رسوب زدایی باتری ماشین

رسوب زدایی باتری ماشین
4.8
(2121)

باتری های خودرو همانند سایر وسایل اگر به درستی استفاده نشوند و مراقبت های مخصوص را از آن ها انجام ندهید، از بین می روند و ضعیف می شوند. یکی از نشانه های خراب شدن باطری و عدم محافظت صحیح از آن سولفاته شدن باتری است. با توجه به این که این موضوع بسیار شایع است و برای اکثرا اتفاق می افتد، در این مقاله تصمیم گرفتیم به شما آموزش دهیم که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنید و یا در صورت رخ دادن روش رسوب زدایی باتری ماشین چگونه است؟

در ادامه به صورت کامل این موضوعات را بررسی می کنیم و هر آنچه نیاز است به شما آموزش می دهیم.

منظور از سولفاته شدن چیست؟

ورقه های سربی درون باتری خودرو قرار دارند که عامل تعیین کننده سلامت باتری هستند، در زمان هایی که جریان انرژی در باتری شروع به جریان و انتقال می کند به صورت همزان اسید سولفوریک موجود با ورقه های درون باتری نوعی واکنش انجام می دهند.

هر زمان که باطری در حال انتقال انرژی باشد، سولفات هایی که درون باتری وجود دارند بر روی ورقه های سربی جمع می شوند و از این رو باتری توانایی تولید برق و انرژی الکتریسیته را از دست می دهد.

علاوه بر آن در هر زمان که مولد جریان را برای شارژ مجدد باتری فراهم می کند، سولفاته هایی که بر روی باتری انباشته شده اند مانع از آن می شوند که ورقه های سربی وارد باتری شوند و در نتیجه عملیات شارژ به درستی انجام نمی شود و باتری ضعیف می شود.

با گذشت زمان اگر به این سولفاته ها اهمیت ندهید و انباشته شوند، دیگر امکان پاک کردن آن ها وجود ندارد و برای همیشه و دائمی به ورقه ها می چسبند و مانع از این می شوند که باتری بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

سولفاته شدن یک نوع واکنشی است که بین بخار و آب اتفاق می افتد و در صورت بی توجهی به آن باتری رفته رفته ضعیف می شود و طول عمر آن کاهش پیدا می کند.

دو نوع سولفات وجود دارد:

سولفاته شدن باتری به صورت دو نوع انجام می شود: برگشت پذیر یا سلوفاته نرم و دائمی یا سولفاته سخت. اگر شما باتری خودرو را به صورت مرتب بررسی و سرویس کنید، در صورتی که سولفات بر روی آن تشکیل شود به صورت نرم و برگشت پذیر می باشد و شما این امکان را دارید که آن را تمیز کنید.

علت سولفاته شدن سر باطری ماشین
علت سولفاته شدن سر باطری ماشین

ولتاژ پایانه باتری تا حدود 24 ساعت از 2.50 تا 2.66 ولت بر سلول (15 و 16 ولت در یک بلوک مونو 12 ولت) مجاز است افزایش یابد. افزایش دمای باتری به 50-60 درجه سانتیگراد بیشتر به حل شدن کریستال ها کمک می کند.

اما سولفات های دائمی زمانی تشکیل می شوند که باتری برای مدت زمان طولانی شارژ نشود و در حالت کم شارژی باشد، اگر بر روی باتری این مدل از سولفاته ها تشکیل شود امکان ترمیم و پاک کردن وجود ندارد و به صورت دائمی بر روی باتری باقی می ماند.

البته با این حال در برخی از مواقع بسیار کم ممکن است این نوع از سولفات ها بهبود یابند این موضوع در باتری های جدید سرب اسید بیشتر دیده شده است.

اگر می خواهید متوجه شوید که در باتری سرب اسید سولفاته ها قابل پاک شدن هستند یا خیر می توانید منحنی تخلیه ولتاژ را مشاهده کنید. اگر باتری دارای شارژ کامل باشد و ولتاژ پایدار را در تخلیه نگه دارد، احتمال فعال شدن مجدد آن وجود دارد.

چرا باتری سولفاته می شود؟

سولفاته شدن باتری دلایل مختلفی دارد، اما به صورت کلی عواملی مثل: شارژ ناقص باتری، رانندگی در مسیر کوتاه و خاموش کردن های بسیار، شارژ بیش از انداره باتری و … باعث می شوند که در سر باتری خودرو سولفاته ایجاد شود.

مورد دیگری که از دلایل مهم سولفاته شدن باتری است، اسید سولفریکی است که در اثر استفاده مکرر از باتری ایجاد می شود.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری
جلوگیری از سولفاته شدن باتری

با بررسی هایی که بر روی چندین باتری انجام دادیم متوجه شودیم که سولفاته ها بیشتر بر روی قطب مثبت ایجاد می شوند، دلیل این موضوع این است که قطب مثبت باتری به کمک دینام شارژ می شود و برای سیستم برق خودرو قطب مثبت کارکرد بیشتری دارد و استفاده های بیشتری از آن می شود.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود باتری سولفاته شود زمانی است که باتری فرسوده می شود و یا برق مصرفی خودرو با میزان آمپر خروجی تطابق ندارد.

رسوب زدایی باتری ماشین چگونه انجام می شود؟

برای انجام رسوب زدایی باتری ماشین قبل از هر کاری لازم است که اتصالات سر باتری باز نمایید.

اولین کاری که شما باید انجام دهید اطمینان پیدا کردن از نکات ایمنی است، یعنی خودرو را خاموش کنید و هر گونه اشیا فلزی را از اطراف آن دور کنید، سپس یک دستکس دست کنید و ترجیحا از عینک ایمنی نیز استفاده نمایید.

بعد از این که از انجام نکات ایمنی اطمینان پیدا کردید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

کاپوت را بالا بزنید و باتری را پیدا کنید، سپس در صورتی که محافظی بر روی آن قرار دارد کنار بکشید تا باتری قابل مشاهده شود و در نهایت سر باتری ها را جدا نمایید.

باتری را به خوبی بررسی نمایید و از تمام زوایا آن را چک کنید، هر گونه برآمدگی، ترک خوردگی و تاب خوردگی در باتری باشد باید آن را تعویض نمایید. اما اگر هیچ یک از این موارد را مشاهده نکردید می توانید به سراغ وضعیت سر باتری ها بروید.

معمولا در این قسمت ماده سفید رنگی وجود دارد که در اطراف قسمت بالایی باتری جمع شده اند، کاری که شما باید انجام دهید این است که این ماده را از روی باتری پاک کنید تا باتری تمیز شود.

برای انجام این کار به مواردی مثل: آب، جوش شیرین، مسواک، پارچه تمیز، سمباده و گریس نیاز دارید.

روش رسوب زدایی باطری خودرو

یک ظرف کوچک بردارید و مقداری از آب را با جوش شیرین مخلوط کنید و درون ظرف بریزید، سپس به کمک یک مسواک مایع به دست آمده را بر روی پایانه ها و سر باتری بمالید.

تا زمانی صبر کنید که مایع سفیدی که بر روی باتری قرار دارد به صورت کامل از بین برود. اگر محل سولفاته شدن قابل جدا شدن نیست احتمالا باید اجازه دهید خمیر جوش شیرین و آب برای مدت زمانی در محلول باقی بمانند تا به راحتی از سولفات جدا شوند.

در برخی از مواقع شما می توانید از نوشابه به جای جوش شیرین استفاده کنید تا محل سولفاته شده را تمیز کنید.

به صورت کلی چیزی که ما احتیاج داریم همان آب گاز دار است، با توجه به این که عملکرد نوشابه و جوش شیرین مشابه یکدیگر است می توانید از هر کدام که در دسترس است استفاده نمایید.

ریختن آبجوش روی باتری ماشین
ریختن آبجوش روی باتری ماشین

در صورت نیاز اگر در آخر احساس کردید کمی از باتری همچنان سولفاته است می توانید از سمباده برای از بین بردن آن ها استفاده کنید، برای این که خیالتان راحت شود که اتصالات باتری شما به درستی انجام شده است، قسمت سر باتری را بررسی کنید و آن قسمت را با مسواک و محلول جوش شیرین تمیز کنید.

در آخر همه چیز را با حوله یا یک پارچه تمیز خشک کنید و به هیچ عنوان نگذارید محل اتصالات باتری خیس بمانند.

پس از آنکه تمامی قسمت ها را خشک کردید می توانید از پد های محافظ سر باتری استفاده کنید تا از سولفاته شدن های مجدد جلوگیری کنید.

در آخر مقداری گریس نسوز بردارید و به ترمینال ها و سر باتری بمالید، این کار باعث میشود باتری دیر تر دچار سولفاته شدن شود.

پس از آن که اطمینان پیدا کردید تمامی مراحل را به درستی انجام داده اید سر باتری و کابل ها را دوباره وصل کنید. فقط توجه داشته باشید که در ابتدا باید ترمینال مثبت را متصل کنید و پس از آن به سراغ ترمینال منفی بروید.

استفاده از نوشابه برای باتری خودرو

شاید عجیب به نظر برسد اما استفاده از نوشابه برای باتری خودرو مفید است و باعث می شود پوسیدگی و رسوبات آن از بین بروید. برای درک بیشتر این موضوع ویدیو زیر را تماشا کنید.

نکات لازم برای رسوب زدایی باتری ماشین

  • حواستان باشد که در حین رسوب زدایی آب وارد باتری نشود.
  • برای جدا سازی سر باتری ها اول سر باتری منفی را جدا نمایید و سپس به سراغ مثبت بروید.
  • در زمان بستن باتری در ابتدا قطب مثبت را ببندید و سپس قطب منفی.
  • در ایتدای کار آچار و وسایل کار را در کنار خود قرار دهید.
  • اگر نیاز بود که از آب استفاده کنید بهتر است آب سرد بردارید.
  • می توانید از اسپری مخصوص سر باتری نیز استفاده نمایید.
  • هرگونه پارچه و یا حوله ای که با باتری در تماس بوده است را دور بیندازید.
  • اگر از دستکش استفاده نمی کنید حواستان باشد که دستتان را به صورت و چشم نزنید.

استفاده از دستگاه های ضد سولفات چگونه است؟

در سال های اخیر چندین شرکت برای جلوگیری از این اتفاقات به تولید دستگاه های ضد سولفات پرداختند، این فناوری باعث می شود تا حد بسیار زیادی از ایجاد سولفات بر روی باتری جلوگیری شود و باتری سالم تر باقی بماند.

این دستگاه پالس هایی را ارائه می دهد که باعث می شود سولفاته شدن در باتری به صورت معکوس انجام شود.

در حالی که دستگاه های ضد سولفات می توانند شرایط را معکوس کنند، برخی از تولید کنندگان باتری ماشین این روش درمانی را توصیه نمی کنند زیرا تمایل به ایجاد سولفاته های نرم دارند که ممکن است باعث افزایش میزان تخلیه انرژی شود. علاوه بر این، پالس های اعمال شونده دارای ولتاژ موج دار هستند که باعث گرم شدن باتری می شود. تولید کنندگان باتری موج شارژ مجاز را هنگام شارژ باتری های اسید سرب مشخص می کنند.

سر باتری
سر باتری

چگونه می توان از ایجاد رسوب در باتری جلوگیری کرد؟

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که به صورت مرتب باتری را بررسی و سرویس کنید، با انجام این کار مانع از آن می شوید که باتری سولفاته شود.

علاوه بر آن اگر باتری شما سولفاته شده باشد می توانید سریعا و در حالی که تازه است آن را پاک کنید تا به صورت دائم بر روی باتری باقی نماند.

روش دیگری که شما می توانید انجام دهید این است که از پوشش های پلاستیکی برای سر باتری استفاده کنید، اگر این پوشش ها را در دسترس ندارید به قسمت های اطراف سر باتری مقداری گریس نسوز بمالید تا از سولفاته شدن باتری جلوگیری شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی رضائی
علی رضائی
1 سال پیش

مرسی که هستید🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅🏅

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش