را در یک مکان خلوت و سطح صاف پارک نمایید و موتور آن را خاموش کنید، سپس کاپوت را بالا بزنید و باتری را پیدا کنید. معمولا باتری در گوشه و سمت راست قرار دارند.

کاور روی باتری ماشین
کاور روی باتری ماشین

گاهی ممکن است بر روی باتری کاوری بسته شده باشد که شما باید آن را باز نمایید. این کاور به قسمت های موتور بسته می شوند. کافیست محل پیچ خوردگی را پیدا نمایید و سپس با ابزار لازم آن را باز نمایید.

باز کردن الکترود مثبت و منفی

زمانی که شما قصد باز کردن قطب های باتری را دارید بسیار مهم است که در ابتدا به سراغ الکترود های منفی بروید، انجام این کار سبب می شود تا از بسیاری از مشکلات و اتصالی ها جلوگیری نمایید.

برای جدا سازی الکترود ها می توانید از آچار 10 یا 13 استفاده نمایید. پس از جدا کردن الکترود منفی به سراغ جهت دیگر باتری بروید و همین کار را برای الکترود مثبت انجام دهید.

توجه داشته باشید که در حین انجام این کار خیلی به بدنه خودرو نزدیک نشوید و همواره دقت داشته باشید که الکترود های باتری با سایر قطعات درون خودرو برخورد نداشته باشند.

جدا سازی بست های باتری

برای تعویض باطری خودرو باید بست های آن را نیز جدا کنید، به این جهت از بست ها استفاده می شود تا در حرکت های خودرو باتری از جای خود تکان نخورد و به صورت ثابت سرجای خود باقی بماند. در ماشین هایی مثل پراید یا پژو تکه میله ای قرار دارد که از طریق آن می توان باتری را به قسمت های نگهدارنده متصل کرد. این نگهدارنده از سه قسمت بالا و دو طرفه تشکیل شده است. برای جداسازی آن ها می توانید از آچار 10 استفاده نمایید.

باز کردن سر باتری های خودرو
باز کردن سر باتری های خودرو

در برخی از خودروهای دیگر نیز ممکن است این نگهدارنده وضعیت دیگری داشته باشد و از نگهدارنده های کناری استفاده شود که به انتهای باتری وصل می شود، برای آن ها می توانید از آچار 12 یا 13 استفاده نمایید.

برداشتن باطری قدیمی خودرو

خب تا اینجا شما الکترود های باتری را جدا کرده اید و نگهدارنده باتری را نیز باز کردید، اکنون به راحتی می توانید باتری را از محل خود خارج کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است در حین تعویض باطری خودرو سیم های اضافی مزاحم کار شما بشوند، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم آن ها را از دسترس کار خود دور کنید تا مشکلی ایجاد نکنند.

باتری را به آرامی بلند نمایید و در یک مکان سطح صاف قرار دهید، دقت کنید که باتری با سایر قطعات ماشین برخورد نکند. همچنین به خاطر داشته باشید که باتری وزن نسبتا بالایی دارد به همین ممکن است برایتان سنگین باشید یا برای بلند کردن آن به کمک احتیاج داشته باشید.

تمیز کردن بست های الکترود باتری

برای تعویض باطری خودرو شما حتما باید الکترود هایی که به باتری قدیمی متصل بوده است را تمیز نمایید. تمیز کردن این بخش باعث می شود تا برق به خوبی به کابل های باتری انتقال یابد و کارایی بهتری از باتری دیده می شود. برای تمیز کردن آن ها می توانید از یک دستمال یا پارچه تمیز استفاده نمایید.

قرار دادن باتری جدید سر جای خود

خب با تمیز شدن بست های الکترود شما می توانید باتری جدید را بردارید و بر سر جای خود قرار دهید، توجه داشته باشید که باتری باید به خوبی در محل مشخص شده قرار گیرد و به نوعی نباشد که سر جایش تکان بخورد و یا در زمان حرکت لغزندگی داشته باشد. پس از قرار دادن باتری الکترود های آن را ببنید.

قرار دادن باتری جدید در خودرو
قرار دادن باتری جدید در خودرو

توجه داشته باشید که در این مرحله در ابتدا باید به سراغ بستن الکترود های مثبت بروید و سپس برای بستن الکترود های منفی اقدام کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم که در انتها مقداری گریس بردارید و بر روی سرباتری ها بمالید، انجام این کار سبب می شود تا از ایجاد رسوبات در قسمت های سرباتری جلوگیری شود.

در انتها بست نگهدارنده باتری را سرجای خود قرار دهید و کاور باتری را بر روی بکشید. به همین راحتی شما موفق شدید تعویض باطری خودرو را به تنهایی و با موفقیت به اتمام برسانید.

کلام آخر

در این مقاله به صفر تا صد نحوه تعویض باطری خودرو پرداختیم و مرحله به مرحله به شما توضیح دادیم که برای انجام این کار به چه صورت باید عمل کرد. اگر قصد تعویض باتری خودرو را دارید باید بدانید که انجام این کار بسیار ساده است و تنها باید نکات گفته شده را به خوبی رعایت نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش