گرم کردن خودرو در زمستان

گرم کردن خودرو در زمستان
4.8
(3214)

روز های سرد رسیده است و سایه اش بر سر همه چیز افتاده است، در این میان خودرو ها نیز بی نصیب نیستند، در فصل سرما و با پایین آمدن دما باید بیشتر حواسمان به ماشبن ها باشبد تا دچار آسیبی نشوند. اما چگونه خودرو را گرم کنیم و روش گرم کردن خودرو در زمستان چگونه است؟

اگز نیاز به راهنمایی در این موارد دارید تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

گرم کردن خودرو در فصل سرما

در هوای سرد روشن کردن خودرو همانند همیشه نیست و دمای پایین باعث می شود تغیراتی در خودرو ایجاد شود. مانند:

  • تمامی قطعات و بدنه خودرو سرد می شود.
  • دمای روغن های روانکاوی پایین می آید.
  • با کاهش یافتن میزان دما روغن های روانکاوی در نتیجه غلظت یا ویسکوزیته در گیربکس خودرو بالا می رود.
  • حالت ساییده شدن و خام سوزی سوخت در قطعات موتور افزایش پیدا می کند.

تمامی این موارد باعث می شود ماشین در زمان استارت زدن آمادگی لازم را نداشته باشد و نتواند مانند همیشه عمل کند، بیشتر افراد به این گونه هستند پس از استارت زدن خودرو آن را به حال خود رها می کنند تا به صورت درجا کار کند.

اما در حقیقت این کار اصلا صحیح و کاربردی نمی باشد، روش اصولی به این صورت است که پس از استارت خودرو به آرامی شروع به حرکت کنید و در ابتدا سعی کنید خیلی گاز ندهید.

زمانی که دقایقی از شروع حرکت بگذارد این امکان را دارید که سرعت خودرو را بیشتر کنید و گاز بدهید. رانندگی به این روش باعث می شود بخش های مختلف خودرو به آرامی با یکدیگر هماهنگ شوند.

علاوه بر آن گیربکس و سیستم انتقال نیرو کم کم گرم می شوند و در نهایت تمامی بخش های خودرو در هماهنگی با یکدیگر شروع به کار می کنند.

همیشه تلاش کنید که رانندگی شما به این صورت باشد زیرا درجا کار کردن خودرو اصلا برای ماشین مناسب نمی باشد و سوخت خودرو بیهوده هدر می رود و هوا آلوده تر می شود.

چرا نباید موتور اتومبیل را در زمستان گرم کرد؟

معمولا برخی از افراد بر این باور هستند که در زمستان قبل از شروع به حرکت باید برای چند دقیقه خودرو را روشن بگذارند تا موتور گرم شود، اما آیا می دانستید که این کار اشتباه است و باعث می شود مقدار عمر موتور کاهش پیدا کند؟

متخصصان مکانیک بر این باور هستند که بهترین روش برای این که بتوان خودرو را در فصل زمستان گرم کرد این است که در ابتدا به آرامی رانندگی کنید و پس از آن با سرعت دادن به خودرو، این کار باعث می شود که عمر موتور طولانی تر شود و بازدهی بیشتری داشته باشد.

گرم کردن موتور خودرو در زمستان
گرم کردن موتور خودرو در زمستان

گرم کردن ماشین برای چند دقیقه قبل از حرکت مخصوصا در خودرو های جدید تر باعث می شود علاوه بر مصرف سوخت بیهوده، مقداری از سوخت های اضافی به درون محفظه سوخت وارد می شود و با پخش شدن روغن از روی سیلندر و پیستون ها به اطراف، به دیواره های سیلندر آسیب وارد می شود و عمر قطعات خودرو کاهش پیدا می کند.

درست است که رانندگی با خودرو هایی که برای چندین ساعت بی کار بوده و در هوای سرد قرار داشته اند سخت می باشد، اما اگر از سیستم گرمایشی استفاده کنید و شیشه ها تا 30 دردصد باعث گرم شدن خودور می شود.

برای درک بیشتر این موضوع می توانید ویدیو زیر را تماشا نمایید.

چرا از قدیم مردم برای گرم کردن خودرو چند دقیقه صبر می کردند؟

با توجه به صحبت هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم شاید این سوال برایتان ایجاد شود پس چرا از قدیم مردم در فصل زمستان برای گرم کردن موتور خودور چند دقیقه ای آن را روشن می گذاشتند؟

این موضوع به این دلیل است که در خودورهای قدیم از سوخت رسانی کاربیراتور استفاده می شود و برای انتقال سوخت به محفظه احتراق نیاز به گرم کردن خودرو برای 10 دقیقه بود؛ اما از دهه 1960 به بعد با پیشرفت های چشمگیری که در صنعت خودرو سازی ایجاد شد، موتور های انژکتوری بر روی کار آمدند و دیگر احتیاجی به گرم خودرو قبل از حرکت نمی باشد.

در موتور های انژکتوری یا همان سیستم سوخت رسانی انژکتوری به کمک یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می آید.

در زمان هایی که دما پایین است بنزین به راحتی به بخار تبدیل نمی شود و در نتیجه سوخت به اندازه کافی تولید نمی شود، بنابراین عمل احراق به صورت استاندار انجام نمی شود.

اما خودرو هایی که به صورت انژکتوری می باشند از موتور هایی استفاده شده است که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بسیار بیشتری سوخت وارد محفظه می شود.

در این وضعیت ها با گرم کردن خودرو قبل از شروع به حرکت موجب می شوید سوخت بسیار بیشتری به محفظه احتراق وارد شود و قسمتی از آن در زمان حرکت به دیواره های سیلندر، روغن موجود در پیستون ها را در خود حل میکند. این روند به تدریج باعث می شود که عمر موتور کاهش پیدا کند.

بهترین روش روشن کردن خودرو در زمان حرکت چه می باشد؟

اگر به خودرو خود اهمیت می دهید بهترین کاری که شما برای خودرو می توانید انجام دهید این است که پس از استارت به آرامی شروع به حرکت کنید تا به کمک گرمای درون رادیاتور و موتور به آرامی سنسور های ارسال سوخت و میزان تزریق سوخت کم شود.

البته توجه داشته باشید که رانندگی شما نباید به این صورت باشد که بلافاصله پس از حرکت شروع به گاز دادن کنید، بلکه در ابتدا با سرعت ملایم و کم رانندگی کنید و پس از آن می توانید سرعت بگیرید.

با این روش می توانید این اطمینان را داشته باشید که در هر شرایط دمایی موتور خودرو شما به درستی عمل می کند.

روش روشن کردن خودرو در زمستان
روش روشن کردن خودرو در زمستان

برای این که به خوبی متوجه این روش بشوید برای شما در زیر به صورت مرحله ای آوریدم و شما تنها کافیست به صورت مرتب از آن ها پیروی کنید:

  1. زمانی که خودرو را استارت می زنید تنها 1 دقیقه صرف کردن کافی می باشد.
  2. پس از این مدت زمان به آرامی شروع به حرکت کنید تا دور موتور خودرو به پیشرانه دمای مطلوب برسد.
  3. در دو دقیقه ابتدایی که در حال حرکت می باشید نباید اجازه دهید دور موتور خودرو بالاتر از 2000 برسد.
  4. نباید فراموش کنید که علاوه بر موتور، مابقی بخش های مختلف خودرو نیز برای عملکرد صحیح نیازمند گرم شدن هستند، این بخش ها شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر ها و کمک فنر ها می باشند.
  5. حتی اگر هوا در سرد ترین حالت خود باشد زمانی که حدود 10 تا 15 دقیقه از رانندگی شما بگذارد، خودرو به ایده آل ترین دما می رسد و می توانید به هر صورت که می خواهید رانندگی کنید.
  6. بخاری را روشن نمایید و از رانندگی خودر در هوای سرد زمستان لذت ببرید.

نکاتی برای مراقبت کردن از خودرو در زمستان

به جز صحبت هایی که در بالا داشتیم برخی روش های دیگر وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توانید از خودرو در هوای سرد مراقبت کنید.

مراقب باتری خودرو در زمستان باشید. در زمستان و زمان هایی دما پایین می آید با سکون ماشین قدرت و عملکرد باتری خودرو کاهش پیدا می کند، به همین دلیل در زمستان در زمانی که خودرو را پس از چند ساعت روشن می کنید متوجه می شوید که به سختی استارت می خورد و با مشکل مواجه می شوید.

برای این که از قبیل مشکلات جلوگیری کنید و وضعیت باتری را برای روز های سرد مطلوب نگه دارید، بهترین کار این است که قبل از سرد شدن هوا باتری خودرو را چک و بررسی کنید.

باتری خودرو در زمستان
باتری خودرو در زمستان

برای انجام این کار می توانید از یک فرد متخصص بخواهید وضعیت شارژ و باتری را بررسی کنید و در صورتی که مشکلی در ان وجود دارد قبل از سرد شدن هوا آن را رفع نماید.

معمولا تعمیرکاران با کمک دیاگ زدن متوجه می شوند که ایراد از کدام قسمت است، اگر متوجه شدید که باطری خودرو احتیاج به تعویض دارد به هیچ وجه تعلل نکنید و برای تعویض آن اقدام کنید.

وجود ضد یخ در خودرو ها ضروری است

زمان هایی که هوا سرد می شود حتما باید وضعیت ضد یخ خودرو را بررسی کنید، در صورتی که مایع ضد یخ در سیستم خنک کننده موتور کم باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد باعث می شود که آب داخل بلوکه سیلندر ها یخ بزند.

افزایش حجم آب و فشاری که به سیلندر ها وارد می شود سبب شکستگی دیواره ها می شود. در نتیجه با پایین آمدن دما حواستان باشد که ضد یخ به اندازه کافی در خودرو وجود داشته باشد تا خسارت هایی مثل هزینه تعویض واشر سر سیلنر بر روی دستتان نماند.

روغن موتور را کنترل کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید برای گرم کردن خودرو در زمستان را رعایت کنید این است که وضعیت روغن موتور را بررسی کنید، به صورت کلی شما باید با تغییر هر فصل برای تعویض نمودن روغن موتور اقدام کنید، دلیل این موضوع این است که روغن های غلیظ برای فصل تابستان مناسب هستند و روغن های رقیق برای هوای سرد مناسب می باشند.

حواستان به مایعات درون خودرو باشد

در زمان هایی دمای هوا پایین می آید مایعات موجود در بخش های مختلف خودرو فشرده تر می شوند، بنابراین بهتر است که به صورت مداوم آن ها را بررسی کنید و اجازه ندهید مشکلی در آن ها ایجاد شود.

مایعات درون خودرو
مایعات درون خودرو

مایعات مختلفی که درون خودرو وجود دارند عبارت است از:

ضدیخ، روغن هیدرولیک، مایع شیشه شوی خودرو، روغن گیربکش خودرو، روغن ترمز

لازم است که شما به تمامی این موارد توجه داشته باشید تا بتوانید از خودرو خود در فصل زمستان به خوبی مراقبت کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشید و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های گرم کردن خودرو در فصل زمستان آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش