علت خرابی باتری خودرو

علت خرابی باتری خودرو
4.8
(2175)

علت خرابی باتری خودرو چه می باشد؟ علائم خرابی باتری ماشین چیست؟ از کجا بفهمیم باطری خراب است؟ این ها سوالاتی است که کاربران سایت از ما می پرسند به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به توضیح پاسخ های شما بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

مهم ترین دلایل خرابی باتری خودرو چه می باشد؟

این که چرا باتری ماشین خراب می شود وابسته به علت های گوناگون بسیاری است که برای تمامی خودرو ها یکسان نیست. با این حال در ادامه مهم ترین علت های خرابی باتری خودرو را برای شما آورده ایم.

به وجود آمدن اتصال در قطب های باتری

حتما شنیده اید که باتری یک خودرو ترکیده است و یا موارد این چنینی، معمولا این موضوع زمانی اتفاق می افتد که میان دو قطب های باتری اتصالی ایجاد شده است. گاهی ممکن است شما به تازگی یک باتری جدید تهیه کرده باشید و زمانی که می خواهید آن را سر جای خود قرار دهید به اشتباه اتصالات باتری را محکم نکنید.

اتصالات باتری ماشین
اتصالات باتری ماشین

مورد دیگر گاهی شما برای تست شارژ باتری به تعمیرگاه مراجعه می کنید و تعمیرکار برای این که بخواهد تست قدرت باتری را انجام دهد از اتصالات باتری استفاده می کند که کاری بسیار خطرناک است.

و یا در برخی مواقع دیگر ممکن است این اتصال کوتاه به دلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ ها ایجاد شده باشد.

در حال برای این که از اتفاق جلوگیری کنید بهتر است چند وقتی یک بار وضعیت باتری خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصالات آن به خوبی بسته شده است و مشکلی در آن ها وجود ندارد.

شارژ بیش از حد باتری

گاهی علت خرابی باتری خودرو مربوط به شارژ بیش از حد آن می باشد، مخصوصا اگر باتری خودرو شما از مدل های اسیدی باشد این مشکل بیشتر باعث خراب شدن آن می باشد.

در باتری های اسیدی زمانی که باتری بیشتر از حد استاندارد شارژ شود، اسید باتری جوش می آید و بخار اسید از آن خارج می شود. لازم به ذکر است که در برخی مواقع این موضوع باعث ترکیدن باتری می شود.

بنابراین اگر از شارژر های باتری استفاده می کنید به سراغ مدل هایی بروید که دارای حالت اتومات هستند و در زمان لازم اتصال را قطع می کند تا باتری در حد نیاز شارژ شود.

در نهایت همیشه سعی کنید که ولتاژ باتری را در استاندارد نگه دارید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

مسدود شدن دریچه ها و یا مسدود شدن بخار اسید درون باتری

خرابی باتری اسیدی خودرو

سومین دلیلی که گاهی ممکن است باعث خرابی باتری ماشین شود مربوط به مسدود شدن دریچه های باتری است، همان طور که می دانید باتری های اسیدی برای ایجاد شرایط اطمینان دریچه‌ هایی برای خروج بخارات اسید دارند که اگر بنا به هر دلیلی، که قبلاً به آنها اشاره شد، بخار اسید از آن متصاعد گردید، از طریق روزنه‌ های تعبیه شده خارج گردد و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری شود.

خرابی باتری اسیدی خودرو

خرابی باتری اسیدی خودرو

خرابی باتری اسیدی خودرواگر به هر دلیلی این دریچه های موجود بر روی بدنه باتری مسدود شوند، بخار باتری درون آن جمع می شود و امکان انفجار باتری بسیار بالا می رود.

اما راه حل چیست؟ معمولا این مشکل به خاطر نصب اشتباه باتری ایجاد می شود، به همین دلیل در زمان قرار دادن باتری باید دقت کنید که باطری ها به نحوی کنار هم قرار داده شوند که محل خروج این دریچه ها مسدود نشود وفضای کافی داشته باشند.

عدم رعایت اصول نگهداری و سرویس باتری

باتری جزو قطعات مهم در خودرو می باشد که همواره باید توجه بسیاری نسبت به آن داشته باشید، گاهی ممکن است در زمان نصب شما تمامی کارهای لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که باتری به درستی متصل شده و سرجای خود قرار گرفته است، اما پس از چند ماه خودرو شما در حین حرکت خاموش می شود و متوجه می شوید مشکل ار باتری است!

این که چه دلیلی باعث شده است باتری نتواند ادامه دهد خودرو خاموش شده است مسئله صحبت ما نیست، منظور ما در این است که اگر شما قبل از این اتفاق وضعیت باتری را بررسی کرده بودید متوجه ایراد ایجاد شده می شوید و در نهایت ماشین را در حین حرکت خاموش نمی شد.

از مشکلاتی که به مروز زمان برای باتری ایجاد می شود می تواند به رسوب سرباتری ها یا به اصلاح سولفاته شدن آن ها اشاره کرد، این رسوبات به مرور زمان و در اثر کارکرد زیاد از باتری ایجاد می شود که شما باید حتما آن را ها را تمیز کنید.

در نظر داشته باشید که اگر باتری خودرو شما از مدل های اسیدی باشد اهمیت این نگهداری و سرویس چندین برابر می شود. زیرا باتری های اسیدی جزو باتری هایی هستند که حتما به صورت مرتب بررسی شوند.

عدم کیفیت و مرغوبیت باتری

گاهی ممکن است شما یک باتری را به تازگی خریداری کرده باشید، اما پس از مدتی متوجه می شوید که عملکرد آن کاهش پیدا کرده و کارکرد مناسبی ندارد. در این زمان وضعیت باتری را بررسی می کنید و می بینید مشکلی در آن ها وجود ندارد، ولتاژ باتری را چک می کنید و می بینید در این قسمت هم ایرادی وجود ندارد. پس مشکل از کجاست؟

این موضوع به این دلیل است که کلا باتری شما کیفیت مناسبی ندارد و احتمالا در زمان خرید گول قیمت آن را خورده اید و به سراغ مدل های بی کیفیت رفته اید.

بنابراین همیشه در نظر داشته باشید که برای خرید باتری به مراکز معتبر مراجعه کنید و حتما باتری ای تهیه نمایید که مناسب خودرو شما باشد. (برای انتخاب باتری مناسب هم می توانید از دفترچه راهنما خودرو استفاده کنید و هم از یک کارشناس باتری کمک بگیرید.)

  • تاثیر آب و هوا
  • تاثیر سرما روی باتری ماشین

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که یکی از دلایل خرابی باتری خودرو مربوط به دمای هوا می باشد. به صورت کلی باتری ها به نحوی طراحی شده اند تا در دمای نسبتا وسیعی کار کنند، اما عملکرد آن ها در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم افت پیدا می کند.

تاثیر سرما روی باتری ماشین
تاثیر سرما روی باتری ماشین

در دمای انجماد حدود 20 درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال و هنگامی که دما به منفی 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد حدود 50 درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال کاسته می‌شود.

البته این موضوع تنها مخصوص به دمای پایین نمی باشد و هوای گرم نیز بر روی باتری تاثیر بسیاری دارد. در حقیقت ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای 50 درجه سانتی‌گراد نسبت به دمای 25 درجه سانتی‌گراد حدود 12 درصد افزایش می‌یابد. البته این افزایش ظرفیت باتری نیز بی‌ضرر نخواهد بود. با اینکه دماهای بالاتر ظرفیت باتری را افزایش می‌دهند باعث کاهش عمر باتری نیز می‌شوند.

اما راه حل چیست؟ اگر شما در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم زندگی می کنید باید به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص این دما طراحی شده اند

نشانه های خراب شدن باتری ماشین

نشانه های خراب شدن باتری ماشین
نشانه های خراب شدن باتری ماشین

تا اینجا درباره علت خرابی باتری خودرو صحبت کردیم؛ اما همان طور که در ابتدا اشاره کردیم یکی دیگر از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود در مورد تشخیص خرابی باتری خودرو می باشد، به صورت کلی اگر علائم زیر را مشاهده کردید نشان از این که باتری ماشین خراب شده است:

استارت کند خودرو

با وظیفه باتری خودرو آشنا هستید؟ هر زمان که ماشین خاموش است باتری وظیفه دارد برق مورد نیاز تمامی قطعات الکتریکی ماشین را تامین کند. اما مهم ترین وظیفه باتری مربوط به تامین انرژی مورد نیاز برای استارت خودرو می باشد.

قطعا شما با نحوه استارت خودرو آشنا هستید و می دانید که به صورت استاندارد چه مقدار زمان نیاز است تا ماشین روشن شود.

هر زمان که احساس کردید استارت خودرو به درستی انجام نمی شود و برای روشن کردن ماشین با مشکل مواجه شدید، احتمالا به این دلیل است که مشکلی برای باتری ماشین ایجاد شده است.

تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری خودرو

اگر خودرو شما از مدل های جدید باشد، باتری استفاده شده در خودرو شما به شکلی است که بر روی بدنه آن نشانگری وجود دارد که وضعیت سلامت باتری ماشین را نشان می دهد. در حالت عادی رنگ این نشانگر به صورت سبز است که نشان از سلامت باتری ماشین است.

اگر رنگ این نشانگر به سمت زر یا قرمز متمایل شود، می تواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن باشد. در این شرایط توصیه می شود پس از اطمینان از خرابی باتری خودرو، آن را تعویض کرده و با یک باتری جدید، جایگزین نمایید.

برای آشنایی با نشانگر باتری خودرو می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

تغییر در شکل ظاهری باتری

عوامل مختلفی می تواند بر روی ظاهر باتری تاثیر گذار باشد، به صورت استاندارد ظاهر باتری ها به صورت مستطیل شکل است. هر زمان که باتری خودرو را بررسی کردید و متوجه ظاهری به غیر این شدید نشان از خرابی باتری خودرو می باشد.

البته در نظر داشته باشید منظور ما از تغییر این نمی باشد که باتری از مستطیل به مربع تبدیل شود! بلکه حتی به وجود آمدن یک برآمدگی کوچک بر روی بدنه خودرو نشان از تغییر شکل باتری دارد و مسئله ای است که حتما باید به آن رسیدگی شود.

عمر مفید باتری ماشین چه قدر است؟

طول عمر باتری ماشین

اگر مطالب بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که اتفاق های بسیاری بر روی باتری تاثیر گذار است، به همین جهت نمی توان عدد ثابتی را به عنوان عمر باتری خودرو مشخص کرد.

طول عمر باتری ماشین
طول عمر باتری ماشین

ممکن است شخصی باتری جدید بر روی خودرو نصب کند اما با انجام کارهای اشتباه سال بعد مجبور تعویض مجدد باتری شود، و یا شما باتری جدیدی برای خودرو نصب کنید و تا 5 سال برای شما کار کند.

بنابراین همه چیز به مصرف کننده بستگی دارد.

جلوگیری از خرابی باتری ماشین

در آخر حتما این سوال برایتان ایجاد شده است که چگونه می توان به صورت صحیح از باتری مراقبت کرد تا طول عمر آن افزایش یاید؟ برای انجام این کار باید موارد گفته شده در زیر را رعایت کنید:

  • تست منظم سیستم برق خودرو ( باتری، استارت، دینام و برق دزدی )
  • تنظیم به موقع الکترولیت ( برای باتری های اسیدشارژ )
  • بازدید منظم نشانگر باتری ( برای باتری های سیلد )
  • نصب کاور باتری
  • در صورتی که قصد دارید بیشتر از یک ماه از خودرو استفاده نکنید باتری آن را جدا کنید و در یک مکان گرم نگهداری کنید.
  • عدم استفاده از تجهیزات برقی خودرو در هنگام خاموش بودن خودرو

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت خرابی باتری خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش