ویژگی های ایمنی مدرن خودروها

ویژگی های ایمنی مدرن خودروها
4.8
(2103)

وسایل نقلیه در دهه گذشته به طور قابل توجهی سریعتر و هوشمندتر شده اند و با این پیشرفت ها، ویژگی های ایمنی پیشرفته خودرو به کار گرفته شده است. و حتی با این ویژگی های جدید آمار تصادفات رانندگی همچنان نگران کننده است.

مهمترین کاری که می توانید برای محافظت از جان خود انجام دهید این است که کمربند ایمنی خود را ببندید. کمربندهای ایمنی به تنهایی جان انسان ها را نجات می دهند و بسیاری از ویژگی های ایمنی پیشرفته تر مانند هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار می توانند به شما در جلوگیری از تصادف کمک کنند.

ویژگی های ایمنی مدرن خودروها
ویژگی های ایمنی مدرن خودروها

ویژگی های ایمنی مدرن خودروها

در ادامه لیستی از ویژگی های ایمنی در خودروهای مدرن را گردآوری کرده ایم. از کمربند ایمنی گرفته تا کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل، تکامل ویژگی‌های ایمنی خودرو در نهایت به ما این فرصت را داده است که در هنگام رانندگی ایمن بمانیم.

در ویدیو زیر می توانید نحوه کارکرد تعدادی از این ویژگی ها را مشاهده کنید.

کمربند ایمنی

وقتی صحبت از ایمنی خودرو می شود، کمربند ایمنی یکی از اولین ویژگی هایی بود که معرفی شد و راه درازی را پیموده است.

با طراحی ساده دو نقطه ای که در اوایل دهه 1900 اختراع شد، کمربند ایمنی به طرح استاندارد سه نقطه ای تبدیل شد که ولوو در سال 1959 ثبت اختراع کرد و بعداً به صورت رایگان در بازار آزاد عرضه شد. و سپس در سال 1970 به عضو ثابتی از خودرو تبدیل شد.

کمربند سه نقطه ای شبیه Y شکل، در پخش انرژی بدن متحرک (روی سینه، لگن و شانه ها) در هنگام برخورد موثر است. کمربندهای سه نقطه ای برای همه صندلی های یک وسیله نقلیه استاندارد هستند.

تسمه های پیش کشنده نیز در بسیاری از خودروهای جدید موجود است که در اثر ضربه فورا سفت می شوند تا از لیز خوردن بدنه جلوگیری کنند. کمربندهای پیش کشنده در کنار کیسه های هوای پیشرفته نیز به خوبی عمل می کنند.

کیسه های هوا

ایربگ خودرو یا کیسه هوا یک وسیله ایمنی خودرو است که برای محافظت از راننده و سرنشینان در زمان تصادف طراحی شده است. کیسه هوای خودرو در زمان تصادف پر از باد می‌شود و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی‌آید و از برخورد راننده و سرنشینان به فرمان، داشبورد و شیشه‌های خودرو جلوگیری می‌کند.

کیسه های هوا
کیسه های هوا

امروزه، یک خودرو می‌تواند با کیسه‌های هوای جانبی، پرده‌ای و زانو، سرنشینان خود را در هنگام تصادف به طور کامل مهار کرده تا از آسیب به آن ها جلوگیری کند. برخی از خودروهای مدرن همچنین دارای کیسه هوای قفسه سینه با محافظ سر هستند.

سیستم ترمز ضد قفل ABS

ABS اولین بار در دهه 1970 در خودروها مورد استفاده قرار گرفت، در اواخر دهه 1980 استاندارد شد و در حال حاضر به جز تعدای، بر روی همه خودروها نصب می شود. مزیت ABS توانایی آن در تشخیص سرعت چرخش تک تک چرخ‌های خودرو و آزادسازی مایع هیدرولیک در صورت چرخش بیش از حد چرخ است.

در واقع، ABS کنترل فرمان را هنگام ترمزگیری روی سطوح خیس و لغزنده فراهم می کند.

سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم ترمز ضد قفل ABS

کنترل پایداری خودرو VSC

کنترل پایداری خودرو (VSC) همچنین به عنوان برنامه پایداری الکترونیک (ESP)، کمک پایداری خودرو (VSA) یا کنترل پایداری پویا (DSC) شناخته می شود، این سیستم ایمنی وسیله نقلیه شما را در هنگام افزایش ناپایداری تثبیت می کند. در چنین رویدادی، سنسورهای خودرو، از جمله ABS، فرمان و پدال گاز، برای ارزیابی لغزش بالقوه، قدرت برش و اعمال ترمزهای لازم برای مقابله با لغزش، گرد هم می آیند. به طور خلاصه، VSC برای کمک و جلوگیری از خارج شدن از کنترل شما طراحی شده است.  این سیستم در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود با به دست گرفتن کنترل فرمان خودرو یا حتی کاهش قدرت انتقالی از پیشرانه به چرخ ها از خطرات و تصادفات احتمالی جلوگیری می کند.

کنترل پایداری
کنترل پایداری

دستیار ترمز BA

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر رانندگان هنگام توقف اضطراری، نیروی کامل را اعمال نمی‌کنند. هنگامی که سیستم فوراً روی پدال ترمز را تشخیص می دهد، کمک ترمز به راننده کمک می کند تا نیروی ترمز قوی تری داشته باشد. به همراه ABS، هر دو فناوری به منظور توقف سریع و با کنترل بهتر خودرو هستند.

این سیستم زمانی که خودرو در لحظه ای حساس و اورژانسی نیاز به توقف دارد اما راننده پدال ترمز را به حد کافی نمی فشارد وارد عمل می گردد و با توجه به سرعت خودرو و میزان فشار پدال ترمز توسط راننده موقیعت حیاطی را تشخیص می دهد وکامپیوتر خودرو راسا وارد مدار می شود و با افزایش فشار روغن ترمز را افزایش می دهد.

دستیار ترمز
دستیار ترمز

سیستم کنترل کشش

سیستم کنترل کشش (TCS) درست مانند ABS برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری شدید، از لغزش چرخ ها در هنگام شتاب گیری جلوگیری می کند. در سطوح با کشش کم، سیستم برای ایجاد بهترین تعادل دریچه گاز برای کشش مداخله خواهد کرد. ترکشن کنترل طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو، به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک کند.در واقع این سیستم هر زمانی که چرخ‌ها اصطکاک کافی با زمین، برای انتقال گشتاور موتور خودرو به جاده را نداشته باشند، وارد عمل می‌شود.

در این شرایط عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بسیار شبیه به هم خواهد بود با این تفاوت که کنترل کشش سعی در جلوگیری از وقوع بیش یا کم فرمانی دارد تا خودرو از مسیر خود خارج نشود، اما سیستم کنترل پایداری، در صورتی که خودرو از مسیر خارج شود، برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی تلاش خواهد کرد.

سیستم کنترل کشش
سیستم کنترل کشش

سیستم هشدار نقاط کور BMS

در اکثر خودروهای دارای این ویژگی، چراغ‌ها و حسگرهایی که در زیر و روی آینه‌های جانبی قرار گرفته‌اند، به راننده خودروی روبرو که در دو طرف نقطه کور آن‌ها قرار دارد، نشان می‌دهند. اگر راننده بخواهد در مسیر خودروی مقابل حرکت کند، معمولاً این سیستم با یک هشدار صوتی جفت می شود.

سیستم‌های هشدار نقطه کور از دوربین، رادار و سنسورهایی در خودرو استفاده می‌کند تا خودروها و موانعی را که در کنار و یا عقب خودرو قرار دارند، شناسایی کند و تشخیص دهد. اگر خودرو و مانعی توسط سیستم هشدار نقطه کور شناسایی شود، سیگنال و علامتی روی آینه‌های بغل به نمایش می‌گذارد.

سیستم هشدار نقاط کور
سیستم هشدار نقاط کور

ترمز اضطراری خودکار AEB

این سیستم اغلب با سیستم هشدار برخورد از جلو هماهنگ می شود تا به راننده در مورد تصادف قریب الوقوع هشدار دهد. سپس AEB زمانی که سیستم متوجه خطر شد به طور خودکار ترمزها را اعمال می کند تا از شدت ضربه جلوگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد.

اگر بخواهیم عملکرد این سیستم را به صورت کاملا عامینه بیان کنیم باید گفت که این سیستم در صورت تشخیص اینکه شما در صورت لازم ترمز نکرده‌اید بجای شما ترمز خواهد کرد (فعلا تا سرعت‌های نزدیک ۶۰ کیلومتر بر ساعت) و از برخورد با موانع جلوگیری خواهد کرد. البته باید اشاره کرد عملکرد این سیستم در برخوردهای روبرو و یا پشت سر است که بر طبق آمار‌ها این برخوردها حدود ۸۰ درصد تصادفات را دربرمی‌گیرند و معمولا خسارت مالی زیادی را به همراه می‌آورند.

ترمز اضطراری خودرکار
ترمز اضطراری خودرکار

سیستم هشدار ترافیک عقب RCTA

خارج شدن از فضای پارک خودرو به صورت دنده عقب و ورود به مسیر تردد خودروها غالبا می تواند چالش برانگیز باشد. خصوصا زمانی که مسیر دید راننده نسبت به خودروهای در حال حرکت توسط مانعی مسدود شده باشد. هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی می تواند خروج از پارک را بسیار راحت تر کند. این سیستم با پخش صدای هشدار، راننده را از وجود خودروهای در حال عبور مطلع می سازند.

سیستم رانندگی بین خطوط LKA

این سیستم که مخفف Lane keeping assist است به صورت خودکار فرمان را در اختیار گرفته و اجازه نمی دهد در مسیرهای طولانی روی خط رانندگی کنید و خودرو را به صورت خودکار بین خطوط نگه می دارد.

در سیستم رانندگی بین خطوط از سنسورهای مادون قرمز و دوربین برای تشخیص خطوط جاده استفاده شده است. این سیستم که پشت شیشه جلو خودرو نصب می‌شود می‌تواند به کمک دوربین خطوط جاده را تشخیص دهد. اطلاعات مربوط به پایش خطوط جاده به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود و در صورت تشخیص انحراف خودرو به راننده هشدار داده می‌شود.

سیستم رانندگی بین خطوط
سیستم رانندگی بین خطوط

سیستم هشدار برخورد از جلو FCW

قابلیت Forward Collision Warning یا هشدار برخورد از جلو، جدیدترین تکنولوژی است که به ایمن تر شدن جاده ها کمک می‌کند. چنانچه از نام این قابلیت مشخص است، قابلیت هشدار برخورد از جلو، تکنولوژی است که پیش از وقوع برخورد از روبرو به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم در اکثر خودروها، با استفاده از یک دوربین و رادار ناظر بر جاده عمل می‌کند. سنسورهای تعبیه شده در خودرو به محض مشاهده نزدیک شدن شی و یا وسیله نقلیه دیگری به خودرو، هشدارهایی را ارسال می‌کنند.

هشدار برخورد از جلو
هشدار برخورد از جلو

سیستم رانندگی نیمه خودکار

رانندگی نیمه خودکار ترکیبی از بسیاری از سیستم های کمک رانندگی پیشرفته فردیADAS  است. به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا بسیاری از وظایف راننده را با راننده پشت فرمان انجام دهد. این یک سطح رانندگی خودکار است که چشم بر جاده و دست روی چرخ است.

این سیستم ها می توانند به تنهایی تحت شرایط خاص شتاب، هدایت، ترمز و حتی تغییر مسیر (در سیستم های پیشرفته تر) را انجام دهند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش