جلوگیری از مشکلات باتری خودرو در زمستان

جلوگیری از مشکلات باتری در زمستان
4.8
(2154)

همه ما می دانیم که که هوای سرد بر باتری‌های خودرو تأثیر می‌گذارد و یادگیری نحوه جلوگیری از تخلیه باتری خودرو می‌تواند به معنای جلوگیری از سرگردانی در روزهای پرمشغله باشد. با کاهش دما و کوتاه شدن طول روز اغلب ما احساس خواب آلودگی می کنیم. باتری خودرو هم در هوای سرد اتفاق مشابه را تجربه می کند. با کاهش دما، دریافت انرژی کافی برای روشن کردن خودرو برای باتری دشوارتر می شود.

قبل از اینکه باطری شما در زمستان پیش رو خراب شود، این مقاله را مطالعه کنید تا بفهمید چرا هوای سرد باتری ها را خالی می کند، چگونه از خاموش شدن باتری ماشین خود در سرما جلوگیری کنید و موارد دیگر.

جلوگیری از مشکلات باتری در زمستان
جلوگیری از مشکلات باتری در زمستان

مشکلات هوای سرد که باعث تخلیه باتری می شود

چه چیزی در سرما وجود دارد که اینقدر روی باتری ها تأثیر می گذارد؟ جواب این سوال به واکنش های شیمیایی درون باتری برمی گردد. در حالت عادی الکترولیت های مایع با صفحات سربی داخل باتری مخلوط می شوند و نتیجه این واکنش ایجاد بارهای الکتریکی است. هنگامی که باتری گرم می شود، سرعت واکنش افزایش می یابد. این بدان معنی است که برای رساندن ولتاژ به استارت (که ماشین را روشن می کند) و ثابت نگه داشتن ولتاژ (موتور به کار خود ادامه می دهد) به توان کمتری نیاز است.

هرچه دما کمتر شود، این واکنش کندتر می شود و باتری باید ظرفیت بیشتری را برای روشن کردن ماشین شما فراهم کند. در واقع، در دمای 0 درجه یک باتری ماشین معمولی حدود 35 درصد از قدرت خود را از دست می دهد. این مقدار در دمای زیر صفر بیشتر شده به طوری که باتری در دمای 17- درجه سانتیگراد حدود 60 درصد از ظرفیت خود را دست می دهد.

به همین دلیل مهم است که چک کردن باتری را در فصل پاییز به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری خود قرار دهید تا در فصل سرما برای حل مشکلات باتری در هوای سرد آماده باشید.

کاهش ظرفیت باتری

باتری باید مقدار مشخصی انرژی تولید کند تا هم موتوراستارت را فعال کند و هم موتور را بچرخاند. و از آنجایی که سرعت واکنش در باتری ها در دماهای سرد بسیار کاهش می یابد، موتور استارت به ظرفیت بسیار بالاتری برای چرخاندن موفقیت آمیز موتور نیاز دارد. به عبارت دیگر، هوای سرد باعث می شود باتری سخت تر کار کند. اگر باتری خودروتان قدیمی است، به احتمال زیاد نمی‌تواند ظرفیت کافی برای راه‌اندازی ماشین را در سرما فراهم کند. اینجاست که یک باتری با شاخص CCA بالا بسیار مفید است.

کاهش نرخ شارژ

باتری وظیفه راه اندازی خودرو و راه اندازی لوازم ضروری را بر عهده دارد. اما هنگامی که موتور روشن می شود، باتری فرمان را به دینام می دهد. دینام برق وسایل الکترونیکی وسیله نقلیه شما را در حین رانندگی تامین می کند و باتری چرا دوباره شارژ می کند تا دفعه بعد که برای سواری می روید ماشین شما روشن شود. با این حال، هوای سرد می تواند سرعت شارژ باتری را کاهش دهد، به این معنی که دینام به زمان بیشتری برای شارژ آن نیاز دارد.

غلیظ شدن روغن موتور

دمای سردتر می تواند منجر به غلیظ تر شدن روغن موتور شود. روغن موتور برای چرخاندن موتور شما باید به آرامی جریان یابد. اما وقتی هوا خیلی سرد است، جریان روغن می‌تواند غلیظ‌تر و چسبناک‌تر شود و فشار بیشتری به باتری وارد کند و باعث می‌شود موتور سخت‌تر کار کند.

غلیظ شدن روغن موتور
غلیظ شدن روغن موتور

افزایش تقاضای برق

باتری فقط موتور را نمی چرخاند، بلکه وظیفه تامین انرژی وسایل الکتریکی خودرو هم بر عهده باتری است, به خصوص در زمستان. از بخاری و یخ‌زدا گرفته تا برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو برای دید بهتر، این لوازم جانبی اضافی می‌توانند تقاضای برق را افزایش دهند و سرعت شارژ باتری را طولانی‌تر کنند.

چگونه به حفظ باتری ماشین خود در هوای سرد کمک کنیم

دشارژ می تواند باعث روشن نشدن باتری ماشین شما شود، در حالی که تخلیه عمیق مکرر می تواند باعث آسیب دائمی به باتری شود. خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که به جلوگیری از تخلیه عمیق باتری ماشین شما در اثر سرما کمک می‌کند. انجام هر یک یا همه پیشنهادات زیر کمک زیادی به حفظ باتری خودرو در طول زمستان می کند.

همجنین می توانید با مشاهده ویدیو زیر روش های محافظت از خودرو در زمستان را مشاهده کنید.

به طور منظم یا مسافت های طولانی تری را رانندگی کنید

با سرعت پایین شارژ مجدد به دلیل سرما، ضروری است دینام شما زمان کافی برای شارژ کامل باتری در حین رانندگی داشته باشد. بنابراین، رانندگی منظم خودرو در ماه های زمستان و مسافت های طولانی تر کمک می کند.

از سفرهای کوتاه خودداری کنید

سفرهای کوتاه مدت زمان کافی برای شارژ مجدد باتری را نمی دهد. و از آنجایی که روشن کردن خودروی شما به انرژی زیادی از این قطعه نیاز دارد، سفرهای کوتاه مکرر در نهایت بدون اینکه فرصت زیادی برای شارژ مجدد داشته باشد، باتری را خالی می کند و همه اینها می تواند منجر به از بین رفتن باتری شود.

رانندگی در مسافت های طولانی
رانندگی در مسافت های طولانی

لوازم جانبی را خاموش کنید

اگر برای روشن کردن خودرو در سرما مشکل دارید، لوازم جانبی غیرضروری مانند گرمکن صندلی و رادیو را خاموش کنید تا بار باتری خود را کاهش دهید. در صورت لزوم، چیزهایی مانند شارژرهای تلفن را نیز از برق جدا کنید، زیرا این موارد می‌توانند مصرف انرژی باتری را بیشتر کند و حتی منبع تخلیه انگلی باشد.

خاموش کردن لوازم برقی خودرو
خاموش کردن لوازم برقی خودرو

همچنین با استارت خودرو ابتدا اجازه دهید دینام مقداری باتری را شارژ کند سپس وسایل الکتریکی مورد نیاز را فعال کنید.

باتری خودرو را جدا کنید

اگر قصد دارید با خودرو برای چند روز (یا ماه) رانندگی نکنید، باتری خود را جدا کرده و آن را به محلی که دمای مناسبی دارد منتقل کنید.

ماشین خود را در پارکینگ نگه دارید

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای محافظت از باتری خود انجام دهید این است که ماشین خود را در یک پارکینگ یا فضای داخلی دیگر پارک کنید. محافظت از باتری در برابر باد سرد زمستان می تواند به جلوگیری از سرد شدن بیش از حد آن و در نتیجه از دست دادن ظرفیت کمک کند.

خودرو را در پارکینگ پارک کنید
خودرو را در پارکینگ پارک کنید

ترمینال های باتری را تمیز نگه دارید

خودرو خوش کرده، کاپوت را باز کنید و باتری را بررسی کنید. اگر در اطراف پایانه ها خوردگی یا پوسته های سفید رنگ مشاهده کردید باید آن را تمیز کنید.

خوردگی باتری خودرو می تواند تأثیر جدی بر عملکرد باتری نیز داشته باشد. این تجمع پوسته پوسته در واقع مقاومت الکتریکی بین اتصالات را افزایش می دهد و باعث می شود باتری سخت تر کار کند. برای تمیز کردن خوردگی پایانه های باتری می توانید از رو های خانگی استفاده کنید.

تمیز کردن ترمینال های باتری خودرو
تمیز کردن ترمینال های باتری خودرو

برای آموزش رسوب زدایی باتری خودرو توصسه میکنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

به طور منظم باتری خود را تست کنید

بسته به استفاده و همچنین عوامل خارجی مانند آب و هوا یک باتری معمولی بین دو تا سه سال یا بیشتر دوام خواهد آورد. آزمایش باتری می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا باتری آن به اندازه کافی قوی است تا بتواند دمای زمستان را تحمل کند یا زمان آن رسیده است که باتری را جایگزین کنید.

از عادات تخلیه باتری پرهیز کنید

فراموشی خاموش کردن چراغ‌های جلو یا کابین خودرو نیز یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که رانندگان می‌توانند در طول زمستان یا هر زمانی از سال، باتری را از بین ببرد. حتی چیزی جزئی مانند نشستن طولانی مدت در یک وسیله نقلیه و استفاده از بخاری یا گوش دادن به موسیقی در حالی که موتور خاموش است، می تواند باعث دشارژ باتری خودرو شود.

باتری مناسبی انتخاب کنید

اگر باتری خودروتان طول عمر خود را طی کرده و نزدیک ماه های سرد سال هستید پیشنهاد میکنیم باتری جدید و مناسبی را جایگزین آن کنید. باتری هایی با آمپر شروع سرد بالا (CCA) به تامین انرژی بیشتر خودروی شما، حتی در سرمای شدید کمک می‌کنند.

از محافظ باتری استفاده کنید

هنگامی که دما شروع به کاهش می کند، با استفاده از محافظ می توانید باتری خود را عایق بندی کند. این کار به جلوگیری از یخ زدن مایع باتری کمک کرده و به خودروی شما کمک می‌کند تا در یک صبح سرد به راحتی استارت بخورد.

عایق باتری ماشین
عایق باتری ماشین

از شارژر باتری استفاده کنید

شارژرهای باتری گزینه ای مناسب برای محافظت از باتری در برابر تخلیه عمیق در زمستان است. شارژها به ویژه زمانی که قصد دارید خودرو را در پارکینگ نگهداری کنید یا برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید بسیار مفید هستند. شارژرهای باتری، مانند یک شارژر قطره ای، انرژی کافی برای شارژ باتری را تامین می کنند تا در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، میزان دشارژ آن را جبران کند.

استفاده از شارژر باتری ماشین
استفاده از شارژر باتری ماشین

باتری خودرو را شارژ نگه دارید

احتمال یخ زدن و از کار افتادن باتری خالی از باتری که کاملاً شارژ شده است بیشتر است. اگر هنگام چرخاندن کلید و استارت خودرو، متوجه شدید که خودرویتان کمی فشار می‌آورد تا روشن شود ممکن است وقت آن باشد که باتری را به شارژر وصل کرده و آن را شارژ کنید.

از کجا بدانیم چه زمانی باتری خودرو را تعویض کنیم.

با شروع فصل سرد باتری خودرو حدود 20 تا 60 درصد از ظرفیت خود را از دست می دهد و میزان آن بسته به کشور و منطقه ایست که در آن زندگی می کنید. برای تعویض باتری لازم است ابتدا بدانید مشکل از باتری است یا خیر. از آنجا که تشخیص اینکه باتری خراب است یا دینام بسیار مشکل است ابتدا علائم هر کدام را بررسی میکنیم.

علائم باتری دشارژ

  • چراغ های جلو و رادیو کار می کنند، اما موتور روشن نمی شود.
  • موتور روشن می شود اما بلافاصله خاموش می شود.
  • بوی عجیبی از باتری می آید.
  • باتری به طور آشکار آسیب دیده یا متورم به نظر می رسد.
  • چراغ چک موتور روشن می شود.

علائم دینام معیوب

  • نورهای کم نور یا بیش از حد روشن.
  • چراغ های سوسوزن یا چشمک زن.
  • کند یا کاهش عملکرد لوازم جانبی مانند رادیو، سیستم تهویه هوا یا GPS
  • چراغ هشدار باتری روی داشبورد روشن می شود.

آیا هوای سرد بر باتری خودروهای الکتریکی تأثیر می گذارد؟

باتری های خودروهای برقی نیز از تاثیرات زمستان در امان نیستند. در واقع، از آنجایی که خودروهای الکتریکی برای تامین انرژی مستقیم موتورها به باتری‌های خود متکی هستند، بیشتر از خودروهای گازسوز تحت تأثیر هوای سرد قرار می‌گیرند. برد یک EV در هوای سرد به طور قابل توجهی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. بر اساس تحقیقات وقتی دما به -6 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و سیستم گرمایش خودرو روشن است، میانگین برد رانندگی خودروهای الکتریکی تا 41٪ کاهش می یابد. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید و می خواهید خودروی الکتریکی خریداری کنید، باید مدل‌هایی با برد رانندگی بالاتر از آنچه واقعاً نیاز دارید را انتخاب کرده تا عملکرد کاهش یافته‌ای را که ممکن است در زمستان تجربه کنید جبران کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش