باتری ماشین کی باید تعویض شود؟

زمان تعویض باتری ماشین
4.8
(2012)

باتری ماشین کی باید تعویض شود؟

باتری ها عضو مهم و بی‌صدای خودرو هستند. آنها بدون توجه به گرما یا سردی هوا و حجم بالای وسایل برقی خودرو, کار خود را انجام می دهند. تعداد بسیار کمی از ما به آن ها توجه و به خوبی از آن ها نگهداری میکنیم. به هر صورت، این باتری است که موتور را به حرکت در می آورد، این باتری است که از طریق آن می توانیم از موسیقی در حال حرکت لذت ببریم.

زمان تعویض باتری ماشین
زمان تعویض باتری ماشین

بسیار مهم است که قبل از زمانی که باتری شما دیگر انرژی کافی برای روشن کردن موتور خودرو را نداشته باشد، به دنبال علائم هشدار باشید. در برخی موارد، باتری مرده می تواند ناشی از خطاهای انسانی قابل اجتناب باشد، مانند روشن ماندن چراغ ها و تخلیه باتری در طول شب. در مواردی مانند این، می‌توانید برای کمک به راه‌اندازی خودرو و شارژ مجدد باتری، یک جامپ استارت داشته باشید. با این حال، مشکلات دیگر می تواند نشان دهد که باتری شما به پایان عمر مفید خود رسیده است و ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.

توصیه می کنیم مقاله باتری به باتری کردن خودرو را برای آموزش کامل نیز مطالعه نمایید.

در واقع، بسته به محل زندگی و نحوه رانندگی، وضعیت سیستم شارژ و چندین عامل دیگر، باتری خودرو به طور متوسط حدود سه سال دوام می آورد.

بنابراین قانون کلی برای تعویض باتری ساده است: شما تقریباً سه سال فرصت دارید تا باتری شروع به نشان دادن علائم کرده و از کار بیفتد. البته باز هم باتوجه به شرایط نگهداری باتری ممکن است این زمان کوتاه یا طولانی تر شود.

در حین مطالعه به خاطر داشته باشید که باتری های خودروهای هیبریدی و الکتریکی کمی متفاوت هستند و این مقاله در درجه اول در مورد باتری خودروهایی با موتورهای بنزینی معمولی صحبت می کند.

عمر معمولی باتری ماشین

زمانیکه صحبت از تعمیر و نگهداری باتری ماشین می شود, معمولا یک شرایط “نرمال” برای نگهداری از آن تعیین می شود که در تئوری وجود دارد اما به ندرت اتفاق می افتد. به عنوان مثال، یک باتری در شرایط نرمال به طور متوسط سه سال عمر طبیعی دارد. «نرمال» در این مورد به این معنی است که باتری چرخه‌های شارژ کامل را طی می‌کند، در معرض دمای شدید قرار نمی‌گیرد، به یک سیستم شارژ قابل اعتماد متصل است و انرژی بسیاری از لوازم جانبی را تامین نمی‌کند.

در دنیای واقعی، دمای شدید، لرزش، سفرهای کوتاه در خیابان و مجموعه‌ای از لوازم الکتریکی همگی روی باتری تأثیر می‌گذارند.

تاثیر لوازم الکتریکی بر عمر باتری ماشین
تاثیر لوازم الکتریکی بر عمر باتری ماشین

اگر به یک باتری ساده سرب اسید بدون نیاز به نگهداری نگاه کنید, به راحتی می توانید بفهمید که چرا این عوامل بر عمر طبیعی باتری تأثیر می گذارند. داخل جعبه پلاستیکی باتری صفحاتی از موادی مانند سرب و دی اکسید سرب وجود دارد. صفحات در مخلوطی از آب و اسید سولفوریک معلق می شوند که محلول الکترولیتی را تشکیل می دهد. محلول به الکترون ها اجازه می دهد تا بین صفحات جریان پیدا کنند. و حرکت الکترون ها باعث ایجاد جریان الکتریسیته خواهد شد.

نحوه کار کردن باتری ماشین
نحوه کار کردن باتری ماشین

مجموعه ای از عوامل می توانند این واکنش شیمیایی را مختل کنند. ارتعاشات ناشی از سفر در جاده ناهموار یا باتری ضعیف می تواند باعث تکان خوردن و یا آسیب دیدن صفحات شود. گرمای شدید واکنش شیمیایی را تسریع و عمر باتری را کوتاه می‌کند، در حالی که سرمای شدید گاهی اوقات باعث کاهش سرعت واکنش شیمیایی درون باتری خواهد شد. بنابراین برخی از باتری ها با یک عایق پوشانده می شوند تا دمای شدید را کنترل کنند.

سبک رانندگی نیز می تواند بر واکنش باتری تأثیر بگذارد. استارت زدن خودرو به انرژی زیادی نیاز دارد، بنابراین سیستم شارژ باید وارد عمل شود تا باتری را دوباره پر کند. درصورتی که سفرهای کوتاه زیادی داشته باشید، باتری هرگز به طور کامل شارژ نمی شود. این حالت ثابت کم شارژ شدن باتری منجر به لایه بندی اسیدی می شود. محلول الکترولیت داخل باتری از حالت همگن خارج شده و اسید سبک در نیمه بالایی و اسید سنگین تر در نیمه پایینی صفحات قرار میگیرند. اسید سبک شروع به خوردن صفحات باتری کرده و محلول اسید سنگین با برعهده گرفتن همه وظایف, شروع به جبران نیازهای الکتریکی خودرو می کند. در نتیجه باعث کوتاه شدن عمر باتری خواهد شد.

علائم اتمام عمر باتری خودرو

باتری ها از مهمترین بخش های خودرو هستند و تا زمانی که از کار نیفتند رانندگان به طور کامل آن ها را فراموش می کنند. در صورتیکه به صورت مداوم باتری را تست کنید و مراقبت های لازم را انجام دهید احتمال اینکه شما را در زمانیکه انتظارش را ندارید غافلگیر کنند بسیار کم است.

خودرو شما به صورت خودکار نشانه هایی را بروز خواهد داد. از علائم هشدار روشن روی داشبورد گرفته تا بوها و صداهای عجیب، هر چیزی غیرعادی نشان می دهد که ماشین شما به کمک نیاز دارد.

دشارژ شدن باتری ماشین
دشارژ شدن باتری ماشین

مهم ترین نشانه اتمام عمر باتری, دشارژ شدن باتری خودرو است. با این حال، از آنجایی که باتری بخشی از یک سیستم بزرگتر است که به قسمت های دیگر خودرو متصل است، باتری مرده ممکن است نشان دهنده مشکلی عمیق تر باشد. اگر مشکل دیگری در سیستم برق خودرو اتفاق بیفتد – مثلاً یک دینام معیوب – ممکن است باتری نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد.

در این شرایط ابتدا بهتر است باتری را تست کنید تا مطمئن شوید مشکل از باتری است یا نه. این بررسی باید بخشی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو باشد و هر شش ماه یک بار آن را انجام دهید.

نشانه های دیگری که نشان می دهد عمر باتری رو به پایان است:

  • دور موتور کند: در صورتی که موتور خودرو به آهستگی کار میکند یا خودرو به سختی روشن می شود, نشانه واضح و روشنی از پایان عمر باتری است.
  • روشن شدن چراغ باتری: در صورتیکه چراغ باتری روشن شده است، نباید آن را نادیده گرفت. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است چراغ باتری شما روشن شود، اما بسیاری از آنها به مشکل در سیستم شارژ اشاره می کنند.
  • دفرم شدن و متورم شدن قالب باتری: این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که باتری شما بیش از حد شارژ شده باشد یا در معرض دمای بالا قرار گرفته باشد. یک باتری با شکل عجیب یا متورم نشانه مطمئنی برای تعویض آن است.
  • نشت اسید باتری: اسید داخل باتری در صورت شارژ بیش از حد یا آسیب دیدگی نشتی دارد، که هر دو به این معنی است که زمان تعویض باتری فرا رسیده است.
    متورم شدن باتری ماشین
    متورم شدن باتری ماشین

در صورتیکه از زمانی که باتری را تهیه کرده اید حدودا سه سال گذشته باشد, یا سفرهای کوتاه زیادی را با خودرو انجام داده اید, یا خودرو را برای مدت زمان طولانی ای روشن نکرده اید, همگی این ها می تواند دلایلی برای اتمام عمر باتری باشد.

نحوه تعویض باتری خودرو

تعویض باتری خودرو نسبتا آسان است و می تواند بخشی از برنامه منظم تعمیر و نگهداری خودرو باشد. برندهای موجود در بازار بسیار زیاد است اما با مشورت به کارشناسان می توانید باتری مناسب خوردوتان را انتخاب کنید. اینکه چه برندی انتخاب می کنید شاید تا حدودی مهم باشد اما مهم تر از آن سن باتری, CCA یا جریان دهی باتری در هوای سرد, ظرفیت ذخیره و ابعاد و اندازه های آن است.

  • سن باتری: باتری ها معمولا دارای تاریخ تولید هستند و بهترین زمان استفاده تا 6 ماه بعد از تولید آن هاست. در هنگام خرید به زمان تولید باتری دقت کرده و از خرید باتری هایی که بیشتر از 6 ماه از تولید آن ها گذشته است خودداری کنید.
  • ابعاد و اندازه باتری: برای هر خودرو باتری با ابعاد مشخصی قابل استفاده است و باید در هنگام خرید باتری ابعاد آن را بررسی کرد.
  • CCA یا جریان دهی باتری در هوای سرد: این اندازه گیری ظرفیت باتری برای راه اندازی خودرو در دمای 0 درجه فارنهایت یا -17 درجه سانتیگراد را نشان می دهد، زمانی که روغن موتور غلیظ است و پتانسیل شیمیایی باتری کم است. هرچه CCA بالاتر باشد، باتری در سرما کارایی بیشتری خواهد داشت.
    CCA باتری ماشین
    CCA باتری ماشین
  • ظرفیت ذخیره باتری: یکی از مهترین ویژگی های باتری است. این ویژگی نشان میدهد در زمانی که دینام از کار افتاده, خودرو تا چه اندازه می تواند به تنهایی از باتری استفاده کند.

تمامی این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک باتری مناسب برای خودروتان تهیه کنید.

برای تعویض باتری خودرو

  1. ابتدا قطب منفی باتری که با کابل مشکی مشخص است را از باتری جدا می کنیم.
  2. سپس قطب مثبت باتری که با کابل قرمز مشخص است را از باتری جدا میکنیم.
    دقت کنید پایانه مثبت به هیچ شی فلزی یا بدنه خودرو برخورد نکند زیرا باعث جرقه و یا یا آتش سوزی خواهد شد.
  3. در صورت سولفاته بودن سرباتری ها آن ها را تمیز کنید.
  4. بست نگهدارنده باتری را باز کنید.
  5. بعد از باز کردن بست ها باتری قدیمی را از جای خود بلند کرده و باتری جدید را به همان شکل جایگذاری نمایید.
  6. بست نگهدارنده باتری را ببندید.
  7. این بار ابتدا قطب مثبت باتری و سپس قطب منفی باتری را متصل کرده و از محکم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
نحوه تعویض باتری ماشین
نحوه تعویض باتری ماشین

با تماشای ویدیو زیر می توانید به صورت کامل نحوه تعویض باتری خودرو را مشاهده نمایید.

طول عمر باتری خودرو هیبریدی

همانطور که قبلا هم گفتیم تمامی این اطلاعات مربوط به باتری خودرو بنزینی است. اگر شما یک وسیله نقلیه هیبریدی یا پلاگین هیبریدی رانندگی می کنید، باتری ها نیز یک عنصر بسیار مهم از پیشرانه هستند.

قانون کلی برای جایگزینی باتری خودروهای هیبریدی 10 سال است، اگرچه تغییرات زیادی در این قانون وجود دارد. این به این دلیل است که انواع مختلفی از باتری ها برای وسایل نقلیه مختلف وجود دارد، و همچنین به این دلیل که بسیاری از این وسایل نقلیه کاملاً جدید هستند، بنابراین اطلاعات کافی برای نشان دادن نحوه ماندگاری آنها در طول زمان وجود ندارد. بهترین گزینه این است که انتظار داشته باشید باتری خودروی هیبریدی خود را در حدود 10 سال دیگر تعویض کنید.

هزینه تعویض باتری چقدر است؟

هزینه باتری با توجه به آمپراژ, مدت زمان گارانتی و برند باتری می تواند متفاوت باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش