ساخت آب باتری

ساخت آب باتری
4.8
(2384)

انواع مختلفی از باتری ها در بازار وجود دارد که برخی از آن ها نیاز به آب باطری دارند، آب هر باتری با توجه به نوعی که دارد متفاوت است و دارای محتویات مختلفی است. بنابراین برای ساخت آب باطری لازم است که در ابتدا شما با نوع باتری آشنا باشید.

نقش اصلی آب باتری، تعادل کردن غلظت الکترولیت درون باتری است، در صورتی که آب باتری ها کاسته شود کارایی باطری تا اندازه ای کاهش می باید که می تواند منجر خراب شدن آن شود.

با توجه به اهمیت بسیار زیادی که آب باتری دارد لازم است که شما با طرز تهیه آب باتری آشنا باشید و بدانید که چگونه و چه زمان نیاز که آب را به باتری اضافه کنید.

آب باتری

همان طور که بدن انسان برای فعالیت احتیاج به آب دارد، برخی از باطری ها برای عملکرد مناسب احتیاج به آب دارند. یک روز گرم را تصور کنید، هیچ چیز به اندازه خوردن نوشیدنی در این هوا نمی چسبد و به طراوت بدن کمک نمی کند. این مسئله در مورد باتری ها هم وجود دارد، بسیاری از باتری ها مثل: باتری اسیدی-سربی، برای کارایی مناسب احتیاج به افزودن آب دارند.

تشخیص میزان آب باتری اهمیت بسیار مهمی دارد و لازم که همیشه آن را در سطح مناسب نگه داشت. با توجه به این موضوع که کارکرد باتری کاملا وابسته به میزان آب آن است، بنابراین نیاز است که شما به صورت مرتب آن را چک کنید و در صورت نیاز به آن آب اضافه کنید.

البته که این کار هم باید با آگاهی انجام شود و در صورتی که شما پیش از اندازه لازم به آن آب اضافه کنید، به باتری آسیب وارد می کنید.

آب باطری چیست؟

یک باتری اسیدی-سربی را در نظر بگیرید، درون این باتری مایعی ای وجود دارد که همان الکترولیت باتری است؛ این مایع از ترکیب اسید سولفریک و آب به دست می آید. اگر شرایط به صورت عادی باشد آب درون باتری تنها به صورت هیدروژن و اکسیژن خارج می شود.

زمانی که باتری در حال کار و تولید انرژی است، آب درون آن دچار تغیرات شیمیایی می شود و در نهایت به گاز هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود.

با تبخیر شدن آّب درون باتری به مروز زمان سطح آن کاهش می یابد و موجب می شود که صفحات موجود از آب پوشیده نشوند.

برای این که بتوان عملکرد باتری را در وضعیت مناسبی قرار داد باید سطح آب باتری را به صورت مداوم چک کنید و در صورت لزوم آب را اضافه کنید.

اگر آب باتری را چک نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

  • صفحات درون باتری فاقد آب می شوند در نهایت تخریب خواهند شد.
  • غلظت الکترولیت موجود در باتری افزایش پیدا می کند.
  • افزایش یافتن مقاومت داخلی درون باتری.
  • ایجاد اختلال در تبدیل انرژی در زمان های شارژ و دشارژ باتری.

خرید آب باتری

برخی از رانندگان خودرو بر این باورند که برای ساخت آب باطری می توانند از آب لوله کشی استفاده کنند! اما این تصور کاملا غلط است. آب موجود در باتری ها نوعی آب مقطر است که از ترکیب هدروژن و اکسیژن ایجاد می شود.

آما آب موجود در لوله کشی دارای مواد مختلف دیگری است که موجب تخریب باتری می شود. بنابراین هرگز برای اضافه کردن آب باتری از آب لوله کشی استفاده نکنید.

آب باتری شرکتی
آب باتری شرکتی

ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فروشگاه های قطعات خودرو مراجعه کنید و آب مقطر مخصوص باتری را تهیه کنید.

در حال حاضر شرکت های مختلف بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هتسند. به طور مثال برخی از آب باتری ها، علاوه بر محلول لازم، موارد مفید دیگری درون آب قرار داده اند که برای عمر مفید باتری مناسب است. یکی از این مواد اضفه اسید سولفریک است.

ساخت آب باطری در خانه

اگر آب باتری شما تمام شده است و به هر دلیلی این امکان را ندارید که از بیرون تهیه کنید، راه حل شما درست کردن آب باتری در خانه است. در ادامه مراحل و مواد مورد نیاز برای این کار را بررسی می کنیم.

مواد مورد نیاز برای ساخت آب باتری

برای درست کردن آب باتری لازم است که شما یک گالن داشته باشید و روی آن روکشی از جنس فولاد ضد زنگ بکشید. بعد از تهیه آن به دنبال مقداری یخ باشید و سپس یک شیشه مقاوم پیدا کنید که نسبت به حرارت دارای مقاومت باشد. در آخر باید قفسه پختی نیز تهیه کنید.

با داشتن وسایل بالا می توانید به سراغ مرحله ساخت بروید.

طرز تهیه درست کردن آب باتری

گالن تهیه شده را نصفه از آب پر کیند.

سپس کاسه شیشه ای را در حالت شناور بر روی ظرف قرار دهید.

روکش ظرف را برعکس کنید و در بالای ظرف قرار دهید.

زمانی که روکش را وارونه کردید آن را با یخ های تهیه شده پر کنید.

طرز تهیه درست کردن آب باتری
طرز تهیه درست کردن آب باتری

بعد از اتمام این مراحل اجازه دهید که آب به مدت 45 دقیقه جوشانده شود.

زمانی که آب به صورت کامل جوشیده شود تبدیل به بخار می شود، بخار به دست آمده به درب ظرف برخورد می کنید تا دوباره مایع شود و به درون ظرف باز گردد.

این آب بازگردانده شده که درون کاشه شیشه ای ریخته می شود، همان آب مقطر باتری است.

اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید می توانید از این آب برای ریختن درون باتری استفاده کنید، البته توجه کنید که نیابد آّب زمانی که داغ است ریخته شود و باید اجازه دهید که کمی سرد شود.

زمان مناسب برای تهیه آب باتری

هر چند که آب باتری دارای قیمت زیادی نمی باشد اما باید به خاطر بسپارید که اضافه کردن آب باتری دارای زمان مخصوصی است. بهتر است که شما آب باتری را تهیه کنید و همیشه همراه خود داشته باشید تا هر زمان که احتیاج داشتید در دسترستان باشد.

بهتر این است که اگر به صورت مستمر رانندگی می کنید هر دو هفته ای یک بار سطح آب باتری را بررسی کنید و در صورتی که احساس کردید 40 درصد آن تخلیه شده است برای اضافه کردن سطح آب اقدام کنید.

توجه کنید که اگر مشاهده کردید باتری دارای آب است نباید دیگر به آن چیزی اضافه کنید زیرا باتری به سرعت خراب می شود.

نحوه افزودن آب باتری

به صورت میانگین آب یک باتری شش ماه طول می کشد که به صورت کامل تخلیه شود، و هر شش ماه یک بار احتیاج به افزودن دارد. در صورتی که پس از 6 ماه بخواهید آب درون باتری بریزید نیم لیتر آب مقطر نیاز است.

اگر شما آب باتری را از بیرون و به صورت آماده تهیه کنید به صورت یک لیتری هستند، بنابراین یک آب یک لیتری برای یک سال شما کافی است.

توجه داشته باشید که شما به جز آب مخصوص نباید چیز دیگری به باتری اضافه کنید، برخی از افراد تصور می کنند که می توانند به صورت مستقیم اسید سولفریک به باتری اضافه کنند تا کارایی آن بهتر شود!

اما این کار به طور حتم غلط است و نه تنها فایده ای برای باتری ندارد بلکه در نهایت چنان آسیب هایی به باتری وارد می کند که راه جلی بجز تعویض برای شما باقی نمی ماند.

افزودن اب باتری
افزودن اب باتری

برای اضافه کردن آب باتری نیز در مرحله اول باتری را از هر گونه گرد و غبار پاک کنید و سپس آن را باز نمایید.

سطح الکترولیت را بررسی کنید، در برخی از باتری ها نشانگری برای این کار وجود دارد که می توانید از آن کمک بگیرید.

اما اگر خودرو شما این نشانگر را ندارد، از چراغ قوه یا نور گوشی کمک بگیرید.

اگر احساس کردید که سطح الکترولیت کم شده است باید به آن آب اضافه کیند.

اگر برایتان سخت است که آب باتری را با چپه کردن اضافه کنید از یک سرنگ کمک بگیرید، به کمک سرنگ این اطمینان را پیدا می کنید که بیشتر از حد لازم آب اضافه نشده است.

نکته:

لافاصله پس از آن که آب باتری را اضافه کردید از ماشین استفاده نکنید، بهتر است مقداری صبر کنید تا آب اضافه شده به خوبی در محفظه ترکیب شود و سپس از آن استفاده کنید.

آب باتری و آب معمولی چه تفاوتی دارند؟

آبی که مخصوص باتری ها می باشد و اصطلاحا به آن آب مقطر می گویند دارای مواد استانداردی است، یعنی در الکترولیت ها 65 دردصد آب مقطر وجود دارد و بقیه این میزان برای تکمیل شدن و رسیدن به 100 درصد را اسید سولفریک تشکل میدهند.

به صورت کلی بخواهیم بگوییم آب مقر آبی است که برخلاف آب های معمولی دارای آلایندگی نمی باشد.

به همین جهت تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود که از آب معمولی برای پر کردن باتری استفاده کنید، زیرا آلاینده های موجود در آب معمولی بر روی صفحات باتری قرار می گیرند و در نهایت علاوه بر کاهش یافتن عمر باتری، کارکرد آن نیز دچار مشکل می شود.

آیا می توان آب باتری را نوشید؟!

قطعا خیر، درست است که برای باتری ها از آب مقطر استفاده می شود اما همان طور که گفیتم برخی از شرکت مواد دیگری در این آب اضافه می کنند تا کارکرد باتری را افزایش دهند؛ در صورتی که شما از این آب بنوشید ممکن است مواد دیگری وجود داشته باشد که برای سلامتی شما مضر باشد.

به صورت مصال ممکن است در تهیه آب باتری از مبدل های بونی استفاده کرده باشند که بسیار برای بدن مضر است.

علاوه بر آن آب مقطر به خودی خود ضرر ندارد و فاقد نمک و میکروارگانیسم ها است اما در آب های باتری آماده ممکن است موجودات ریزی باقی مانده باشد و بر روی سلامت بدن تاثیر بدی بگذارند.

بنابراین هیچ گاه این فکر را نکنید که در صورت تشنگی از آب باتری بنوشید…

میزان استاندارد آب باتری چه قدر است؟

در فصل تابستان به دلیل دمای بالا هوا آب مقطر درون باتری ها زودتر تبخیر می شود، گرمای هوا باعث می شود که باتری بیشتر از زمان معمول گرم شود و در نتیجه آب باتری بخار می شود.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در این فصل اهمیت بیشتری به بررسی آب باتری بدهید و در صورت کم شدن آب برای افزودن آن اقدام کنید.

اگر شما دیر به دیر سطح آب را بررسی کنید و تمام آب موجود درون باتری تبخیر شود، در نتیجه صفحات درون باتری آبی ندارند و خشک خواهند شد.

بنابراین هر زمان که الکترولیت باتری کم می شود شما باید برای اضافه کردن آب اقدام کنید. در صورتی که باتری فاقد مقدار آب لازم باشد بسیار آسیب پذیر می شود.

PH آب باتری خودرو

آب باتری یکی از اسیدی ترین موادی است که میزان پی اچ آن حتی به کم تر از یک می رسد. البته میزان پی اچ بسته به شرایط مختلف قابل تغییر است.

افزودن اب باتری
افزودن اب باتری

مثلا زمانی که باتری در حال شارژ است، غلظت اسید سولفریک باتری حدود 2.5 است. اگر در این حالت اسید باتری را بررسی کنیم متوجه می شویم که کم تر 1 است.

البته برخی نیز بر این باورند که میزان پی اچ درون آب باتری خودرو صفر و یا منفی است!

علت خشک شدن آب باطری

این موضوع کاملا طبیعی است که آب باتری در صورت استفاده کم شود و میزان آن کاهش یابد، بنابراین نباید دنبال علت این موضوع باشید زیرا یک روند طبیعیست و جای نگرانی ندارد.

اما اگر شما متوجه شدید که آب باتری کم نمی شود وسر جای خود باقی مانده است باید نگران باتری خودرو شوید!

با این حال اگر این موضوع خیلی شما را اذیت می کند و زود به زود آب باتری تمام می شود، باید میزان مصرف باتری را بررسی کنید. اگر شما خیلی کم از باتری استفاده می کنید اما آب باتری زود تمام می شود می توانید به پیش یک فرد متخصص مراجعه کنید تا عملکرد سایر اجزای باتری را بررسی کنید.

به صورت مثال اگر اینورتر باتری شما دچار مشکل شده باشد سبب می شود که گرمای اضافی تولید شود و در نهایت آب باتری زودتر دچار تبخیر می شود.

نتیجه گیری

منظور از آب باتری همان آب مقطر است و نقش اصلی آن تنظیم غلظت محلول اسیدی است. با اینکه ما نحوه ساخت آب باطری را توضیح دادیم اما بهتر است که همیشه آن را از بیرون تهیه کنید زیرا هم راحت است و هم خیالتان آسوده می شود که کارکرد باتری را دچار اشتباه نمی کند. در آخر نیز همیشه سعی کنید که آب باطری را به موقع بررسی کنید تا باتری خودرو شما آسیب نبیند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ساخت آب باطری و دیگر جزئیات آن آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Ali
Ali
4 ماه پیش

بهتر نیست بجای اینکارها ،یه خورده هم بکشیم و بریم آپاراتی سرکوچه بخریم😂

متین
متین
3 ماه پیش

سلام آب مقطر را اگر بریزیم داخل باتری مشکلی ندارد یا باید به آن چیزی اضافه کرد

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش