دلایل چشمک زدن چراغ باتری ماشین

0
(0)

روشن و خاموش شدن چراغ باتری هنگام استارت زدن خودرو کاملا طبیعی است. اما اگر چراغ باتری هنگام رانندگی روشن و خاموش شود یا در هنگام رانندگی روشن بماند، ممکن است باتری یا سیستم شارژ خودرو دچار مشکل شده باشد. روشن شدن چراغ باتری روی داشبورد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جزئی مانند خوردگی روی پایانه‌های باتری یا یک مشکل پیچیده‌تر مانند خرابی دینام باشد.

برای پیدا کردن دلایل چشمک زدن  چراغ باتری ماشین و اینکه چه عواملی باعث بروز چنین اختلالی می شوند توصیه می کنیم ادامه مقاله را بخوانید.

سیستم شارژ ماشین چگونه کار می کند؟

در حالی که باتری ماشین الکتریسیته لازم برای روشن کردن موتور را تامین می کند، سیستم شارژ خودرو، موتور و اجزای الکتریکی مانند چراغ ها را روشن نگه می دارد. اگر سیستم شارژ از کار بیفتد یا برق کافی برای باتری تامین نشود، ممکن است خودرو در نهایت متوقف شود. بنابراین، اگر باتری سریعتر از شارژ شدن، شارژ خود را از دست بدهد، ممکن است باعث خراب شدن باتری و خاموش شدن خودرو شود.

سیستم شارژ ماشین
سیستم شارژ ماشین

سیستم شارژ خودرو از سه جزء اصلی تشکیل شده است: باتری، دینام و تنظیم کننده ولتاژ. دینام باتری را با تبدیل نیروی چرخشی موتور به الکتریسیته، معمولاً از طریق تسمه سرپانتین شارژ می کند. اما برای اطمینان از ولتاژ شارژ ایمن، برق دینام ابتدا باید از تنظیم کننده ولتاژ عبور کند. اگر این عناصر حیاتی از کار بیفتند یا اتصالات آنها دچار مشکل شود، سیستم شارژ به درستی کار نخواهد کرد. در واقع، به احتمال زیاد چراغ باتری ماشین برروی داشبورد روشن خواهد شد.

چراغ باتری خودرو

چراغ باتری در دوحالت روشن می شود. یکی اینکه باتری خراب شده و دیگر انرژی خودرو را تامین نمی کند. دیگری زمانی است که یکی از قطعات سیستم شارژ خودرو به درستی کار نمی کند، در این حالت باتری کاملا شارژ نمی شود و به مرور از کار می افتد. در این حالت هم چراغ باتری روشن خواهد شد.

زمانیکه چراغ باتری هنگام رانندگی روشن و خاموش می شود، به این معنی است که با یکی از این دو مشکل مواجه اید و بهتر است که در سریع ترین زمان ممکن آن را بررسی کنید زیرا ممکن است هر لحظه باعث خاموش شدن خودرو شود.

دلایل چشمک زدن چراغ باتری ماشین

برخی از مشکلاتی که می‌توانند باعث چشمک زدن متناوب چراغ باتری خودرو شوند، ممکن از موارد جزیی باشند که به راحتی قابل حل هستند.

خورده شدن یا سولفاته شدن ترمینال باتری ماشین

تجمع خوردگی می تواند جریان و رسانایی الکتریکی را مختل کند و در نتیجه باتری کم شارژ شود و ولتاژ خروجی دستگاه های الکتریکی خودرو کاهش یابد. در موارد شدید، تجمع خوردگی ممکن است حتی از روشن شدن موتور جلوگیری کند.

مقداری خوردگی باتری طبیعی است، به خصوص اگر باتری قدیمی باشد. اما اگر متوجه خوردگی بیش از حد شدید، ممکن است مشکلی در باتری یا تنظیم کننده ولتاژ دینام وجود داشته باشد، به خصوص اگر خوردگی در ترمینال مثبت متمرکز باشد.

مراحل تمیز کردن خوردگی های باتری ماشین

  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که ماشین شما به خاطر ایمنی خاموش است. چون قرار است با منبع تغذیه ماشین سر و کار داشته باشید، بنابراین بهتر است آن را خاموش کنید
  • باتری را پیدا کرده و سر باتری ها را جدا کنید. برای جدا کردن آنها به آچار نیاز خواهید داشت. ابتدا ترمینال منفی و سپس ترمینال مثبت را بردارید.
  • هرگونه آسیب دیدگی باتری را بررسی کنید. در حالی که در آنجا هستید، ممکن است مطمئن شوید که در باتری شما هیچ برآمدگی، ترک خوردگی یا تاب خوردگی وجود ندارد. اینها نشانه هایی است که اگر وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد باتری خود را تعویض کنید.
  • در ترمینال ها و داخل سرباتری ها کابل یک ماده سفید مشاهده خواهید کرد. این ماده ای است که باید برداشته شود. اکنون برای انجام این کار به لوازمی چون: مسواک، آب، جوش شیرین، سمباده، پارچه یا حوله برای خشک کردن و گریس نیاز دارید.
  • مقدار بسیار کمی آب را با مقداری جوش شیرین در یک درب یا ظرف کوچک مخلوط کنید. سپس، با استفاده از مسواک، خمیر را روی پایانه ها و سرباتری ها بمالید. کاملا صبر کنید تا ماده سفید (سبز یا آبی ) رنگ از بین برود. اگر محل سولفاته شدن قابل جداشدن نیست ، ممکن است لازم باشد خمیر جوش شیرین و آب چند دقیقه در محلول بماند تا به راحتی سولفاتگی جدا گرد. برخی نیز گزارش می دهند که از نوشابه به جای جوش شیرین به عنوان مایع تمیز کننده استفاده می شود. اساساً، آب گازدار همان چیزی است که لازم داریم برای این کار، چرا که عملکرد محلول جوش شیرین در آب همان تاثیر نوشابه را دارد. خبر خوب این است که هر دو مورد معمولاً در آشپزخانه خانه شما یافت می شوند، بنابراین برای تمیز کردن خوردگی باتری نباید در یافتن یکی از این دو مورد مشکل داشته باشید.
  • در صورت لزوم می توانید از سمباده برای از بین بردن سولفاته شدن استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه اتصال باتری شما به بهترین شکل ممکن است، به قسمت داخلی سرباتری ها توجه ویژه داشته باشید و آنها را نیز با مسواک و محلول جوش یرین تمیز نمایید.
  • همه چیز را با حوله یا پارچه خشک کنید.
  • پس از خشک کردن میتواند از پد های محافظ سرباتری و ترمینال ها استفاده نمایید که بسیار کاربردی و مفید در جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین شما میباشد.
  • در مرحله آخر مقداری گریس نسوز به ترمینال ها و سرباتری ها اضافه کنید. این به جلوگیری از سولفاته شدن در آینده کمک می کند.
  • سرباتری و کابل ها را دوباره وصل کنید ، ابتدا ترمینال مثبت و سپس منفی را متصل کنید.

برای پاک کردن خوردگی های باتری از پاک کننده های تجاری نیز می توانید استفاده کنید.

نکته: در هنگام تمیز کردن خوردگی های باتری از دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید.

شل شدن یا آسیب دیده بودن کابل های باتری

کابل های متصل به پایانه های باتری باید به اندازه کافی محکم باشند (نه شل و نه خیلی سفت). علاوه بر این، کابل‌ها یا گیره‌های آسیب‌دیده که در اطراف پایانه‌ها قراردارند، می‌توانند بر جریان الکتریکی به باتری و خروجی آن تأثیر منفی بگذارند. اطمینان حاصل کنید که کابل ها شکسته نشده اند و اتصال خوبی با گیره های متصل به ترمینال ها دارند.

خرابی باتری

بسیاری از علائم ممکن است نشان دهنده از کار افتادن باتری خودرو باشد، مانند چراغ های کم نور، سخت استارت خوردن خودرو و صدای کلیک هنگام استارت زدن. اما واضح ترین علامت چراغ باتری روشن روی داشبورد است.

میانگین عمر باتری خودرو 2 تا 3 سال است، اما عادات رانندگی و شرایط محیطی می تواند بر روی آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، دمای بسیار گرم و سرد بر باتری های اسید سرب تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، سفرهای کوتاه مدت (کمتر از 20 دقیقه) ممکن است به دینام اجازه ندهد به اندازه کافی باتری را شارژ کند و به طور بالقوه عمر باتری را کاهش دهد.

خرابی باتری ماشین
خرابی باتری ماشین

باتری ماشین سالم باید در زمان خاموشی خودرو در پایانه های خود حدود 12.6 ولت خروجی داشته باشد. اگر مشکل اصلی خرابی باتری باشد، تعویض باتری خودرو باعث خاموش شدن چراغ باتری خواهد شد.

خرابی تسمه سرپانتین

تسمه سرپانتین یک تسمه لاستیکی بلند است که نیرو را به قطعات و سیستم‌های جانبی پیشرانه از جمله دینام، پمپ فرمان هیدرولیک، کمپرسور سیستم تهویه مطبوع و (گاهی اوقات) پمپ آب منتقل می‌کند. ممکن است شنیده باشید که از تسمه‌ی سرپانتین به عنوان تسمه پروانه یا تسمه‌ی لوازم جانبی یاد می‌شود. درحالی‌که استفاده از تنها یک تسمه کارآمدترین و قابل اطمینان‌ترین گزینه به نظر می‌رسد، اما به این معنی است که وقتی تسمه سرپانتین خودروی شما پاره می‌شود، همه چیز از کار می‌افتد! فرمان هیدرولیک را از دست خواهید داد، تهویه مطبوع خاموش می‌شود، باتری شما دشارژ می‌شود و ممکن است پیشرانه بیش از حد گرم شود. به‌علاوه، می‌تواند به لوازم جانبی که پیشرانه کنترل می‌کند، نیز آسیب برساند. به همین دلیل،ئبسیار مهم است که تسمه‌ی سرپانتین خود را طی برنامه‌ای منظم تعویض کنید.

خرابی دینام

در صورت از کار افتادن خود دینام، باتری ممکن است به درستی شارژ نشود و از کار بیفتد. در نتیجه، احتمالاً چراغ باتری را روی داشبورد خواهید دید.

یکی از آشکارترین نشانه های خرابی دینام زمانی است که ولتاژ خروجی باتری ماشین هنگام روشن کردن موتور کاهش می یابد. هدف دینام شارژ باتری ماشین است و برای این کار دینام باید ولتاژ کمی بالاتر از باتری ماشین تولید کند. بنابراین، اگر ولتاژ باتری به جای افزایش به حدود 14 ولت پس از روشن شدن موتور به زیر 12 ولت کاهش یابد، احتمال اینکه مشکلی در دینام وجود داشته باشد بسیار زیاد است.

می توانید دلایل خرابی دینام را در مقاله لینک شده مطالعه نمایید.

خرابی رگولاتور ولتاژ خودرو

رگولاتور، آلترناتور را ملزم می کند تا سطح ولتاژ را بین 13.5 تا 14.5 ولت حفظ کند. این ویژگی ضروری است چراکه باعث می شود تا شما باتری خودروی خود را، در همان حالتی که دارد برق مدار الکتریکی و قطعات خودرو، از جمله سیستم سیم کشی، چراغ ها، لوازم جانبی برق و استریو را تامین می کند، با خیال راحت شارژ کنید.

اگر این رگولاتور از کار بیفتد، باتری خودرو ولتاژ بیش از حد دریافت می‌کند و به طور بالقوه باعث داغ شدن آن، تجمع خوردگی بیش از حد روی پایانه‌ها، ترک خوردن و نشت و در نهایت زودتر از بین رفتن آن می‌شود.

تنظیم کننده ولتاژ تضمین می کند که باتری یک ولتاژ مطمئن از دینام دریافت می کند زیرا دینام می تواند ولتاژ بالاتری نسبت به نیاز باتری تولید کند. در خودروهای قدیمی تر، تنظیم کننده ولتاژ یک واحد مستقل به عنوان بخشی از دینام است، بنابراین، شما می توانید به سادگی رگولاتور ولتاژ را تعویض کنید و دینام خود را در صورت عملکرد مناسب نگه دارید. در خودروهای جدیدتر، تنظیم کننده ولتاژ بخشی داخلی دینام است و واحد کامل باید تعویض شود.

برخی از خودروهای مدرن تنظیم کننده ولتاژ ندارند. در عوض، ماژول کنترل موتور آنها میزان ولتاژ تولیدی دینام را مدیریت می کند.

در ویدیو زیر دلایل چشمک زدن چراغ باتری ماشین توضیح داده شده است. پیشنهاد می کنیم آن را مشاهده نمایید.

چرا چراغ باتری شما هنگام شتاب دادن روشن می شود؟

یکی از علائمی که نشان می دهد مشکلی در خروجی برق دینام وجود دارد، روشن شدن چراغ باتری هنگام شتاب گیری است. وقتی سرعت را افزایش می دهید، موتور سخت تر کار می کند و برای ادامه کار لازم است انرژی بیشتری از باتری دریافت کند. درصورتیکه مشکلی وجود نداشته باشد، دینام سریعتر می چرخد و باتری را سریعتر شارژ می کند.

با این حال، اگر دینام از کار بیفتد یا تسمه سرپانتین به درستی کار نکند، ولتاژ باتری در هنگام شتاب گیری کاهش می یابد. در نتیجه، احتمالاً هنگام شتاب گرفتن، چراغ باتری روشن می شود.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش