مقایسه باتری agm و efb

مقایسه باتری AGM و EFB
4.8
(1238)

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه باتری AGM و EFB بپردازیم. با توجه به این که این دو باطری عملکرد های تقریبا مشابهی نسبت به یکدیگر دارند، در ابتدا به تعریف هر یک از آن می پردازیم و در آخر این دو را از نظر کارایی نسبت به یکدیگر مقایسه می کنیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

باتری های AGM

هر چند سالی یک بار باتری های جدیدی همراه با اسم های جدید تولید می شود که نشان از این دارند برای مصرف های خاص مناسب می باشند، در حالی که اصول کارکرد تمامی باتری ها به یک شکل است و با نمونه های اولیه تفاوتی ندارد، اما در بخش های جزئی تر از نظر کیفیت دارای تفاوت هایی می باشند. در باتری هایی که به تازگی تولید شده است سعی بر این است که تمام عیوب را برطرف کنند.

یکی از این پیشرفت های جدید باتری های ای جی ام هستند. AGM که مخفف کلمه Absorbed Glass Mat می باشد به معنای جداکننده جذبی است.

این نوع از باتری از لحاظ ساختار درونی و نحوه قرار گرفتن صفحات در کنار هم به دو دسته باتری های صفحات تخت و باتری های صفحات مارپیچ تقسیم شده اند.

همان طور که اطلاع دارید برای ساخت باتری ها از تعدادی صفحه با بار های مثبت و منفی، مایع الکترولیت و صفحات عایق برای قرار گیری بین بار ها استفاده می شود. هر چه قدر میزان استفاده شده از درصد خلوص رسوب در صفحات باتری بیشتر باشد، در نتیجه باتری این قابلیت را پیدا می کند که جریان استارت سرد یا CCA بیشتری ارائه دهد.

در باتری های ای جی ام، صفحات داخلی آن از 99.99 دردصد سرب ساخته شده است که نشان دهنده ارائه بالا آن در جریان استارت سرد می باشد.

عایق بین صفحات

تفاوت عمده ای که بین باطری های AGM نسبت به سایر باتری ها وجود دارد مربوط به ساختار عایق بین صفحات مثبت و منفی باتری است. در باتری های ای جی ام برای جدا سازی بار های مثبت و منفی از یک لایه صفحه با جنس فایبرگلاس استفاده می شود که جنس آن از اسفنج بوده و این قابلیت را دارد که مایع الکترولیت موجود در باتری را به خود جذب کند.

این قابلیت اسفنجی شکل و جذب مایع الکترولیت به کمک عایق ها باعث می شود که میزان تبخیر الکترولیت در این باتری نسبت به انواع مختلف سیلد های دیگر کم تر باشد.

به سبب وجود همین ویژگی، این باتری ها به هیچ گونه چک کردن سطح مایع الکترولیت نیاز ندارند. در عکسی که در پایین قرار داده ایم می توانید نمونه ای از جداکننده های باتری AGM را مشاهده کنید.

جدا کننده باتری
جدا کننده باتری

همان طور که می بینید این جدا کننده ها در ظاهر شبیه به به دستمال کاغذی و یا پشم شیشه هستند، همین ساختار ظاهری آن ها باعث می شود که به راحتی بتوانند مایع الکترولیت را جذب کنند.

یکی دیگر از مزایایی که در این جدا کننده ها وجود دارد این است که با جذب مایع الکترولیت درون باتری، باعث می شوند محدودیت باتری در زاویه نصب از بین برود و در نهایت این امکان به وجود آید که باتری را با زاویه دلخواه نصب نمود.

البته در مورد باتری های مارپیچ و یا مدل های استوانه ای با توجه به پیچش خاصی که در ورقه ها قرار دارد، سبب شده است که ظاهر آن ها مقاومت بیشتری در تکان های شدید داشته باشد.

این موضوع و مقاومت موجود در باتری ها باعث شده است که برای خودرو های نظامی و افرود و خودروهایی که همواره در مکان های نا هموار تردد می کنند مناسب باشد.

کاربرد های باتری AGM

بیشتر باتری ساخته شده در مدل ای جی ام بین آمپراژ های AH4 و AH200 تولید می شوند، با توجه به قدرت بالایی که در ساختار این باتری ها قرار دارد، از آن ها در انرژی های تجدید پذیر مثل: انرژی باد، انرژی خورشیدی و وسایل های نقلیه امنیت بالا مثل: ب ام و یا مرسدس بنز و وسایل های نقلیه مربوط به ورزش همانند: قایق ها، جت اکسی و ماشین آلات صنعتی مثل لیفتراک استفاده می شود.

علاوه بر آن باتری های ای جی ام بهتری مدل باتری برای استفاده در موتور سیکلت های پیشرفته می باشند و بیشتر تولید کنندگان موتور به سراغ این باتری می روند؛ به طور مثال  Harley-Davidson و Triumph نمونه ای از این موتور سیکلت ها است.

ساختار درونی باتری ای جی ام
ساختار درونی باتری ای جی ام

دلیل این که باتری های ای جی ام برای صنعت موتور سازی مناسب می باشند این است که فناوری هایی در این باتری استفاده شده است که موجب می شود میزان اسید در باتری ها کاهش پیدا کند و در نتیجه وزن موتور سیکلت ها در حد قابل چشم گیری کاهش می یابد. علاوه بر آن این امکان را به تولید کنندگان می دهد که باتری را در هر زاویه ای که خواستند قرار دهند.

جدا از این موضوع با توجه قابلیت های جدیدی که روز به روز در این باتری اضافه می شود این امکان را ایجاد کرده اند که در خانه های سیار، قایق های دریایی و کارهای صنعتی و تجاری نیز این باتری کاربرد داشته باشد.

مزایا استفاده از باتری AGM

بهترین مزایایی که در این باتری وجود دارد مربوط به سرعت شارژ است، اگر باتری خالی شده ای جی ام را در کنار یک باتری خالی معمولی قرار دهید و هر دو  را در یک زمان شارژ کنید متوجه می شوید که سرعت شارژ در باتری ای جی ام 5 برابر بیشتر از باطری های معمولی است.

علاوه بر آن در باطری های معمولی عمق تخلیه تنها تا 50 دردصد صورت می گیرد، اما در باتری های ای جی ام این میزان تا 80 درصد وجود دارد. به صورت کلی مزایا استفاده این باتری به شرح زیر است:

  • به کمک کپسول سازی های اسیدی که قابلیت پوشش دهی دارند باتری ضد نفوذ شده است.
  • قدرت خاص بالا و قابلیت پاسخ گویی به بار زیاد
  • قابلیت 5 برابر شارژ دهی سریع تر
  • داشتن چرخه عمر بهتر
  • احتساب آب(یعنی دارای ترکیب اکسیژن و هیدروژن برای تولید آب)
  • مقاومت بالا در برابر لرزش های ناگهانی
  • مقاومت بالا در برابر درجه حرارت سرد و دمای پایین
  • مستعد سولفاته شدن نمی باشد
  • دارای الکترولیت و سرب بسیار کمی است.
معایب باتری AGM
معایب باتری AGM

معایب استفاده باتری AGM

  • هزینه ساخت این باتری نسبت به مدل های دیگر بیشتر است
  • در مقابل شارژ شدن پیش از حد حساسیت دارد
  • ظرفیت بار موجود در باتری به تدریج کاهش می یابد
  • تولید انرژی در آن کم تر صورت می گیرد
  • همیشه باید در حالا شارژ شده نگهداری شود

تا این جا به بررسی باتری AGM پرداختیم، اکنون نوبت بررسی باتری EFB رسیده است.

باتری های EFB

باتری های EFB مخفف کلمه  Enhanced Flooded Battery می باشد که جزو باتری های تقویت شده ای است که بیشتر مناسب سیستم استارت استپ هستند، ساختار این باتری ها همانند باتری های معمولی و استاندارد پر رطوبت است با این تفاوت که باتری ای اف بی قابلیت میزان شارژ بیشتری دارند از قدرت بیشتری برخورد دار هستند.

 بنابراین به این نتیجه می رسیم که باتری EFB عملکرد بسیار مناسبی در شارژ پایین دارد، اگر بخواهیم آن ها را نسبت به باتری های معمولی مقایسه کنیم متوجه می شویم که این باتری با عمر 85000 استارت است در حالی که باتری های معمولی قابلیت 30000 استارت را دارند.

باتری ای اف بی که از محصولات شرکت سپاهان باتری می باشد مناسب برای برای ماشین های دارای سیستم استارت استپ و خودرو های هیربدی است.

این باتری به دلیل پیشرفت های بسیاری که در ساختش ایجاد شده است و دارای بودن الکترولیت مایع، دارای عملکرد مناسبی برای این خودرو ها می باشد.

بنابراین اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم باتری های ای اف بی مناسب برای خودروهایی دارای سیستم های الکترونیکی گوناگون و خودروهایی که تعداد استارت آن ها بالا است می باشند.

ساختار باتری EFB

باتری EFB که به معنای باتری شناور می باشد به این جهت تولید شده است که برای خودرو های هیربدی استفاده شود، به دلیل ساختار خودرو های هیربدی و ساختار درون باتری EFB که از گاز پاک می باشد، سبب شده است از این باتری به عنوان طرحی جهت کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نام برده شود.

این باتری ها از نوع پیشرفته باتری های سید اسید معمولی هستند که کارایی بسیار بیشتری دارند، به دلیل ساختاری که در باتری ای اف بی استفاده شده است دارای تعداد بیشتری چرخه شارژ هستند و نسبت به تخلیه عمیق مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

ساختار درونی باتری ای اف بی
ساختار درونی باتری ای اف بی

علاوه بر آن باتری های EFB نسبت به باتری سیلد اسید معمولی دارای مقدار سرب دو برابری هستند.

بنابراین متوجه شدیم که باتری EFB و باتری های معمولی در بسیاری از مشخصات فنی شبیه به یکدیگر هسند و تفاوت اساسی آن ها مربوط به فناوری تولید است.

در ایران رکت سپاهان باتری به کمک استفاده از جدید ترین دستگاه های تولید، یعنی همان دستگاه های پارچ، اقدام به تولید این باتری ها کرده است.

 ویژگی ها و مزایای استفاده از باتری EFB

  • به دلیل این که در صفحات این باتری از سرب بیشتری استفاده شده است در نتیجه صفحات آن دارای عملکرد بهتری هستند.
  • صفحات استفاده شده در این باتری در یک کیسه مخصوص پیچیده می شوند که از ریزش و سولفاته شدن باتری جلوگیری می کنند.
  • سرعت شارژ و تخلیه در باتری EFB بسیار سریع انجام می شود.
  • با توجه به این موضوع که اکسید های موجود در باتری حل نمی شوند، صفحات آن در برابر تخلیه های عمیق مقاوم هستند.
  • نکته مهم در این باتری مربوط به تخلیه 50 درصدی آن است، که بر خلاف سایر آنالوگ ها در مدت زمان بیشتری کار می کند.
  • در ساختار داخلی باتری ای اف بی از جهت تسهیل اختلاط مدام الکترولیت ها از قیف های مخصوصی استفاده شده است که برای عملکرد باتری مفید هستند. در زمان کار باتری، این الکترولیت ها تبخیر می شوند و در قیف های ساخته شده به سمت بالا حرکت می کنند. در نتیجه تکرار این چرخه، مخلوط کردن یکنواخت مایع راحت تر انجام می شود.
  • باتری EFB در درجه حرارت بالا تبخیر نمی شود.
  • با توجه به این که برای استفاده در دمای پایین بسیار مناسب هستند، به شما این امکان را می دهد که در سرما موتور ماشین را به راحتی روشن کنید.
  • باتری های ای اف بی دارای طول عمر بسیار بالایی هستند.

مقایسه بین باتری ها EFB و AFG

باتری های EFB از نظر دوام و کارایی گزینه پایین از باتری های AGM هستند، فناوری باتری ای اف بی متکی به بهبود فناوری با کمک مواد افزودنی کربن موجود در صفحات است.

اما در باتری های AGM برای طراحی صفحات از باتری های خیس استفاده نمی کنند. این باتری بیشتر مناسب خودرو هایی است که دارای چندین فناوری می باشند.

 اما در هر دو باتری ای اف بی و ای جی ام، صفحات سربی به کار رفته بسیار ضخیم هستند، به کمک این صفحات باتری باتری بسیار عمیق تر از یک باتری معمولی ماشین تخلیه می شود و بیشتر شبیه به باتری های تفریحی عمل می کنند؛ مثلا باتری های استفاده شده در قایق ها.

مقایسه بین باتری ها EFB و AFG
مقایسه بین باتری ها EFB و AFG

اما تفاوتی که بین این دو وجود دارد این است که باتری های AGM مقاومت بیشتری در برابر نشت دارند و در دمای بالا عملکرد بهتری از خود نشان می دهند .

در آخر اگر بخواهیم یک جمع بندی از این دو باتری داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که:

باتری EFB بیشتر برای خودرو های جمع و جور و میان رده مناسب هستند و باتری های AGM برای خودرو های درجه یک و خودرو های میان رده بالا گزینه مناسبی هستند.

در کل نمی توان خیلی بین این دو باتری مقایسه ای انجام داد زیرا عملکرد های آن دو تقریبا شبیه به یکدیگر است و تنها در چند بخش کوچک دارای تفاوت می باشند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید متوجه مقایسه بین باتری AGM و EFB شده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Hgh
Hgh
1 سال پیش

سلام اینجا که گفتید ( نکته مهم در این باتری مربوط به تخلیه 50 درصدی آن است، که بر خلاف سایر آنالوگ ها در مدت زمان بیشتری کار می کند. ) همه آنها این طور نیستند که کمتر باشند الحمدلله

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش