ضعیف شدن باتری خودرو

ضعیف شدن باتری خودرو
4.8
(2126)

ضعیف شدن باتری خودرو همیشه با نشانه هایی همراه است. دقت کردن به این نشانه ها موجب می شود زودتر از آنکه باتری خراب شود و شما را در شرایط بد گرفتار کند, باتری را عوض کنید.

ضعیف شدن باتری ماشین
ضعیف شدن باتری ماشین

وظیفه باتری خودرو

وظیفه باتری در هر دستگاهی، برق رسانی و تامین انرژی مورد نیاز برای شروع به کار می باشد. اگر به هر دلیل باتری دیگر نتواند این وظیفه خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه دستگاه مورد نظر به درستی کار نخواهد کرد. اما در بحث خودرو، موضوع کمی متفاوت خواهد بود چراکه وجود دینام برای شارژ باتری، مانع از آن می شود که به درستی تشخیص دهیم که باتری خودروی ما نیاز به تعویض دارد یا مشکل چیز دیگری است.

بدون ابزار و دستگاه تست باطری هم امکان تشخیص مشکل وجود دارد اما احتمال خطا در ان بسیار است. اما نشانه های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند متوجه شوید که آیا باتری ضعیف است یا خیر.

شاید این اتفاق برای شما هم پیش بیاید که در هر ساعتی از شبانه روز سوار اتومبیل خود شده و متوجه ‌شوید که روشن نمی شود یا استارت نمیخورد. روشن نشدن ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما رایج ترین دلیل آن، خرابی باتری است. البته در بعضی از اوقات ممکن است تنها شارژ باتری به اتمام رسیده باشد.

از اصلی ترین وظایف باتری خودرو, تامین برق مورد نیاز برای استارت اولیه و روشن شدن خودرو است. پس اگر به طور ناگهانی با باز کردن سوئیچ، هیچ اتفاقی برای خودروی شما رخ نمی دهد، یکی از دلایل آن می تواند خالی شدن باتری خودرو باشد.

نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو
نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

از مهمترین نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

پیش از خرابی باطری ماشین ممکن است، مواردی وجود مشکل در باتری را هشدار دهند. معمولا اولین مواردی که تحت تاثیر فرسودگی باتری قرار می‌گیرند سیستم‌های الکتریکی خودرو هستند. ممکن است متوجه شوید رادیو یا چراغ‌ های برف پاک ‌کن مثل قبل عمل نمی ‌کنند. یا اینکه متوجه بوی بد باتری شوید. این امر به دلیل تلاش برای شارژ انرژی بیشتر است که اغلب در نتیجه نقص در سیستم شارژ رخ می دهد. در صورتی که این مشکل برطرف نشود به احتمال زیاد همین اتفاق برای باتری جدید نیز خواهد داد. حتی در برخی موارد این موضوع می ‌تواند باعث ایجاد برآمدگی در باتری شود. در این شرایط حتما ماشین خود را جهت بررسی نزد یک متخصص ببرید، زیرا تورم و بوی بد باتری، ناشی از وجود اسیدسولفوریک در داخل بدنه است.

  1. استارت نخوردن یا استارت ضعیف خودرو
    از مهم ترین نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو این است که اگر موتور هنگام چرخاندن سوئیچ می چرخد یا صدای استارت زدن می دهد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد مشکل از باتری است. شاید هم مشکل از استارتر شما باشد اما به احتمال زیاد عیب از باتری است. حتی اگر خودرو خیلی خوب استارت بزند. دراین هنگام هر چقدر هم که استارت بزنید، خودرو روشن نخواهد شد و باید از باتری به باتری کردن برای روشن کردن خودرو استفاده کنید.
  2. گاز دادن برای روشن شدن خودرو
    درحالت عادی برای روشن شدن خودرو نیازی به فشار بر روی پدال گاز نیست. اگر متوجه شدید که خودروی شما در زمان استارت زدن فقط با فشردن پدال گاز قادر به روشن شدن می باشد, این هم یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو است.
  3. پایین آمدن سطح مایع درون باتری
    از قسمت شفافی که بر روی بدنه باتری قرار دارد همیشه مایع درون باتری را بررسی کنید. اگر سطح مایع پایین تر از صفحات سربی قرار داشت, لازم است باتری را تست کنید.
  4. تغییر رنگ نشانگر باتری
    تغییر رنگ نشانگر موجود در باتری خودرو از جمله مواردی است که می‌توان آن را به عنوان یکی از علائم خراب شدن باتری ماشین در نظر گرفت. اکثر باتری‌های خودرو، یک چراغ نشانگر سبز رنگ دارند که نمایانگر عمر مفید آن ها است. معمولا پس از سپری شدن مدت زمان خاصی، این نشانگر تغییر رنگ می ‌یابد. زمانی که باتری نو و سالم است رنگ نشانگر آن سبز است. البته در برخی موارد ممکن است رنگ چشمی یا نشانگر سبز باشد ولی باتری دچار خرابی گردد؛ این مورد زمانی رخ می‌دهد که باطری شارژ باشد و صفحات داخلی دچار قطعی شده باشند. اما درصورتی که رنگ چشمی به سمت زرد یا قرمز متمایل شود، می‌تواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن باشد.
  5. تغییر ظاهر باتری
    گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد برآمدگی و خرابی در باتری گردد. اگر به تازگی متوجه تغییرات ظاهری در باتری شده اید، باید به پایان عمر مفید باتری خودروی خود شک کرده و آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید. گرما، ضربه، شکستگی و غیره، می تواند باعث خرابی باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن شود.
  6. گذشتن مدت زمان طولانی از تولید باتری
    اگر عمر باتری شما حدودا 2 سال است می توان گفت که باتری به پایان عمر خود نزدیک شده است. تمام قطعات با گذشت زمان فرسوده می شوند و باتری ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. معمولا عمر مفید باتری های خودرو 2 تا 3 سال است. بنابراین اگر از زمان خرید باتری شما بیش از 2 سال می گذرد، بهتر است قبل از هر کاری اقدام به تعویض باتری نمایید. چرا که ممکن است در شرایط بحرانی دینام نتواند این باتری را شارژ کند، در نتیجه ماشین شما روشن نشود. تکرار چرخه های تخلیه در هنگام شروع، درجه حرارت شدید (سرد و گرم) و سایر عوامل همه باعث می شود که باتری ها به مرور زمان تخلیه شوند. اگر از آخرین زمان تعویض آن اطلاع ندارید، به دنبال برچسب و یا سریال باتری بروید که نمایانگر تاریخ تولید باطری ماشین شما است.

در ویدیو زیر می توانید یکی از دلایل ضعیف شدن باتری خودرو و نحوه برطرف سازی آن را مشاهده نمایید.

تاثیر باتری ضعیف بر خودرو

همچنین باتری ضعیف اثرات مخربی بر روی قطعات خودرو خواهد گذاشت.

کوتاه شدن عمر دینام, افزایش مصرف سوخت, آسیب به قطعات داخلی موتور, ایجاد اختلال در عملکرد اجزای خودرو، اختلال در سیستم سوخت رسانی به سایز قطعات خودرو از جمله اثراتی است که باتری ضعیف بر روی قطعات خودرو می گذارد.

چرا باتری یک شبه خالی می شود؟

باتری خودرو کارهای بسیاری انجام میدهد که خیلی از آن ها به چشم نمی آید. اما یکی از مهمترین دلایل خالی شدن یک شبه باتری خودرو, روشن گذاشتن برق خودرو و اتمام همه انرژی باتری است. همچنین وجود قطعات الکتریکی یا سیم کشی معیوب می تواند منجر به خالی شدن ناگهانی باتری شود.

اما به صورت کلی دلایلی وجود دارد که باعث خالی شدن ناگهانی باتری خودروتان خواهد شد.

  • اشتباهات انسانی مانند خاموش نکردن چراغ خودرو
  • نقص فنی در دینام و سیستم شارژ ناقص باتری
  • مشکل در سیستم برق خودرو و مکش برق انگلی
  • استارت زدن زیاد در طول شبانه روز و طی مسافت کوتاه

چه عواملی بر روی عمر باتری ماشین تاثیرگذار است؟

دمای  بالا یا دمای پایین باعث از بین رفتن زودهنگام باتری می شود. روزهای گرم تابستان یا سرمای یخبندان زمستان باعث کوتاه شدن طول عمر باتری خودرو می شود. بسیاری زمان مناسب برای تعویض باتری را شروع فصل سرما و یخبندان می دانند, در حالیکه هوای سرد تا حد زیادی می تواند باتری فرسوده شده در گرما را در بدو ورود از بین ببرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش