راه های افزایش عمر باتری ماشین

افزایش عمر باتری خودرو
4.9
(2137)

باتری یکی از قطعات مهم در خودرو می باشد که وظایف بسیاری را بر عهده دارد، زماتی که خودرو شما در حال مصرف بالای انرژی باشد باتری به کمک می آید تا خللی در عملکرد ماشین ایجاد نشود. در زمان های خاموش بودن خودرو نیز باتری با انرژی ذخیره شده کمک می کند تا استارت خودرو به خوبی انجام شود. با توجه کارایی مهم این قطعه در این مقاله قصد داریم درباره راه های افزایش عمر باتری ماشین صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نگاهی کلی به باتری ماشین

مهم ترین وظیفه باتری ماشین تامین برق مورد نیاز برای جرقه احتراق و در نهایت روشن کردن ماشین می باشد. اما وظایف باتری تنها به همین جا ختم نمی شود و سلامت آن بر روی کارکرد سایر وسایل نقلیه ماشین تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که طول عمر باتری خودرو در میان مدل های مختلف متفاوت است، اما به طور کلی بین 2 تا 5 سال برای شما کار می کنند که در صورتی که به صورت ایده آل نگهداری شوند به حداکثر حالت خود می رسند.

در مورد خرابی باتری ماشین نیز گاهی ممکن است به یک باره ایجاد و برخی مواقع دیگر نیز با نشانه هایی همراه است. به صورت کلی اگر شما به صورت مرتب باتری ماشین را بررسی کنید می توانید از خرابی های مطلع شوید و قبل از آنکه به طور کامل از کار بیفتد آن را تعمیر کنید.

در همین باره میتوانید مقاله علت خرابی باتری خودرو را نیز مطالعه نمایید.

چگونه می توان طول عمر باطری خودرو را افزایش داد؟

از رانندگی در سفر های کوتاه خودداری کنید

در زمان هایی که خودرو خاموش است باتری نیروی الکتریکی مورد نیاز قطعات را تامین می کند و زمانی که خودرو روشن می شود به کمک دینام برای استفاده های بعدی شارژ می شود. بنابراین اگر فقط در مسافت کوتاهی رانندگی می‌کنید، باتری نمی‌تواند مقدار برق از دست رفته را دوباره به دست آورد با رانندگی مکرر و برای مدت طولانی‌تر، قدرت باتری خودرو را حفظ کنید و اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی‌کنید، برای کمک به حفظ ولتاژ صحیح، آن را خارج نمایید.

بالا بردن عمر مفید باتری ماشین
بالا بردن عمر مفید باتری ماشین

اطمینان پیدا کنید که باتری در جای خود محکم است

لرزش می تواند عمر باتری ماشین شما را کاهش دهد، بنابراین ضروری است که همیشه از یک گیره باتری تایید شده استفاده کنید تا مطمئن شوید که باتری همیشه به درستی نگه داشته می شود. در صورتی که باتری خودرو شما به طور ایمن بسته نشود، لرزش بیش از حد می تواند به اجزای داخلی باتری آسیب برساند.

البته در نظر داشته باشید این موضوع به این معنا نمی باشد که باتری را بیش از حد سفت کنید، فقط باید در حدی باشد که تکان خودرن های باتری جلوگیری شود.

خاموش کردن لوازم برقی در زمان خاموش بودن موتور

همان طور که اشاره کردیم در مواقعی که موتور خودرو خاموش است باتری برق مورد نیاز قطعات مختلف را تامین می کند، بنابراین روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو یا چراغ‌های داخلی در زمانی که موتور روشن نیست، یک مشکل بزرگ است. قبل از خروج از وسیله نقلیه، همیشه مطمئن شوید که همه لوازم جانبی خاموش هستند و در حین دور شدن، مجدداً بررسی کنید که چراغ ها خاموش باشند.

خاموش کردن چراغ های خودرو
خاموش کردن چراغ های خودرو

کمتر استارت بزنید

اگر زیاد خودرو را خاموش و روشن کنید، به طبع میزان استارت زدن ‌های شما افزایش پیدا می‌کند که چنین موضوعی برق زیادی از باتری دریافت کرده و به آن فشار می‌ آورد. به طور کلی برای شارژ باتری میبایست موتور خودرو مدتی کار کند تا انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شود، اما سفرهای کوتاه باعث می‌شود تا استارت زدن‌های شما افزایش پیدا کند و در این شرایط برای شارژ شدن باتری فرصت مناسبی وجود نخواهد داشت.

تمیز نگه داشتن باتری

اطمینان حاصل کنید که بالای باتری شما تمیز، خشک و عاری از آلودگی و کثیفی است. باتری کثیف می تواند اتصالات خفیف ایجاد کند و در نهایت موجب شود برق کافی به پایانه های باتری منتقل نشود.

همچنین پایانه‌ های باتری نیز به مرور زمان خورده می‌شوند و تمیز نگه داشتن آنها از رسوب روشی عالی برای افزایش عمر باتری ماشین شما است. در صورتی که باتری شما دارای سولفات است، پایانه ها را با یک مسواک قدیمی آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب بشویید و سپس با یک پارچه تمیز خشک کنید.

برای آشنایی با چگونگی انجام این کار و نحوه تمیز کردن سولفات های سرباتری می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

از مصرف باتری در دمای بالا خودداری کنید

یک تصور غلط رایج این است که هوای سرد باتری ماشین را از بین می برد اما این کاملاً درست نیست. باتری‌های خودرو برای روشن کردن موتور در دمای پایین باید سخت‌ تر کار کنند، اما در حقیقت دلیل اینکه بسیاری از آنها در زمستان از کار می‌افتند، بیشتر به دلیل آسیب‌ هایی است که در گرمای تابستان قبلی متحمل شدند!

گرمای شدید روی باتری ‌ها بسیار تاثیرگذار است، زیرا سرعت تبخیر آب از سلول ‌ها را افزایش می‌دهد (حتی در باتری‌های اتمی) پس از تمام شدن گرما و روی کار آمدن فصل سرد، سرما کاستی‌های باتری ضعیف‌تر را آشکار می‌کند،

پس راه حل چیست؟ واضح است باتری را در محیطی قرار دهید که دما آن بالا نرود. به طور مثال پارک وسیله نقلیه در سایه، پارک کردن خودرو در پارکینگ. و حتی می توانید از پوشش های محافظتی مخصوص باتری استفاده کنید.

بررسی آب باتری خودرو

امروزه باتری های ماشین یا اتمی می باشند و یا اسیدی، در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی باشد باید بررسی های بیشتری از آن انجام دهید؛ همچنین آب باتری باید بصورت مداوم چک شود. زیرا کم شدن میزان آن باعث بوجود آمدن اختلال در عملکرد درست باتری می شود. این مورد یکی از نکات مهم در مورد افزایش عمر باتری ماشین است.

بررسی آب باتری خودرو
بررسی آب باتری خودرو

هر ماه ولتاژ باتری را بررسی کنید

بررسی ولتاژ با یک ولت متر در ماه یک راه عالی برای مراقبت از سلامت باتری است. یک باتری سرب اسیدی سالم و کاملا شارژ شده باید ولتاژی در حدود 12.7 ولت یا بالاتر داشته باشد.

اگر ولتاژ به زیر 12.5 ولت کاهش یابد، توصیه می کنیم باتری را در اسرع وقت شارژ کنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که باتری سرب اسیدی خودرو در ولتاژ 12.4 ولت نیمه شارژ و در ولتاژ 12.0 ولت کاملاً خالی است.

خودرو برای مدت زمان طولانی بدون استفاده رها نکنید

همانطور که ممکن است در برخی از نکات بالا متوجه شده باشید، بسیار مهم است که باتری های خودرو همیشه به طور کامل دارای شارژ باشند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود. همچنین صرف نظر از نام تجاری، تمام باتری های خودرو به طور طبیعی با گذشت زمان شارژ خود را از دست می دهند – چیزی که به عنوان “خود تخلیه” نامیده می شود.

بنابراین اگر شما برای مدت زمان طولانی از خودرو استفاده نکنید پس از مدتی که به سراغ آن بروید متوجه می شوید که شارژ باتری ماشین تمام شده است و نمی توانید استارت بزنید.

تا حد امکان توصیه می شود که خودرو را برای مدت زمان طولانی رها نکنید، اما اگر مجبور به انجام این کار شدید بهتر است باتری را از ماشین خارج کنید و در یک مکان گرم نگهداری کنید. این گونه می توانید از خالی شدن شارژ باتری جلوگیری کنید و زمانی که مجدد از خودرو استفاده می کنید باتری را سرجای خود قرار دهید.

چک کردن وضعیت موتور خودرو

بررسی منظم موتور خودرو باعث می‌شود از مشکلات موتور مطلع شوید و آن را برطرف سازید؛ زیرا، مطلوب نبودن کارکرد خودرو باعث فشار به باتری و کاهش عمر آن می‌شود. به طور کلی در هر وقت روغن موتور را تعویض می‌کنید، وضعیت باتری را نیز چک کنید تا اگر خوردگی‌هایی در قطب‌های باتری وجود داشت را تمیز کرده و کارایی باتری را افزایش دهید.

عوامل خرابی باتری خودرو

باتری خودرو دارای طول عمر های مختلفی می باشند و طراحی آن ها به صورتی بوده است که بتوان در شرایط مختلف از آن ها استفاده کرد. هرچه قدر شما بهتر از باتری نگهداری کنید در نتیجه در بازه زمان بیشتری برای شما کار می کند.

دلایل خرابی باتری خودرو
دلایل خرابی باتری خودرو

عوامل بسیاری مختلفی می تواند منجر به کاهش عمر باتری و خرابی آن شود، اما مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  • روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل که باعث دشارژ زیاد خودرو می شود
  • بدون شارژ ماندن یا شل شدن تسمه دینام
  • لرزش بیش از اندازه خودرو به دلیل شل شدن بست های نگهدارنده
  • استفاده از آب کثیف و آلوده
  • یخ زدگی
  • خوردگی
  • استفاده از باتری هایی با سایز نامناسب
  • کاهش الکترولیت که بر اثر گرمای بیش از حد زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد می باشد.
  • نوع رانندگی

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با راه های افزایش عمر باتری ماشین آشنا نماییم. در صورت داشتن سوال در این مورد در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Reza
Reza
7 ماه پیش

باسلام و عرض ادب
میخواستم سوال کنم که روشن کردن کولر خودرو چه در حرکت و چه ایستادن به باطری خودرو آسیب می‌زند
باتشکر

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش