ضعیف شدن برق خودرو چه دلایل و نشانه هایی دارد؟

ضعیف شدن برق خودرو چه دلایلی دارد و نشانه های آن چیست؟
3.8
(108)

ضغیف شدن برق خودرو جزو مشکلاتی است که برای اکثر رانندگان پیش می آید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله دلیل هایی که باعث رخ دادن این اتفاق می شود را به شما توضیح دهیم و راه حل هایی را به شما ارائه دهیم، اگر شما هم تا کنون حتی یکبار این مشکل برایتان پیش آمده است تا نتها این مطلب همراه ما باشید.

 علت ضعیف شدن برق خودرو
علت ضعیف شدن برق خودرو چیست؟

قسمت های تشکیل دهنده برق خودرو

اجزا و قسمت های تشکیل دهنده برق خودرو
اجزا و قسمت های تشکیل دهنده برق خودرو

بیایید در ابتدا بررسی کنیم که سیستم های برقی خودرو ها از چه اجزایی تشکیل شده اند.

    • باتری ماشین : یکی از اصلی ترین اجزا در سیستم های برقی باتری ها هستند، وظایف آن ها در این است که زمانی که ماشین شما خاموش است برق و انرژی لازم را برای قسمت های دیگر تهیه کنند.
    • دینام: دینام وسیله ای است که یکی از وظایف آن شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن است.
    • علاوه بر آن وظیفه دیگری که بر عهده دارد این است که انرژی مکانیکی که توسط سوخت تولید می شود به انرژی الکترکی تبدیل کند.
    • کوئل: کوئل نام قطعه ای است که می توان به صورت یک ترانسفورماتور بسیار قوی آن را شرح داد، که از جمله وظایف آن تقویت کردن برق دینام و باتری ماشین است.
  • دلکو: این قطعه تقریبا مربوط به کوئل است زیرا عملکرد آن این گونه است که برق تولید شده در کوئل ها در میان شمع ها تقسیم می کند.
  • شمع: یکی دیگر از قسمت های تشکیل دهنده برق خودرو شمع ها هستند که وظیفه آن ها درست کردن جرقه در موتور است.
  • وایر شمع: به صورت ساده بخواهیم بگوییم وایر شمع ها به سیم های ولتاژ بالا گفته می شود.
  • فیوز ها: فیوز ها به گونه ای هستند که اگر جریان پیش از اندازه به آن ها وارد شود دچار سوختگی می شوند.
  • کنترل کننده ها: به کلید هایی گفته می شود که در قسمت های مختلفی از مدار های الکتریکی قرار می گیرند.
  • از دیگر اجزا در سیستم های برقی می توان به مدار های الکتریکی، آفتامات و سوکت ها اشاره کرد.

نشانه های خرابی سیستم برق خودرو

نشانه ها و روش های تشخیص خرابی برق ماشین
نشانه ها و روش های تشخیص خرابی برق ماشین

تا اینجا با اجزا مختلف سیستم های برقی به خوبی آشنا شدید، حال باید این موضوع را بدانید که خودرو ها امروزه عملکرد پیچیده و پیوسته ای نسبت به یکدیگر دارند به گونه ای که اگر یک بخش از خودروی شما به درستی کار نکند عملکرد سایر بخش ها را نیز مختل می کند. یکی از خرابی هایی که همیشه برای بسیاری رخ می دهد ضعیف شدن برق خودرو است، که این اتفاق علائمی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

استارت نخوردن خودرو

 موتور ماشین شما برای استارت زدن به انرژی برق نیاز دارد، به این صورت که زمانی که شما سوئیچ خود را در ماشین می چرخانید باتری خودرو به کمک شمع ها جرقه می زند و سوخت لازم را ایجاد می کند و این امر سبب روشن شدن خودرو می شود.

اما اگر در این روند موتور استارت نخورد و یا استارت آن ضعیف باشد، نشان از این است که باتری شما دچار مشکل برقی شده است.

ضعیف شدن برق خودرو به دلیل درست کار نکردن چراغ های ماشین

ضعیف شدن چراغ ماشین
ضعیف شدن چراغ ماشین

چراغ ها جزو مهم ترین مواردی هستند که برق آن ها باید تامین شود. اگر متوجه شدید که چراغ های شما کم نور شده اند و یا خاموش و روشن می شوند نشان از این است که برق خودرو شما ضعیف و یا خراب شده است.

در این جا می توانید با بررسی نور چراق داشبورد متوجه شوید که ایراد از کجاست؛ اگر نور این بخش نیز ضعیف بود به معنی بروز مشکل در در سیستم برقی است.

سوخته شدن فیوزهای ماشین

گاهی ممکن است فیوز خودرو شما بدون هیچ دلیلی بسوزد و با تعویض آن مشکل شما نیز به راحتی حل شود، در این جا موضوع کاملا طبیعی است و نمی توان به خراب شدن برق ها ربط داد. اما گاهی متوجه می شوید که فیوز ماشین شما به صورت مداوم در حال سوختن است در این جا متوجه می شوید که اشکال از سیستم برق خودروی شما است.

در بعضی مواقع سوخته شدن مداوم فیوز نشان از وجود مشکل جدی تری در سیستم برق خودرو دارد بنابراین حتما باید به پیش متخصص مراجعه نمایید.

احساس کردن بوی سوختگی از نشانه های خرابی برق خودرو

اگر در زمان رانندگی متوجه بوی سوختگی از داخل و یا بیرون ماشین شدید سریعا خودروی خود را متوقف نمایید.

زیرا بودی سوختگی مخصوصا اگر همراه با کم شدن نور چراغ ها همراه باشد معمولا نشان دهنده این است که قطعی و یا خرابی در سیستم برق پیش آمده است.

پسدر صورت بروز این اتفاق به سرعت ماشین خود را به کارشناس مربوطه نشان دهید زیرا در در صورت پشت گوش انداختن ممکن است آسیب های دیگری به ماشینتان وارد شود.

دلایل ضعیف شدن برق ماشین

چرا سیستم برق ماشین ضعیف میشود
چرا سیستم برق ماشین ضعیف میشود

دلایل مختلف بسیاری می تواند سبب خراب شدن سیستم برق خودرو شود که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم.

اختلال در در جعبه فیوز ماشین

فیوز بخشی از ماشین است که مربوط به سیم برق خودرو است. اگر به هر دلیلی سیم کشی ماشین شما دچار مشکل شود فیوز می سوزد و برق خودرو قطع خواهد شد.

معمولا در داخل ماشین به این شکل است که بر روی هر سیم یه فیوز قرار گرفته است. و جهت سهولت کار و دسترسی ساده تر تمامی فیوز ها در یک جعبه قرار گرفته است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر بگوییم معمولا درون هر ماشین دو جعبه فیوز قرار دارد یکی از جعبه ها داخل ماشین و دیگری داخل اتاقک کابین است.

خراب شدن باتری ماشین

یکی از دلایل رایج ضعیف شدن برق خودرو به وجود آمدن اختلال در باتری های ماشین است. در این صورت می توانید با کمک مولتی متر ها ولتاژ باتری خود را بررسی کنید در صورتی که مشاهده کردید جریان برق ضعیف است باید به فکر تعویض باتری باشید.

اگر این مورد جزو دلایلی بود که برق ماشین شما دچار مشکل شده است می توانید با تماس با شرکت کیان باتری از خدمات ما استفاده نمایید و در سریع ترین زمان ممکن باتری را تعمییر و یا با یک باتری جدید جایگزین نمایید.

ضعیف بودن و یا شل شدن اتصالات باتری

اگر متوجه این موضوع شدید که برق ماشین شما به صورت مدام دچار قطعی میشود این احتمال وجود دارد که سیم های باتری شما شل شده باشند بنابراین در اولین قدم از اتصالات باتری خود اطمینان پیدا کنید.

خراب شدن سوییچ ماشین

یکی دیگر از بخش هایی که مسیر برق و جرقه زنی را تحت کنترل دارد سوییچ است. اگر این اتفاق بیفتد که سوییچ شما به درستی عمل نکند این عامل سبب می شود که در برق ماشین اتصال رخ دهد.

برای بررسی این موضوع می توانید قسمت مربوطه که در زیر فرمان است را چک کنید، با کمک مولتی متر جریان موجود بین سیم ها را بررسی کنید تا متوجه شوید ایراد در کدام قسمت است.

خراب شدن دینام ماشین

حتما با عملکرد دینام ماشین به خوبی آشنا هستید، دینام بخشی از ماشین است که وظیفه شارژ کردن باتری ها را بر عهده دارد. اگر زمانی دینام ماشین خراب شود و روند آن دچار اختلال شود در نتیجه نمی تواند باتری ها را به خوبی شارژ نماید.

خراب شدن سیم کشی های داخلی و یا خارجی خودرو

از نشانه های این خرابی می توان به جرقه زدن سیم ها، اتصالی و ضعیف شدن نور چراغ ها اشاره کرد. اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید حتما برای فهمیدن علت و درست کردن آن اقدام کنید زیرا در صورت عقب انداختن ممکن است مشکل شما پیچیده تر شود و حتی دینام ماشین شما را بسوزاند.

منظور از برق دزدی ماشین چیست؟

برق دزدی در ماشین
برق دزدی در ماشین

قطعا شما نیز تا کنون اصطلاح برق دزدی به گوشتان خورده است، اما منظور از آن چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

به طور کلی هر زمانی که ماشین شما از یک قسمت خرابی و یا نشتی داشته باشد می گوییم که دچار برق دزدی شده است.

از علائم های رایج در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم پخش ماشین شما دچار قطعی وصلی می شود.
  • سیم های داخلی و یا خارجی بسیار داغ می شوند.
  • زمانی که در حال رانندگی هستید متوجه می شوید که موتور در حال ریپ زدن است.
  • اگر باتری ماشین را چک کنید احساس می کنید که بیشتر از حد معمول داغ است.
  • در ابتدا زمانی که پشت فرمان نشستید به سختی می توانید استارت بزنید.
  • متوجه می شوید که نور چراغ عقب و یا جلوی شما روشنایی همیشگی را ندارد.

چگونه می توانیم از برق دزدی ماشین و ضعیف شدن برق خودرو جلوگیری کنیم؟

اگر به دنبال راه حلی به جهت رفع برق دزدی ماشین خود هستید می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

1-در ابتدا شما باید از سیم کشی خودروی خود اطمینان خاطر حاصل کنید، بنابراین ماشین خود را به پیش کارشناس مربوطه ببرید ت از این نظر بررسی شود.

حتما این نکته را همیشه در خاطر داشته باشید که اگر احساس می کنید ماشین شما دارای مشکلات جدی است در صورت نابلدی خودتان اقدامی انجام ندهید زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کنید.

2-به منظور جلوگیری از برق دزدی در ماشینتان بهتر است جز در موارد ضروی بیشتر از 5 ساعت ماشین خود را روشن نگه ندارید و در این حین به مدت 30 دقیقه خاموش کنید تا خودرو مقداری استراحت کند و پس از آن دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

این کار به این خاطر است که از آب شدن سیم های ماشینتان در صورت داغی پیش از حد جلوگیری کنید.

3-به خاطر داشته باشید که سیم های سوکتی ماشین شما بسیار حساس هستند و نباید به دینام خودرو ضربه سنگیینی وارد شود.

4-یکی از رایج ترین دیلیلی که برق دزدی رخ می دهد این است که زمانی که میخواهید خودروی خود را بشورید بلافاصله پس از تمام شدن کارتان آن را روشن می کنید در این جا به راحتی ممکن است برق دزدی رخ دهد.

پس حتما حواستان باشد که پس از پایان کارتان اجازه دهید خودرو به مدت 1 ساعت خاموش بماند و یا در صورت عجله داشتن حتما ابتدا آن را خشک کنید و سپس روشن نمایید.

در صورتی که ماشین شما مشکل جدی نداشته باشید با رعایت کردن همین چند نکته ساده به راحتی می توانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

چگونه برق ماشین را تقویت کنیم؟

روش های تقویت کردن برق ماشین
روش های تقویت کردن برق ماشین

ما در مقاله های پیشین به خوبی چگونگی این کار را به شما توضیح داده ایم به همین جهت در اینجا به صورت مختصر درباره آن صحبت می کینم.

اگر ضعیف شدن برق ماشین شما را آزار می دهد و به صورت متعدد برایتان اتفاق می افتند علاوه بر نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم می توانید از روش هایی که به تقویت برق ماشین کمک می کند استفاده کنید.

یکی از بهترین راه کار ها در این مورد استفاده کردن از باتری های قدرتمند، قوی و ولتاژ بالا است. همانطور که می دانید باتری ها به عنوان اصلی ترین منبع برق هستند بنابراین باید در انتخاب آن ها دقت بسیاری داشته باشید و به سراغ باتری های با کیفیت و مناسب بروید.

از دیگر کار ها می توان به تقویت خازن ها، تقویت کردن سیستم مکش، تقویت کردن و رسیدگی به سیستم بدنه باتری و استفاده از کویل مناسب اشاره کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی با دلایل ضعیف شدن برق خودرو روش های بهبود آن آشنا شده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش