علت جوش آوردن باتری ماشین

جوش آوردن باتری ماشین
4.8
(242)

جوش آوردن باتری ماشین موضوعی است که امکان دارد هر راننده ای آن را تجربه کند، به همین جهت در این مقاله ما قصد داریم تا درباره علت جوش آوردن باتری ماشین و خروج بخار اسید از باتری خودرو صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

جوش آوردن باتری ماشین

دو موضوع رایجی که سبب جوش آوردن باتری می باشد مربوط به داغ شدن و شارژ بیش از حد باتری می باشد؛ اما به طور معمولا اگر باتری ماشین بیشتر از حد امکان داغ شود خطر جوش آوردن باتری ایجاد می شود.

به همین جهت در ابتدا به توضیح دلایل داغ شدن باتری خودرو می پردازیم.

آیا داغ شدن باتری ماشین طبیعی است؟

بله، گرم شدن باتری ماشین شما در طول استفاده منظم کاملا طبیعی است. دمای زیر کاپوت شما می تواند به سرعت به بیش از 200 درجه سانتیگراد برسد، اما اگر متوجه بوی تخم مرغ گندیده یا متورم شدن باطری را احساس کردید دیگر این موضوع طبیعی نمی باشد.

به طور کلی، دمای بهینه باتری شما 77 درجه سانتیگراد (25 درجه سانتیگراد) است، وقتی دما به زیر این سطح می‌رسد، ظرفیت باتری کاهش می‌یابد و زمان شارژ افزایش می‌یابد. در روزهایی که دما از 77 درجه بالاتر می رود، احتمال تخلیه باتری بیشتر است که می تواند با کاهش شارژ ذخیره شده باتری، آسیب جبران ناپذیری به باتری وارد کند.

در ادامه نیز دلایل گرم شدن باطری را بررسی می کنیم.

دلایل داغ شدن باتری ماشین چیست؟

علت داغ شدن باتری
علت داغ شدن باتری

دینام یا تنظیم کننده ولتاژ خراب می شود

دینام بخشی از ماشین شما است که مسئول شارژ مجدد باتری است، در صورتی که دینام شما دچار مشکل شده است، ممکن است ولتاژ زیادی به باتری ارسال کند و در نتیجه باعث گرم شدن و متورم شدن آن شود.

توجه داشته باشید که رانندگی با دینام معیوب می تواند به قطعات الکتریکی گران قیمت خودرو آسیب جدی وارد کند، دینام معیوب نیز می تواند منجر به از بین رفتن باتری شود.

از طرف دیگر، تنظیم کننده ولتاژ، جریان ثابت ولتاژ به باتری را تضمین می کند. بدون این قطعه، دینام ممکن است باتری را بیش از حد شارژ کند. در نهایت، شارژ بیش از حد می تواند باعث گرمای اضافی شود، که ممکن است شروع به جوشیدن محلول الکترولیت داخل باتری کند.

بنابراین اگر نسبت به سلامت دینام اطمنان ندارید برای بررسی آن به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

باتری ضعیف

اگر باتری شما در حال اتمام است، دینام باید بیشتر کار کند تا باتری را شارژ نگه دارد، این شارژ مداوم می تواند باعث گرم شدن باتری شود. گرم شدن بیش از حد باتری می تواند وضعیت خطرناکی را برای هر کسی که در نزدیکی ماشین قرار دارد ایجاد کند، به این صورت که اگر به گرم شدن ادامه دهد، محلول الکترولیت می تواند بجوشد و در نهایت باعث انفجار باتری درون ماشین می شود.

شما می توانید برای جلوگیری از این اتفاقات وضعیت باطری خودرو را به صورت مرتب بررسی نمایید، بهتر است هر چند وقتی یک بار ظاهر آن را چک کنید تا در صورتی که در پایانه های باتری مواد سولفاته ایجاد شده است آن ها را تمیز کنید تا از ضعیف شدن باطری جلوگیری نمایید.

اتصال کوتاه یا ضعیف

دو نوع اتصال کوتاه وجود دارد که یک باتری می تواند تجربه کند، اتصال کوتاه داخلی و خارجی. در باتری های قدیمی تر هر سلول دارای دو صفحه سربی بود که در محلول الکترولین قرار داشت؛ اگر این دو صفحه با یکدیگر تماس پیدا کنند، ممکن است یک اتصال کوتاه داخلی رخ دهد، مانند زمانی که جداکننده ها از یک سلول بیش از حد گرم شده ذوب می شوند.

هنگامی که پایانه های باتری از طریق یک قطعه فلزی در تماس باشند، اتصال کوتاه خارجی رخ می دهد. ایجاد اتصال کوتاه خارجی بعید است، اما اگر روی پایانه ها با ابزار فلزی کار کنید، ممکن است اتفاق بیفتد.

اتصال خارجی باعث گرم شدن غیر ضروری می شود و ممکن است منجر به انفجار باتری شود، به همین جهت برای جلوگیری از آسیب احتمالی به باتری و خودتان، همیشه قبل از کار با باتری، ترمینال منفی را جدا کنید.

استفاده غلط از شارژر های باتری

اگر نیاز به استفاده از شارژر باتری دارید، 100% مطمئن شوید که شارژر مناسب با نوع باتری را دارید، زیرا استفاده از شارژر نادرست می تواند باتری را بسوزاند.

شارژر های باتری خودرو
شارژر های باتری خودرو

در خصوص همین موضوع همواره کارشناسان خودرو توصیه می کنند که از شارژر هایی استفاده که دارای قطع و وصل خودکار هستند.

اتصالات ترمینال های باتری

اتصال شل در ترمینال باتری می تواند با افزایش مقاومت باعث گرم شدن باتری شود. بنابراین هر زمان که اقدام به بررسی وضعیت باتری می کنید فراموش نکنید که اتصالات سرباتری را نیز چک کنید.

کابل باتری با درجه نامناسب

استفاده از سیم های اتصال باتری بی کیفیت یا نامناسب نیز می تواند باعث افزایش مقاومت و ایجاد گرمای اضافی شود. در صورتی که آنها از کیفیت پایینی برخوردار باشند یا برای تامین برق مورد نیاز خودرو شما بسیار کوچک هستند، خود کابل ها می توانند بیش از حد گرم شده و روی پایانه های باتری ذوب شوند .

افزایش دما در محفظه موتور

محفظه موتور در هنگام رانندگی به خصوص در گرمای تابستان می تواند بسیار داغ شود، البته باید بگوییم که تا مقداری کاملاً طبیعی است که این اتفاق بیفتد زیرا گرما محصول جانبی فرآیند احتراق است.

همچنین به طور کلی، باتری ماشین شما باید بتواند در اکثر انواع آب و هوا مقاومت کند، به شرطی که به طور منظم از ماشین خود استفاده کنید و تعمیر و نگهداری مناسب را انجام دهید. با این حال، گرمای شدید موتور خودرو و گرمای تابشی از زمین همراه با هوای گرم می‌تواند باعث تبخیر زودرس مایع باتری شود؛ گرمای بیش از حد موتور ممکن است باعث تشدید یا حتی مشکلات شارژ بیش از حد شود.

البته اگر سیستم خنک کننده شما همانطور که باید کار کند بعید است این اتفاق بیفتد، اما باید همیشه مراقب دماسنج خودرو باشید تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری نمایید.

اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده

تقریباً همه خودروها از سیستم خنک کننده مایع استفاده می کنند، سیستم خنک‌ کننده با ارسال مایع خنک‌کننده به اطراف بلوک موتور و گرفتن گرما از موتور قبل از عبور از لوله‌های رادیاتور، از داغ شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند.

فن خنک کننده یا فن رادیاتور پس از ورود به رادیاتور، هوا را از طریق کوره به داخل محفظه موتور می دمد و مایع را خنک می کند. اگر به سیستم خنک کننده یا اجزای خاصی آسیب وارد شود، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود.

دشارژ سریع باتری

همانطور که شارژ سریع باتری می تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن شود، تخلیه سریع نیز می تواند باعث داغ شدن آن شود.

این موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما بیشتر از توان باتری از آن استفاده می کنید، به صورت مثال استفاده همزمان از وسایلی مثل: سیستم صوتی، بخاری، شارژر فندکی ماشین، چراغ ها، شیشه های برقی و … باعث بروز دشارژ سریع باتری می شود که در نهایت احتمال جوش آوردن باتری ماشین وجود دارد.

چگونه از جوش آوردن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از جوش آمدن باتری
جلوگیری از جوش آمدن باتری

خوشبختانه راه حل هایی که وجود دارد که شما با انجام آن ها می توانید از داغ شدن بیش از حد باتری خودرو جلوگیری کنید. این راه حل ها عبارت است از:

مراقب آب و هوا باشید

اگر در مناطق گرم زندگی می کنید، سعی کنید از رانندگی در مسافت های طولانی خودداری کنید. یا اگر رانندگی طولانی در پیش دارید، توقف های منظم داشته باشید تا موتور خنک شودپارک کردن در سایه در طول یک روز سرد می تواند کمک زیادی به کاهش دمای زیر کاپوت کند.

جدا کردن باتری در صورت استفاده نکردن از خودرو

اگر برای مدتی قصد رانندگی با خودروی خود را ندارید، می توانید با جدا کردن باتری از داغ شدن بیش از حد باتری در زمانی که دور هستید جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که پس از جداسازی باتری آن را در یک مکان گرم نگهداری کنید، به این صورت زمانی که بخواهید به صورت مجدد از خودرو استفاده کنید باتری شما سالم است.

برای اشنایی با چگونگی انجام این کار می توانید ویدیو زیر را ببینید.

بررسی وضعیت باتری

بیشتر باتری های خودرو بین 3 تا 5 سال عمر می کنند، انجام بررسی های مرتب از باتری می تواند موضوعات بسیاری را به شما یادآور شود. باتری‌ های ضعیف و قدیمی ‌تر ممکن است به شارژ اضافی نیاز داشته باشند و اغلب با ارائه خروجی مورد نیاز مشکل دارند، این باعث می شود که آنها بیشتر مستعد گرمای بیش از حد شوند، به خصوص اگر در موتورهای بیش از حد گرم شده کار کنند. شما طی بررسی از وضعیت باتری در صورت بروز هرگونه مشکل متوجه آن می شوید و قبل از ایجاد اتفاق های بدتر می توانید از آن جلوگیری کنید.

بررسی سطح خنک کننده خودرو

مخزن مایع خنک کننده خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده خودرو شما مناسب است، بدون مایع خنک کننده کافی، ماشین شما می تواند به سرعت بیش از حد گرم شود. مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده خود را در تابستان به طور مرتب چک کنید، اگر نیاز به شارژ دارد، درپوش رادیاتور را بردارید و مایع خنک کننده را داخل آن بریزید، مطمئن شوید که از خط حداکثر عبور نکنید.

در صورت داغ شدن پیش از حد باتری چه اتفاقی می افتد؟

اگر باتری شما به شدت داغ شده است، اولین چیزی که ممکن است متوجه آن شوید بوی تخم مرغ فاسد است، باتری های استاندارد سرب اسید حاوی مخلوطی از آب و اسید سولفوریک هستند، این اسید سولفوریک است که بوی بد می دهد.

ترکیدن باتری چه علتی دارد
ترکیدن باتری چه علتی دارد

هنگامی که باتری به دمای معینی رسید، محلول ممکن است شروع به تبخیر کند که تعادل مخلوط را به هم می زند، این می تواند باعث جوشیدن محلول و داغ شدن بیش از حد باتری شود و بوی نامطبوعی ایجاد کند.

بنابراین مهم ترین علت جوش آوردن باتری ماشین مربوط به داغ شدن باطری می باشد که با استفاده از روش های گفته شده می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Hamoun
Hamoun
3 ماه پیش

یک سری چیزهای بدیهی رو گفت هیچ راه حلی هم نگفت داغ شدن و جوش آوردن محلول الکترولیت باتری را هم کاملاً ربطش داد به آبرادیات که یه چیز کاملاً بی‌معنیه اصلاً رادیات جداست گرچه ارتباط داره ولی عامل مستقیم نیست چرا به اصل مطلب اشاره نمی‌کنید که راه حل هست کمپانی‌ها همینن

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش