دلایل گاز نخوردن ماشین

دلایل گاز نخوردن ماشین
4.8
(2357)

گاز نخوردن ماشین حالت ناخوشایندی است که خودرو شتاب معمول خود را ندارد و هر چقدر هم که پایتان را روی پدال فشار می‌دهید، شتاب خودرو تغییری نمی‌کند. اگر که عادت به رانندگی با سرعت بالا داشته باشید، خیلی زود و بعد از فشردن پدال گاز متوجه کاهش شتاب خودرو و وجود مشکل می‌شوید. متاسفانه دلایل بسیار متنوعی برای بروز این مشکل وجود دارد. پس بهتر است که با انواع دلایلی که باعث می‌شود، ماشینتان گاز نخورد آشنا شوید.

گاز نخوردن و خفگی ماشین همان حالت واماندگی و عدم شتاب گیری خواهد بود که می‌تواند دلایل متعدد و متنوعی داشته باشد. جدای از حس ناخوشایندی که چنین موضوعی ایجاد می‌کند، گاز نخوردن در برخی موارد همچون زمان سبقت گرفتن می‌تواند خطرات زیادی در برداشته باشد بنابراین مالکان خودروها باید به این موضوع دقت کافی را داشته و به دنبال یافتن ایراد و رفع آن باشند.

دلایل گاز نخوردن ماشین
دلایل گاز نخوردن ماشین

آیا می دانید خودرو چگونه شتاب می گیرد؟

برای اینکه خودرو شتاب بگیرد مقدار معینی هوا و سوختی را که در محفظه احتراق فشرده و مشتعل می شود، مصرف می کند، سپس گازهای خروجی به سرعت از لوله اگزوز خارج می شوند. هر چیزی که این روند را مختل کند، منجر به از دست دادن شتاب خودرو و گاز نخوردن آن می شود. به طور کلی وقفه در سوخت رسانی و رسیدن هوا و یا مشکل در سنسورها، عوامل اصلی گاز نخوردن خودرو هستند.

دلایل گاز نخوردن ماشین

افراد زیادی هستند که بعد از کاهش سرعت و یا شتاب خودرو فکر می‌کنند که کار از کار گذشته است و نمی‌توان سرعت خودرو را به حالت عادی خود بازگرداند. در صورتی که اینگونه نیست. با عیب یابی ماشین در ابتدای مسیر حرکت می‌توان سرعت ماشین را افزایش داد و حالت ریپ زدن آن را بهبود داد. در ادامه لیستی از دلایلی که باعث خفگی و گاز نخوردن خودرو می شود آورده ایم.

در همین رابطه می توانید مقاله مشکلات رایج در خودروها را نیز مطالعه نمایید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا میتواند یکی از دلایلی که مانع از گاز خوردن خودرو میشود، باشد. به این صورت که وظیفه فیلتر هوای خودرو کنترل نمودن جریان هوا به داخل خودرو میباشد که در صورت خرابی فیلتر هوا یا گرفتگی آن، آلودگی و همچنین آلاینده ها وارد موتور خودرو میشوند و نتیجه این عمل گاز نخوردن خودرو میباشد که این امر یکی از مشکلاتی است که پس از خرابی فیلتر هوا به وجود می آید.

 

مسدود بودن فیلتر هوا
مسدود بودن فیلتر هوا

وجود اختلال و خرابی در پمپ بنزین ماشین

پمپ بنزین یک از اجزای بسیار کاربردی در انتقال سوخت از باک به موتور است. فعالیت طبیعی و عادی پمپ بنزین که شامل فشار سوخت رسانی به موتور می‌شود، معمولا بین ۴ الی ۶ بار است. بنابراین در صورت آسیب دیدن یا داشتن ضعف در کارکرد متعادل، روشن نشدن یا به عبارتی، گاز نخوردن خودرو را به دنبال خواهد داشت. معمولا پمپ‌ بنزین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار دارد. این قطعه سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. وجود پمپ‌ بنزین برای تمامی اتومبیل ها حیاتی است و بدون آن عملا حرکتی در پیشرانه اتومبیل رخ نخواهد داد. به همین علت در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد پمپ بنزین یا حتی مسدود شدن فیلتر بنزین، سوخت مورد نیاز موتور تامین نخواهد شد و زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، عکس‌العمل لازم را در موتور مشاهده نمی‌کنید.

در صورتی که پمپ بنزین اتومبیل شما اسیب دیده باشد و یا صافی بنزین الوده باشد، ممکن است منجر به ایجاد اختلال و ایراد در گاز خوردن خودرو شود.

اکثر مشکلاتی که برای پمپ بنزین به وجود می آید ناگهانی و بدون علامت هستند و مشکلات جدی به دنبال دارند. بنابراین در صورتی که با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه شدید ، پمپ بنزین اتومبیل خود را بررسی نمایید. چک کردن مرتب سلامت پمپ بنزین، در افزایش عمر موتور اتومبیل شما تاثیر بسیاری دارد.

مشکل در ECU خودرو

ECU قطعه ای است که نقش مغز خودرو را دارد و دستورات مختلف را به بخش های مختلف صادر می کند. اگر این قطعه از تنظیم خارج شود می تواند باعث اختلال در عملکرد خودرو شود. راه اطمینان از تنظیم بودن این قطعه، دیاگ است. با دیاگ خودرو می توانید از صحت عملکرد ECU مطمئن شوید.

خراب شدن دیسک و صفحه

دیسک و صفحه پس از مدتی استفاده  می‌توانند دچار فرسایش شده و یا  تخریب شوند. تمام‌شدن و فرسودگی قطعات می تواند از جمله دلایل  گاز نخوردن ماشین باشد. بهترین راه برای اطمینان از عملکرد دیسک و صفحه این است که ماشین را در دنده چهار قرار دهید و پا را از روی کلاچ بردارید، اگر ماشین خاموش نشد، دیسک و صفحه معیوب است. با معاینه مرتب دیسک و صفحه از خرابی های بزرگ جلوگیری کنید.

سرویس کامل خودرو شامل چیست؟

عیوب مکانیکی در اگزوز

اگر راه خروج گازهای حاصل از احتراق مسدود شده باشد، از توانایی تنفس موتور شما جلوگیری می کند. از آنجا که گاز نمی تواند خارج شود ، افزایش فشار گازهای خروجی می تواند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین بررسی کاتالیست و اگزوز از دیگر مواردی است که باید بررسی شود.

خودرویی که هنگام فشار دادن پدال گاز شتاب مناسبی ندارد ، باید فوراً به صورت حرفه ای بررسی و تعمیر شود. ادامه رانندگی با این خودرو می تواند منجر به تعمیرات گسترده تر و گران تر شود. توصیه می کنیم وسیله نقلیه خود را نزد یک تکنسین حرفه ای مورد اعتماد ببرید تا مشخص شود چه چیزی باعث مشکلات شتاب خودرو شما شده است.

اختلال در عملکرد استپر موتور

استپر قطعه‌ای مهم در موتور خودرو است که روی دریچه گاز خودروها نصب می‌شود. زمانی که پدال گاز فشرده نباشد، استپر که قطعه‌ای الکترونیکی-مکانیکی است، وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به دریچه گاز و همچنین روشن‌نگه‌داشتن ماشین را بر عهده دارد. استپر به‌همراه سنسور دریچه گاز، با دریافت و ارسال اطلاعات به ECU، مانع از خاموش‌شدن خودرو در دورهای پایین موتور می‌شود.

بین استپر و موتور ارتباط مستقیمی برقرار است که در صورت خرابی استپر تاثیرات نامطلوبی ایجاد می شود. با توجه به اینکه شمع ها و کوئل وایر شمع به استپر وابسته اند، در صورتی که این قطعه دچار اختلال و خرابی شود ، موتور نیز در شرایط نامطلوبی قرار می گیرد. استپر قطعه ای است که در گاز خوردن ماشین نقش مهمی دارد. اگر استپر خراب باشد، دریچه گاز را به موقع باز و بسته نمیکند و می تواند موجب عملکرد نامطلوب ماشین گردد. در این حالت موتور به خوبی کار نمیکند و باعث گاز نخوردن ماشین می شود. برای اینکه از علت خرابی استپر آگاه شوید می‌‌توانید دستگاه دیاگ را به آن متصل کنید در صورتی که اشکال مربوطه ناشی از کثیفی استپر بود می‌توانید از طریق اسپری تمیز‌کننده آن را پاکسازی کنید. ضمن اینکه در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که استپر موتور تحت هیچ شرایطی نباید جا به جا شود چرا که کارکرد خود را از دست می‌دهد.

استپر-خودرو
استپر-خودرو

اشکال در کمپرس سیلندرها

در صورتی که میزان بازدهی موتور از حالت استاندارد کمتر باشد به احتمال زیاد، در کارکرد کمپرس سیلندرها ایرادی وارد شده است. به بیان دیگر، اگر سیلندرها نتوانند کمپرس مناسب را ایجاد کنند سرعت ماشین نیز کاهش می‌یابد که در نتیجه، احتراق موتور به طور کامل‌، انجام نشده و از علل گاز نخوردن ماشین به شمار می رود.

در این حالت، راه‌حل مناسب، کربن‌زدایی است. توجه داشته باشید که آسیب‌دیدگی کمپرس موتور بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت نادیده گرفتن علاوه بر موتور به سوپاپ‌ها نیز صدمات جدی وارد می‌کند.

خراب بودن سنسورهای ماشین

سنسورهای خودرو می‌توانند نقش مهمی در گاز خوردن آن داشته باشند. سنسور گاز خودرو به همراه استپر موتور، نقش مهمی را ایفا می‌کند. حال اگر عملکرد سنسور گاز به صورت عادی نباشد، خودرو کُپ می‌کند و یا با صرف زمان بیشتری گاز می‌خورد. شما برای حل مشکل سنسور گاز لازم دارید تا دیاگ را به این قطعه متصل کنید. سپس با خواندن کد خطا می‌توانید متوجه عیب و ایراد سنسور گاز شوید. اگر کد خطا موقت باشد، به راحتی پاک می‌شود. در صورتی هم که کد خطا دائم باشد، امکان حذف آن میسر نیست. یک راه دیگر هم برای بررسی وضعیت کارکرد سنسور گاز ماشین وجود دارد. به وضعیت سنسور گاز نگاه کنید. اگر سنسور گاز بسته بود، بدین معنا است که مشکلی وجود ندارد. در صورتی هم که سنسور گاز مشکل داشته باشد، یعنی این قطعه خراب است.

خرابی در سنسور دور موتور می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای گاز نخوردن ماشین باشد؛ چون این قطعه مسئولیت ارائه گزارش لحظه‌ای به ECU را دارد. در صورتی که این قطعه معیوب شود، تنظیم دور موتور آرام امکانپذیر نخواهد بود که باعث لرزش و یا گاز نخوردن خودرو می‌شود.

خراب بودن سنسورهای خودرو
خراب بودن سنسورهای خودرو

سنسور فشار منیفولد هوا سومین سنسور مهم در خودرو به شمار می‌رود که ارتباط تنگاتنگی با ECU دارد. زمانی که ECU نتواند موقعیت دقیق دریچه‌ها را از مپ سنسور دریافت کند، ECU باعث باز شدن دریچه هوا می‌شود و در نتیجه قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند. ریپ زدن و گاز نخوردن ماشین می‌تواند به دلیل این موضوع باشد.

سنسور فشار هیدرولیک، چهارمین سنسوری است که بعد از گاز نخوردن ماشین می‌توان به خراب بودن آن شک کرد. این سنسور هم با ECU خودرو در ارتباط است. اگر سنسور فشار هیدرولیکی دچار اشکال شود، واکنش ECU برخلاف حالت روشن شدن خودرو خواهد شد که ماشین گاز نمی‌خورد.

به منظور رفع علت تمامی سنسورهای مهم خودرو باید دیاگ را به هر کدام از آن‌ها متصل کنید و سپس، نوع کد خطا را تشخیص دهید.

در ویدیو زیر درمورد تعدادی از سنسورهای خودرو توضیح داده شده است.

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی

خفگی موتور در سربالایی می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد اما شاید محتمل‌ترین گزینه دراین‌باره وجود مشکل در سیستم سوخت‌رسانی و پمپ‌بنزین، کثیف بودن صافی بنزین و همچنین خرابی دریچه گاز باشد. البته نباید گاز نخوردن و خفگی ماشین را فقط منحصر به این دلایل دانست بلکه می‌بایست سایر بخش‌های یاد شده در مقاله را نیز بررسی نمود.

گاز-نخوردن-ماشین-در-سربالایی
گاز-نخوردن-ماشین-در-سربالایی

علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

از جمله دلایل گاز نخوردن در دور موتور بالا می‌توان به نقص پمپ‌بنزین، خرابی سنسور جریان هوا و… اشاره کرد. درصورتی‌که این سنسور مشکل داشته باشد ECU داده‌های اشتباهی را دریافت کرده و باعث گاز نخوردن ماشین خواهد شد.

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه

برای بررسی این مشکل می‌بایست اکثر بخش‌های مستعد ایراد را بررسی کنید اما مستهلک شدن دیسک و صفحه، وجود ایراد در پمپ‌بنزین و صافی آن جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها برای خفگی ماشین در حرکت اولیه خواهد بود.

علت گاز نخوردن ماشین در حالت درجا

وجود مشکل در استپر، دریچه گاز، سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، شمع و وایرها و… می‌تواند منجر به گاز نخوردن ماشین در حالت درجا شود.

گاز نخوردن ماشین در حالت درجا
گاز نخوردن ماشین در حالت درجا

علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت

از نظر مشکلات مربوط به خفگی ماشین تفاوت زیادی بین نوع گیربکس نخواهد بود و به همین خاطر باید به دنبال یافتن ایرادات در بخش‌هایی همچون ECU، سنسورهای مختلف همچون سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، خود گیربکس و پمپ‌بنزین باشید.

چگونه از گاز نخوردن خودرو جلوگیری کنیم؟

طبیعتا همیشه جلوگیری بهتر از درمان است و این امر در خودرو نیزاین امر صدق میکند و شما با بررسی دوره ای خودرویتان میتوانید از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری کنید و نکته بعدی استفاده از بنزین با کیفیت تا حدودی میتواند مانع از بروز مشکل گاز نخوردن در خودرو شود و این نکته را در نظر داشته باشید که قطعات بالایی که نام برده شد که میتوانند موجب گاز نخوردن خودرو باشند , فهمیدن مشکلش کار شما نیست و حتما یک تعمیرکار ماهر باید از خودرویتان دیدن کند تا متوجه شود که منشاء گاز نخوردن خودروی شما چیست.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش