نکات رانندگی در مه

نکات رانندگی در مه
4.8
(1258)

حتی اگر پشت فرمان یک حرفه ای باتجربه باشید، مه می تواند رانندگی را دشوار و حتی خطرناک کند. متأسفانه، حوادث ناشی از مه سالانه بیش از هزاران کشته برجای می گذارد. مه غلیظ می تواند شرایط خطرناکی را در جاده ها ایجاد کند، به خصوص اگر مه بسیار غلیظ یا همراه با سایر شرایط آب و هوایی شدید باشد. هر نمونه از آب و هوای نامناسب مجموعه ای از چالش های خاص خود را برای رانندگان ایجاد می کند. مه غلیظ یا هر مقدار مه از این قاعده مستثنی نیست. اگر هنگام رانندگی با مه مواجه شدید، وحشت نکنید.

رانندگی در مه ممکن است یک کار غیرممکن به نظر برسد، زیرا در یک تاری سفید رویا مانند جلو می روید. مه یکی از خطرناک ترین شرایط جوی است که رانندگان با آن مواجه هستند. مه غلیظ می تواند دید راننده را تقریباً به صفر کاهش دهد. هر ساله مه باعث تصادفات متعددی می شود زیرا که رانندگان قادر به دیدن جاده پیش روی خود نیستند. اگر در این موقعیت وحشتناک قرار گرفتید، این نکات را در ذهن داشته باشید تا با خیال راحت رانندگی کنید.

نکات رانندگی در مه
نکات رانندگی در مه

نکات رانندگی در مه

به صورت کلی نکات کوچکی وجود دارد که می تواند هنگام رانندگی در مه بسیار کمک کننده باشد. در ویدیو زیر نکات ایمنی مربوط به رانندگی در مه توضیح داده شده است.

 

اگر مجبور به رانندگی در شرایط مه آلود هستید، نکات ایمنی زیر را در نظر داشته باشید:

  • سرعت خود را کم کنید و زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد اختصاص دهید.
  • با استفاده از چراغ های مه شکن، وسیله نقلیه خود را برای دیگران هم جلوتر و هم پشت سرتان قابل مشاهده کنید.
  • هرگز از چراغ های نور بالا استفاده نکنید. استفاده از چراغ های پرتو بالا باعث تابش خیره کننده می شود و دیدن آنچه در جاده پیش روی شماست را برای شما دشوارتر می کند.
  • حد فاصلی بیشتر از فاصله ایمنی را بین وسایل نقلیه رعایت کرده تا با توقف ناگهانی دچار مشکل نشوید.
  • برای اطمینان از ماندن در مسیر مناسب، خطوط جاده را با چشمان خود دنبال کنید.
  • در مه بسیار غلیظ که دید نزدیک به صفر است، بهترین اقدام این است که ابتدا چراغ های خطر را روشن کنید، سپس به یک مکان امن بروید و توقف کنید.
  • اگر پارکینگ یا مسیری برای ورود به آن وجود ندارد، وسیله نقلیه خود را تا آنجا که ممکن است به کنار جاده بکشید. پس از توقف، همه چراغ ها را به جز چراغ های خطر چشمک زن خاموش کنید تا سایر رانندگان به اشتباه با خودروتان برخورد نکنند.

در خانه بمانید.

هنگامی که مه غلیظ است تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید و از رانندگی با وسیله شخصیتان امتناع کنید. مه می‌تواند رانندگی را ترسناک و خطرناک کند، بنابراین اگر می‌توانید از جاده‌ها دوری کنید. بهترین توصیه برای رانندگی در مه این است که رانندگی نکنید.

سرعت خود را کاهش دهید.

از آنجایی که در این شزایط نمی‌توانید جاده یا سایر وسایل نقلیه را ببینید، سرعت کم می‌تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت واکنش نشان دهید.

فاصله زیادی بین خودروی خود و خودروی جلویی خود بگذارید.

کاهش دید به معنای زمان ترمز طولانی تر است، به طوری که فضای اضافی به شما کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر، سرعت خود را کاهش دهید! ممکن است طول بکشد تا به مقصد برسید، اما امنیت شما ارزشش را دارد. فضای اضافی زمان واکنش شما را افزایش می دهد.

فاصله زیادی بین خودروتان و خودروی جلویی قرار دهید
فاصله زیادی بین خودروتان و خودروی جلویی قرار دهید

از برف پاک کن ها و یخ زداهای شیشه جلو استفاده کنید.

این موارد به محدود کردن رطوبت اضافی روی پنجره و کاهش تابش خیره کننده کمک می کند. رطوبت و یخ روی شیشه جلو می تواند باعث ایجاد تابش خیره کننده شود که می تواند دید را دشوارتر کند. با پاک کردن کامل شیشه جلو، بهترین دید ممکن را به خود بدهید. همچنین می توانید عملکرد یخ‌زدایی داخلی خودرو خود استفاده کنید زیرا به خشک شدن داخل شیشه های ماشین کمک می کند. سعی کنید از پاک کردن شیشه ها با پارچه یا تکه ای از لباس خودداری کنید. این امر نه تنها توجه شما را از جاده منحرف می کند، بلکه باعث لکه دار شدن شیشه ها نیز می شود.

از خودروی مقابل به عنوان راهنما استفاده نکنید.

در برابر میل عمومی به استفاده از چراغ های وسایل نقلیه جلویی به عنوان راهنما مقاومت کنید. این در واقع می تواند باعث شود بیش از حد روی قسمت کوچکی از جاده متمرکز شوید و از باقی قسمت ها غافل شوید.

کروز کنترل را خاموش کنید.

جاده های مه آلود می توانند دردسرهای فراوانی به همراه داشته باشد و بهتر است کنترل کامل ماشین خود را حفظ کنید. کروز کنترل را کنار بگذارید، این امر کنترل شما را بر وسیله نقلیه خود به حداکثر می رساند.

کروز کنترل را خاموش کنید
کروز کنترل را خاموش کنید
در همین رابطه می توانید مقاله ویژگی های ایمنی خودروها را نیز مطالعه نمایید.

دنبال کردن خط سمت راست جاده

خط سمت راست جاده را دنبال کنید تا شما را راهنمایی کند. به خاطر سپردن این نکته در هوای مه آلود بسیار آسان است! از کاهش سرعت نترسید و با احتیاط در سمت راست جاده رانندگی کنید. بازتابنده های کنار جاده نیز می توانند به شما کمک کنند. از بازتابنده های کنار جاده به عنوان راهنما استفاده کنید. علامت گذاری ها می توانند به شما کمک کنند تا در پیچ و خم ها حرکت کنید.

دنبال کردن خط سمت راست جاده
دنبال کردن خط سمت راست جاده

اگر ماشین پشت سر خیلی نزدیک است، شتاب نگیرید.

در صورتیکه از پشت سایر رانندگان به شما نزدیک شوند، لازم نیست با افزایش سرعت بار دیگر فاصله ایجاد کنید. ممکن است راه حل مناسبی به نظر برسد اما در واقع می تواند وضعیت شما را خطرناک تر کند. به یک محدودیت سرعت مطمئن و معقول در مه پایبند باشید، حتی اگر سایر رانندگان این کار را نکنند.

به آهستگی ترمز کنید.

قبل از کاهش سرعت آینه های خود را بررسی کنید و به آرامی ترمز خود را فشار دهید. بهتر است قبل از ترمز ناگهانی، چند مرتبه ترمز را به آهستگی فشار دهید، در این صورت چراغ‌های ترمز به رانندگان پشت سرتان هشدار می‌دهند که سرعت شما در حال کاهش است و با توقف ناگهانی باقی رانندگان را غافلگیر نمی‌کنید.

ترمز کردن در مه
ترمز کردن در مه

با هوشیاری کامل رانندگی کنید

وقتی در حال رانندگی هستید همیشه باید 100% توجه شما به جاده باشد، عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید. تلفن همراه و رادیو را خاموش کنید. وسایلی که حواس‌تان را پرت می‌کنند مانند تلفن همراهتان را در جایی قرار دهید که وسوسه نشوید در حین رانندگی به آن‌ها دست پیدا کنید.

در صورت عدم توانایی خودرو را در کنار جاده پارک کنید.

از چراغ راهنما استفاده کنید، سایر رانندگان ممکن است از چراغ های عقب شما به عنوان راهنما استفاده کنند، بنابراین به آنها هشدار دهید که از جاده خارج می شوید. هنگامی که در مناطق کم دید سفر می کنید، در شرایط آب و هوایی نامناسب زودتر از حالت عادی سیگنال دهید.

اگر رانندگان نمی توانند شانه جاده را ببینند، احتمالاً وسیله نقلیه شما را نیز نخواهند دید. چراغ خطر خود را روشن کنید تا به سایر رانندگان کمک کنید بدانند شما متوقف شده اید. اگر در شب در مه بسیار غلیظ رانندگی می کنید، ممکن است نیاز به استراحت های دوره ای داشته باشید تا به چشمان خود استراحت دهید.

استفاده از چراغ های کم نور

استفاده از نور بالا خودرو می تواند دید را به شدت کاهش دهد. در حالی که چراغ‌های جلو در بیشتر موقعیت‌ها دید را افزایش می‌دهند، پرتوهای قوی‌تر از ذرات آب در مه منعکس می‌شوند و باعث کاهش دید خواهند شد. بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به چراغ های مه شکن یا مه شکن مخصوص هستند.

زمانیکه در جاده ای پوشیده از مه رانندگی می کنید، استفاده از چراغ های مه شکن می تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه در مورد چراغ های مه شکن و نحوه استفاده از آنها توضیح خواهیم داد.

چراغ مه شکن چیست؟

چراغ مه شکن نوعی از چراغ های جلو خودرو هستند که دقیقا برای انتقال نور در یک پرتو میله ای شکل اختراع شده اند. در چراغ های معمولی طراحی به گونه ای است که با تابش زاویه کم، سطح وسیع تری از جاده به وسیله نور ایجاد شده روشن شود، این در حالی است که هدف از زاویه بالای تابش در چراغ مه شکن، افزایش دید کلی در فاصله محدود است؛ زیرا در زمان مه غلیظ شما حتی تا چند متری خود را نیز نمی توانید ببینید.

لازم است بدانید که رنگ زرد، رنگ اصلی چراغ های مه شکن نیست و هیچ قائده ای در این زمینه وجود ندارد و شما می توانید از میان رنگ سفید و زرد، هرکدام را که بخواهید برای این نوع چراغ ها انتخاب کنید. در واقع تنها عوامل تاثیر گذار بر عملکرد چراغ مه شکن نحوه تابیده شدن نور و زاویه تابانده شدن آن به سمت زمین است.

چراغ مه شکن چیست؟
چراغ مه شکن چیست؟

چراغ های مه شکن برای کارایی آنها در آب و هوای بد و سایر شرایطی که وضوح و دید به شدت توسط غبار، مه یا حتی شن و گرد و غبار در باد کاهش می یابد، استفاده می شوند. از این رو، در این شرایط آب و هوایی، اگر وسیله نقلیه با نور مناسب تامین نشود، می تواند منجر به تصادف یا خطرات جاده ای فراوانی شود. چراغ مه شکن جلو که کاملاً متفاوت از چراغ های جلوی معمولی است و به راننده اجازه می دهد دید خوبی از فاصله ی نزدیکی از جاده داشته باشد.

عملکرد و کارایی مه‌شکن عقب نیز درست مانند مه‌شکن جلوی خودرو است. در واقع چراغ مه‌شکن عقب باعث روشن شدن فضای پشت ماشین می‌شود و از بروز تصادف از پشت جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه رنگ این چراغ با چراغ خطر ترمز یکسان است باید در فاصله‌ای استاندارد از آن نصب شود تا در مواقع اضطراری سایر راننده‌ها را گمراه نکند.

چراغ مه شکن عقب
چراغ مه شکن عقب

به طور کلی قانون هایی در مورد چراغ مه شکن وجود دارد.

  • حداقل یک چراغ مه شکن عقب طبق قانون باید نصب شود.
  • چراغ های مه شکن جلو اختیاری هستند.
  • چراغ های مه شکن فقط باید در شرایط دید نامطلوب استفاده شوند.
  • وقتی هوا صاف است نباید از چراغ های مه شکن استفاده کنید.

چه زمانی باید از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟

استفاده از چراغ های مه شکن تنها زمانی توصیه می شود که ضریب درک به 100 متر یا کمتر کاهش یابد. همچنین در شرایط برف یا باران شدید.

با توجه به اینکه چراغ های مه شکن برای شرایط خاص و ویژه طراحی شده اند، استفاده از آن ها در شرایط عادی به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا استفاده از چراغ مه شکن در این شرایط کاملاً بی فایده است و بلکه در این شرایط باید از چراغ های معمولی نور بالا و نور پایین استفاده نمایید.

در واقع چراغ های مه شکن در شرایطی همچون بالا بودن میزان رطوبت هوا و وجود مه و برف یا گرد و غبار و خاک در هوا که می تواند به بازتابیده شدن نور به دلیل برخورد به ذرات در زمان تابش مستقیم شود، به کار می آیند. از چراغ های مناسب برای مه باید در چنین شرایطی استفاده نمایید.

چه زمانی باید از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟
چه زمانی باید از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟

بدیهی است که استفاده از این چراغ ها فقط در زمانی مناسب است که با سرعت بسیار پایین رانندگی می کنید و علت آن ایجاد نور عرضی با فاصله کم بر روی زمین و در جلوی خودرو است. این کار می تواند خط صحیح مسیر را در جلوی خودرو شما روشن نماید و خطر خارج شدن از جاده یا ورود به باند مقابل را از بین ببرد.

از چراغ های مه شکن جلو یا عقب استفاده نکنید مگر اینکه دیدتان به طور جدی کاهش یابد. استفاده از مه‌شکن در شرایط عادی منجر به تابش خیره‌کننده نور و کاهش دید سایر راننده‌ها می‌شود که احتمال وقوع تصادف را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

چه زمانی نباید از چراغ های مه شکن استفاده کنیم؟

رانندگان باید چراغ‌های مه شکن را در صورت بهبود دید خاموش کنند. روشن گذاشتن چراغ های مه شکن جلو ممکن است دید رانندگان دیگر را کاهش دهد. رانندگی با این چراغ ها برای خودروهایی که از روبرو شما رد می شوند، همچون نور بالا مزاحمت هایی (اختلال در دید و حواس پرتی راننده) ایجاد می کند. در حالی که چراغ مه شکن عقب می تواند باعث اشتباه گرفته شدن با چراغ ترمز شود. هنگام پارک خودرو، چراغ مه شکن جلو و عقب نباید روشن بماند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش