دلایل کار نکردن کروز کنترل

دلایل کار نکردن کروز کنترل
4.8
(2153)

دلیل کار نکردن کروز کنترل می تواند به سادگی سوختن فیوز و مشکلات الکتریکی بسیار پیچیده باشد. سوئیچ ها، سنسورها و حتی چراغ چک موتور همگی می توانند به این مشکل کمک کنند.

هنگامی که در بزرگراه رانندگی می کنید، کروز کنترل می تواند تجربه را دلپذیرتر کند. با استراحت دادن به پای خود، می توانید از خستگی ناشی از رانندگی طولانی جلوگیری کنید.

کروز کنترل بخشی از سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما است که به طور خودکار سرعت ماشین شما را کنترل می کند. این کار را با در دست گرفتن دریچه گاز خودرو برای حفظ سرعت ثابت تنظیم شده توسط راننده انجام می دهد. کروز کنترل برای کمک به رانندگان برای جلوگیری از وسوسه تجاوز از سرعت مجاز مفید است و می تواند از خستگی راننده هنگام سفر در مسافت های طولانی جلوگیری کند. سیستم‌های کروز کنترل «تطبیقی» مدرن‌تر حتی به شما این امکان را می‌دهند که فاصله مشخصی را پشت خودروی مقابل خود حفظ کنید. اما ممکن است روزی متوجه شده باشید که این سیستم تنظیم سرعت در ماشین شما به طور ناگهانی کار نمی کند.

دلایل کار نکردن کروز کنترل
دلایل کار نکردن کروز کنترل

همچنین می توانید مقاله آشنایی با ویژگی های ایمنی مدرن خودرو را نیز مطالعه نمایید.

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل (Cruise Control) سیستمی در خودروهاست که سرعت ماشین را در یک مسیر مستقیم، ثابت نگه می‌دارد. این سیستم نگهدارنده سرعت، کنترل هوای ورودی به محفظه احتراق را در دست گرفته و به این ترتیب سرعتی ثابت برای خودرو ایجاد می‌کند. به این ترتیب شتاب خودرو تحت کنترل درآمده و با فرمان راننده تنظیم می‌شود. برای فعال کردن سیستم کروز تنها کافی است از دکمه‌های جانبی ماشین استفاده نموده و آن را راه‌اندازی کرد.

فعال کردن کروز کنترل در مسیرهای طولانی بار زیادی از دوش راننده برداشته و اجازه می‌دهد فرد بدون فشردن پدال گاز به صورت دائم، سرعت خودرو را در وضعیت ثابتی تنظیم نماید. در واقع با این سیستم، بدون دخالت خارجی، سرعت ماشین ثابت و امن باقی خواهد ماند.

کروز کنترل چیست؟
کروز کنترل چیست؟

اجزای سیستم کروز کنترل

سیستم كروز كنترل از سه قسمت اصلی تشكیل شده است:

  • واحد كنترل الكترونیكی (ECU):
    در واقع قلب سیستم را تشكیل می‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنال‌های خروجی مناسب را ایجاد می‌كند.
  • واحد فرمان (Command Module):
    به راننده این امكان را می‌دهد كه فرمان‌های لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا كاهش سرعت و … را به سیستم وارد كند.
  • عملگر (Actuator):
    به‌عنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را كنترل می‌كند.

وظیفه سیستم کروز کنترل

اگر بخواهیم وظیفه سیستم کروز کنترل خودرو را بیان کنیم، باید بگوییم این سیستم کاری فراتر از کنترل سرعت انجام می‌دهد. کروز خودرو در کنار تثبیت سرعت، کارهایی نظیر افزایش یا کاهش سرعت طبق فرمان راننده و انجام یک‌سری اقدامات امنیتی را برعهده دارد. به طور مثال زمانی که راننده دکمه مربوط به افزایش (یا کاهش) سرعت را نگه می‌دارد، سرعت خودرو در هر لحظه به اندازه یک کیلومتر در ساعت افزایش (یا کاهش) می‌یابد. علاوه بر این سیستم کروز خودرو طوری طراحی شده که در صورت فشردن پدال ترمز، بالافاصله غیرفعال شود. این عمل در راستای افزایش سطح ایمنی رانندگی با خودرو صورت می‌گیرد.

نحوه عملکرد کروز کنترل

اگر شما قصد رانندگی در یک مسیر طولانی را دارید؛ کافی است که سیستم نگهدارنده سرعت را (با کمک کلیدهای کمکی) روی میزان مشخصی ثابت کنید. عدم پشتیبانی کروز کنترل از سرعت‌های زیر 50 کیلومتر، یکی از نکات منفی این آپشن است؛ اما نکته مثبت آن، قابلیت تنظیم شتاب روی یک عدد دقیق، حتی در سربالایی‌ها و سرآشیبی‌ها است.

مهم‌ترین قطعه‌ای که شما به عنوان راننده در Cruise Control با آن درگیر هستید؛ پنل کلیدهای کنترلی است که هر یک، وظیفه‌ای را برعهده دارند. جایگاه کلید‌های کروز کنترل در انواع خودروها با هم متفاوت است؛ در بعضی از وسایل نقلیه روی فرمان و در برخی دیگر، روی دسته کناری فرمان قرار می‌گیرد.

برای استفاده از سیستم کروز کنترل، ابتدا باید سیستم را با فشار دادن دکمه “روشن” کروز کنترل – که معمولاً در کنار فرمان قرار دارد، فعال کنید. با این حال، این به خودی خود سیستم را فعال نمی کند.

هنگامی که سرعت کروز را تنظیم کردید، ماژول کروز کنترل یا CCM سرعت فعلی را یادداشت می کند، سپس بدنه دریچه گاز را برای حفظ سرعت خودرو در اختیار می گیرد.

با افزایش یا کاهش سرعت خودرو (برای مثال به دلیل شیب)، CCM تنظیماتی را برای باز شدن بدنه دریچه گاز انجام می دهد.

سرعت کروز مورد نظر با تعدیل دور موتور حفظ می شود. این سرعت را می توان تنظیم کرد یا کروز کنترل را می توان با فشار دادن “cancel” یا “off”  لغو کرد. اگر راننده ترمز کند، سیستم نیز لغو می شود.

چگونه بفهمم کروز کنترل کار نمی کند؟

سیستم های کروز کنترل در طول زمان به طور پیوسته پیچیده تر شده اند. این بدان معناست که تشخیص دقیق علت کار نکردن سیستم کروز کنترل همیشه آسان نیست – به خصوص در مدل های جدیدتر.

دلایل کار نکردن کروز کنترل

فیوز خراب یا سوخته

از آنجایی که کروز کنترل خودرو بخشی از یک سیستم الکتریکی است، برای عملکرد صحیح به فیوز نیاز دارد. اتصال کوتاه در این سیستم می تواند باعث منفجر شدن فیوز شود که به این معنی است که کروز کنترل به طور ناگهانی از کار می افتد.

مدار کروز کنترل (مانند سایر قطعات الکترونیکی ماشین شما)، توسط فیوز محافظت می شود که برای محافظت از سیستم در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار، منفجر می شود. اگر فیوز کروز کنترل وسیله نقلیه شما منفجر شود، سیستم از کار می افتد.

طبق دفترچه راهنمای خودرو خود می توانید فیوز را با یک فیوز جدید با آمپر صحیح تعویض کنید. اگر فیوز جدید مشکلی نداشته باشد، همه چیز خوب خواهد بود. اگر فیوز دوباره بسوزد، باید به جستجوی آنچه باعث سوختن فیوز شده است ادامه دهید.

لامپ ترمز سوخته

برخی از سیستم‌های کروز کنترل هنگام سوختن چراغ ترمز غیرفعال می‌شوند. چراغ های ترمز خود را بررسی کنید اگر چراغ ترمز سوخته پیدا کردید، کافی است آن را تعویض کرده و دوباره سیستم را تست کنید.

سوئیچ چراغ ترمز معیوب

اگر سیستم های کروز کنترل نتوانند کلید چراغ ترمز در حال کار را تشخیص دهند، فعال نمی شوند. این به این دلیل است که سیستم های کروز کنترل پس از اعمال ترمز به طور خودکار لغو می شوند.

غیرفعال شدن سوئیچ پدال کلاچ (برای خودروهای دنده دستی)

هنگامی که کلاچ در خودروهای گیربکس دستی توسط راننده فشار داده می شود، کروز کنترل غیرفعال می شود. واحد کنترل CC این سوئیچ را مانند سوئیچ چراغ ترمز نظارت می کند.

سنسور سرعت خودرو کار نمی کند

کروز کنترل خودرو باید بتواند سرعت واقعی خودرو را تعیین کند. این ویژگی سیستم را قادر می‌سازد تا تعیین کند که چه میزان پدال گاز برای حفظ سرعت معین از جمله موارد دیگر باید اعمال شود.

اگر سیستم نتواند سرعت خودرو را تشخیص دهد یا مشکلی در سنسور سرعت تشخیص دهد، از کار می افتد.

مکانیسم های سنجش سرعت خودرو اهداف مختلفی دارند که شامل تنظیم جریان سوخت و زمان جرقه زنی، نشان دادن سرعتی که خودروی شما در حال حرکت است و عملکرد سیستم کروز کنترل است. اگر سنسور سرعت به درستی کار نکند، کروز کنترل از کار می افتد.

پدال گاز معیوب است

در موتورهای مدرن، بدنه دریچه گاز به صورت الکترونیکی توسط واحد کنترل موتور (ECU) هدایت می شود و پدال گاز مانند یک پتانسیومتر عمل می کند. پردازنده ای که سیستم کروز کنترل را مدیریت می کند به عنوان پدال گاز عمل می کند و ولتاژ کم و بیش را به بدنه دریچه گاز ارسال می کند تا دریچه پروانه ای بدنه دریچه گاز را باز یا بسته کند.

اگر در بدنه دریچه گاز وسیله نقلیه شما مشکلی وجود داشته باشد، کروز کنترل شما کار نخواهد کرد.

روشن بودن چراغ چک موتور

اگر در پانل ابزار وسیله نقلیه شما “چراغ چک موتور” روشن است و خطای ذخیره شده در حافظه ECU مربوط به برخی از اجزای حیاتی برای سیستم کروز کنترل باشد، تا زمانی که آن مشکل را برطرف نکنید، نمی توانید از کروز کنترل خود استفاده کنید.

خرابی سوئیچ کروز کنترل

سوئیچ های کروز کنترل خودرودارای کنتاکت های داخلی هستند که فرسوده می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، سوئیچ‌ها نمی‌توانند با CCM تماس بگیرند.

ممکن است سوئیچ کروز کنترل به مرور زمان با فشار زیاد فرسوده شود. همچنین ممکن است در اثر ریختن نوشیدنی یا حلال مورد استفاده در هنگام تمیز کردن فرمان آسیب ببیند.

این می تواند به این معنی باشد که نمی توان با CCM ارتباط برقرار کرد و به طور بالقوه کروز کنترل را به طور کامل غیرفعال می کند.

مشکلات برق با ماژول ها و سیم کشی های مختلف

سیستم های کروز کنترل مدرن از قطعات الکتریکی و الکترونیکی استفاده می کنند و به سایر ماژول ها و سیستم های خودرو متصل می شوند. برخی از این سیستم ها ECU، ABS و/یا سیستم های کنترل پایداری مانند ESP هستند.

هر گونه مشکل در قطعات الکتریکی خودرو شما می تواند باعث از کار افتادن کروز کنترل شود. این مسائل می تواند چیزی به سادگی یک سیم یا کانکتور شل یا چیز پیچیده تر مانند دینام آسیب دیده، استارت یا اتصال کوتاه الکتریکی باشد. مشکلات سیستم الکتریکی خودروی شما را می توان از طریق علائم هشدار دهنده مختلف تشخیص داد که شامل مشکلات روشن شدن خودرو، باتری یا دینام خاموش، کم نور چراغ های جلو یا ترمز و سوختن فیوزها می شود.

دوربین یا سنسور کثیف یا خراب (فقط برای خودروهای مجهز به کروز کنترل تطبیقی)

خودروهای جدیدتر دارای سیستم کروز کنترل تطبیقی هستند. این دستگاه ها نه تنها سرعت ثابتی را توسط راننده حفظ می کنند. آنها همچنین می توانند سایر وسایل نقلیه جلو و عقب را شناسایی کنند و می توانند برای جلوگیری از برخورد، فاصله ایمن ثابت را حفظ کنند.

برخی از این سیستم‌های جدید دارای حسگرهای لیزری هستند در حالی که برخی دیگر دارای دوربین برای محاسبه مسافت مناسب با توجه به سرعت و شتاب خودرو هستند. هر گونه مشکل در سنسورها از کارکرد کروز کنترل تطبیقی جلوگیری می کند.

همچنین برخی مشکلات احتمالی دیگر وجود دارد که باعث می شود کروز کنترل از کار بیفتد. بسیاری از وسایل نقلیه دارای سوئیچ کروز کنترل روی فرمان هستند. فرمان می تواند با استفاده از یک کابل مارپیچ بچرخد و در عین حال اتصالات الکتریکی را با سایر سیستم های خودرو حفظ کند. در برخی از خودروهای قدیمی، سیستم کروز کنترل با استفاده از یک محرک خلاء کار می کند. اگر کابل مارپیچ، محرک شیلنگ های خلاء معیوب باشند، کروز کنترل ممکن است از کار بیفتد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش