چرا گرم شدن برخی خودروها انقدر طول می کشد؟

0
(0)

هیچ چیز بدتر از این نیست که در یک روز سرد زمستانی منتظر گرم شدن ماشین خود باشید. هر ثانیه ای که باید منتظر بمانید یک عمر به نظر می رسد. با خود می گویید، اگر بیشتر رانندگی کنید، ماشین گرم تر می شود، اما ماشین شما سرد می ماند.

دمای خودرو یکی از جنبه های کلیدی است که هنگام تضمین عملکرد خودرو در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید در نظر گرفته شود. وقتی به دما اشاره می کنیم، منظور دمای داخل سیلندرها نیست، منظور در خود سیستم خنک کننده موتور است.

هم عوامل داخلی (مانند خرابی اجزای موتور) و هم عوامل خارجی (مانند هوای سرد) می‌توانند روی مدت زمانی که باید ماشین خود را گرم کنید و مشکلات دمای ماشین خودرو تأثیرگذار باشند.

خوشبختانه، یک سری شاخص ها و آزمایشات وجود دارد که می توان برای درک دمای موتور خودرو و مشکلات احتمالی مرتبط با آن انجام داد. برای یافتن مطالعه را ادامه دهید.

محدوده دمای موتور خودرو

به طور قطعی نمی توان در مورد محدوده نرمال درجه آب موتور خودروهای مختلف صحبت کرد، زیرا موتور خودروهای مختلف الگوهای طراحی خاص خود را دارند، اما به طور تقریبی می توان گفت این محدوده در بیش تر خودروها بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سلسیوس است که اینها بسته به شرایط و عملکرد خودرو می توانند متفاوت باشند (به عنوان مثال، اگر کولر در حال کار باشد ممکن است تغییر کند).

از آن جایی که در بیش تر خودروها آمپر آب عددگذاری نشده است و با یک بازه ای روبه‌رو هستیم که در قسمت پایین برخی از آن ها رنگ آبی و در قسمت بالا رنگ قرمز است، بنابراین نمی توانیم بفهمیم دمای دقیق موتور چند درجه سلسیوس است. به همین دلیل نیاز است از موقعیت قرارگیری عقربه، نرمال بودن وضعیت دمای موتور را تشخیص دهیم. به همین منظور بهتر است بدانید دمای آب و مخلوط خنک کننده خودرو در شرایط عادی و پس از گرم شدن باید حدوداً در وسط محدوده قرار گیرد، اما این را نیز بدانید که اگر آمپر کمی از وسط بالاتر رفت، مشکلی به وجود نیامده و این قضیه نمی تواند دردسرساز شود، زیرا پس از مدت کمی، ترموستات مسیر عبوری آب از موتور به رادیاتور را باز می کند و به کمک فن، دمای مخلوط خنک کننده پایین می آید.

پس به طور خلاصه می توان گفت، آمپر آب خودروها باید در میانه محدوده درجه بندی شده باشند و اگر از حد وسط کمی فراتر هم رفتند، مشکل خاصی نیست و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. از طرفی، اگر آمپر از وسط پایین تر هم بود باز هم مشکلی نیست، زیرا ممکن است موتور زیاد تحت فشار نباشد و به همین دلیل دمایش بالا نرود.

اگر با موتوری مواجه شویم که تمایل به گرم شدن بیش از حد دارد، این می تواند باعث ایرادهای جدی تری مانند سیلندرها و رینگ های پیستون شود، قطعات و اجزای مختلفی آسیب می بینند و در نتیجه متحمل خسارت های مالی فراوانی خواهید شد. برعکس، اگر موتور هنگام روشن شدن به سرعت به دمای کار خود نرسد (حدود 15 دقیقه)، مشکلی وجود دارد: وقتی موتور قادر به رسیدن به دمای خود نباشد، این امر باعث سایش و مصرف سوخت و روغن بیشتر می شود.

چرا ماشین من خیلی طول می کشد تا گرم شود؟

کم بودن مایع خنک کننده رایج ترین دلیلی است که باعث طولانی شدن مدت زمان گرم شدن خودرو می شود.

برای خنک کردن یا مدیریت دما در شرایط مختلف، مقاومت در برابر هوای گرم و کمک به یخ زدگی در زمستان استفاده می شود. سطوح آن اولین چیزی است که بررسی می کند که آیا ماشین شما بیش از حد گرم می شود یا خیر. علاوه بر این، سیستم خنک کننده، رادیاتور، پمپ آب یا ترموستات نیز ارزش بررسی دارند.

برخی از اجزای موتور که در مدت زمان گرم شدن آن موثرند:

  • خنک کننده
  • ترموستات
  • پمپ آب
  • رادیاتور
  • فن خنک کننده رادیاتور
  • درپوش فشار سیستم خنک کننده

این مجموعه بخشی از سیستم خنک کننده است که برای موتور ضروری است و وظیفه حفظ دمای ثابت خودرو را بر عهده دارد. وظیفه این مجموعه به این صورت است که هنگامی که موتور کار می کند، گرم می شود. سپس اجزای ذکر شده در بالا وظیفه خنک کردن آن را بر عهده خواهند داشت.

خرابی سیستم ممکن است منجر به عدم کارآمدی خنک کننده و دمای شدید شود که ممکن است منجر به تعمیرات یا تعویض پرهزینه شود. به همین دلیل است که بررسی دمای خودرو همیشه باید در اولویت باشد.

در همین رابطه می توانید مقاله دلایل روشن نشدن خودرو را نیز مطالعه نمایید.

نحوه تشخیص مشکلات دمای خودرو

بررسی مایع خنک کننده

خنک کننده موتور که معمولاً به عنوان ضد یخ شناخته می شود، معمولاً از مخلوط 50/50 ضد یخ و آب غیر معدنی ساخته می شود و مسئول دمای صحیح خودرو، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و یخ زدگی و همچنین خوردگی است.

برای جایگزینی آن، همیشه توصیه می شود که به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید، اگرچه به عنوان یک قاعده کلی لازم است مایع خنک کننده را هر 40000 کیلومتر یا هر دو سال یکبار تعویض کنید.

معمولاً اولین چیزی که در صورت داشتن مشکلات بخاری مورد ارزیابی قرار می گیرد، سطوح خنک کننده است. چیزی که برخی از مردم متوجه نمی شوند این است که خنک کننده در طول زمستان بسیار مهم است، زیرا هسته هیتر / بخاری خودرو با خنک کننده کار می کند. اگر مایع خنک کننده کم باشد، سوخت کمتری برای کار هسته بخاری وجود دارد.

سطوح پایین خنک کننده ممکن است به دلیل نشت داخلی یا خارجی رخ دهد. در این حالت ممکن است آنها مسئول گرمای بیش از حد موتور باشند. به همین دلیل است که سطح مایع خنک کننده باید به طور مداوم آزمایش شود. برای انجام این کار، به دنبال مخزن سرریز مایع خنک کننده بگردید و بررسی کنید که سطوح بین خطوط “کم” و “بالا” باشد.

علاوه بر این، صاحبان خودرو باید اطمینان حاصل کنند که از مایع خنک کننده که برای وسایل نقلیه آنها طراحی شده است استفاده می کنند.

بررسی ترموستات

ترموستات خودرو از یک سوپاپ بین موتور و رادیاتور تشکیل شده است که وظیفه تنظیم جریان مایع خنک کننده را بر عهده دارد. برای انجام این کار، بسته به شرایط موتور، سوپاپ را باز یا بسته می‌کنند، زمانی که دمای خودرو در بالاترین حد خود باشد، سوپاپ باز می‌شود و اجازه می‌دهد مایع خنک‌کننده وارد شود و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

در نتیجه، اگر ترموستات به درستی کار نکند، دمای موتور خودرو می تواند ناکافی باشد و ممکن است قطعات موتور به شدت آسیب ببینند. در این حالت ترموستات باید تعویض شود.

برای بررسی ترموستات ابتدا از خنک بودن موتور مطمئن شوید. سپس درپوش رادیاتور را بردارید تا جریان مایع خنک کننده را بررسی کنید و ماشین را روشن کنید. در ابتدا نباید جریان داشته باشد زیرا موتور به دمای عملیاتی نرسیده است. پس از گرم شدن موتور، پس از چند دقیقه، هنگامی که ترموستات باز می شود، باید یک جهش ناگهانی مایع خنک کننده داغ را احساس کنید.

رادیاتور معیوب

هنگامی که رادیاتور مسدود می شود، جریان خنک کننده به پمپ آب متوقف می شود، بنابراین از انتشار گرمای مایع خنک کننده به هوای بیرون جلوگیری می کند. که نتیجه مستقیم آن گرم شدن بیش از حد موتور و خرابی است که مستقیماً با دمای شدید خودرو مرتبط است.

همچنین، اگر موتور بیش از حد گرم شود، اما مایع خنک‌کننده همچنان از رادیاتور عبور می‌کند، این یک نگرانی جدی است، علت آن می‌تواند پمپ آب معیوب یا نشتی در مدار باشد.

برای بررسی اینکه آیا رادیاتور معیوب است، ابتدا مطمئن شوید که موتور سرد است. درپوش رادیاتور را بردارید و بررسی کنید که آیا زباله در داخل و خارج رادیاتور جمع شده است. گرفتگی های داخلی نیاز به تعویض رادیاتور دارند، در حالی که بلوک های بیرونی را می توان با استفاده از هوای فشرده تمیز کرد. بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد. میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.

مشکل در پمپ آب

پمپ آب موتور یک عنصر کلیدی در عملکرد موتور است، زیرا وظیفه گردش مایع خنک کننده را از طریق موتور و رادیاتور بر عهده دارد. دو علامت واضح وجود دارد که نشان دهنده معیوب بودن پمپ آب است: نشتی از سمت سرنشین موتور و همچنین صدای جیغ یا صدای بلند. این بدان معنی است که احتمالاً نیاز به جایگزینی دارد.

پمپ آب ضعیف می تواند دلیل گرم نشدن ماشین باشد. اگر رادیاتور اتومبیل شما کار نمی کند، قطعاً این امکان وجود دارد. جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ یا پمپی که به دلیل سر خوردن تسمه محرک به اندازه کافی سریع نمی چرخد باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود.

هسته گرمکن

هسته بخاری فقط یک نسخه کوچکتر از رادیاتور است، اما به جای استفاده برای خنک کردن مایع خنک کننده در موتور، از گرمای آن مایع خنک کننده برای گرم کردن فضای داخلی خودرو استفاده می کند.

اگر بخاری وسیله نقلیه شما گرم نمی شود، هسته بخاری شما می تواند مشکل داشته باشد. علاوه بر کمبود گرما، برخی از نشانه های دیگر هسته بخاری آسیب دیده شامل مه بیش از حد پنجره، کم شدن مایع خنک کننده، نشت مایع خنک کننده یا بوی مایع خنک کننده در داخل خودرو می باشد.

در ویدیو زیر در مورد بررسی تهویه مطبوع خودرو توضیح داده شده است.

بهترین راه برای گرم کردن خودرو در فصل زمستان

سرما معمولاً برای اکثر اجزای خودرو متحد نیست. و اگرچه افسانه های زیادی در مورد گرم کردن سریعتر یا کارآمدتر موتور خودرو وجود دارد، حقیقت این است که بهترین راه برای گرم کردن صحیح خودرو این است که موتور را به اندازه ای گرم کنید که خودرو در هنگام رانندگی راحت و ایمن باشد. به همین دلیل، دو روش زیر را توصیه می کنیم:

  • پس از ورود به خودرو، خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور به مدت 30 ثانیه کار کند. این تمام چیزی است که در وسایل نقلیه اصلی لازم است.
  • رانندگی ثابت و روان در کیلومترهای اول راهپیمایی و کار مکانیک ها برای کنترل خودرو با شتاب ناخواسته ناگهانی. با این کار نسبت مناسبی از هوا و سوخت را بدست می آوریم و از مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری می کنیم.

اینها دو تصمیم کلیدی برای اطمینان از گرم شدن تدریجی و کارآمد موتور هستند.

گرم کردن خودرو در زمستان

نکات مراقبت از خودرو در زمستان

علاوه‌بر نکاتی که برای گرم کردن موتور ماشین گفتیم؛ موارد زیر می‌تواند به سلامت خودرو شما در زمستان کمک کند. رعایت این نکات مانع از بروز مشکلاتی چون روشن نشدن خودرو و اصطکاک بیش از حد در قطعات آن می‌شود:

  • روغن موتور را بررسی کنید: توصیه می‌شود متناسب با تغییر فصل، روغن موتور خود را تعویض کنید. معمولا از روغن‌ موتور غلیظ برای تابستان و از روغن‌های رقیق‌تر برای فصل زمستان استفاده می‌شود.
  • وجود ضد یخ برای خودرو ضروری است: نبود ضد یخ در زمستان، باعث می‌شود تا آب موجود در سیلندر یخ بزند. یخ زدن آب موجب فشار به مجاری سیلندر می‌گردد. افزایش حجم و فشار بر مجاری، شکستگی دیواره این قطعه را به دنبال دارد.
  • هوای باتری خودرو را داشته باشید: در بازه‌های زمانی مشخص باتری را بررسی کنید. اگر باتری خودرو ضعیف باشد؛ استارت زدن با مشکل مواجه می‌شود.
  • مایعات مختلف خودرو را بررسی کنید: ضدیخ، روغن ترمز، روغن گیربکس، مایع شیشه‌شوی، روغن هیدرولیک مایعاتی هستند که بهتر است قبل از شروع سرما بررسی شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش