دشارژ باتری خودرو

دشارژ باتری خودرو
4.8
(2036)
 دلایل مهمی در دشارژ شدن باتری خودرو تاثیر گذار هستند، از جمله این دلایل می توان به پایان یافتن عمر باتری، قطع مدار داخلی و بروز مشکل در سیستم های الکتریکی ماشین اجاره کرد. در ادامه به صورت دقیق تر این موضوع را بررسی می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

دشارژ باتری ماشین

سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که دلایل دشارژ باتری خودرو در زمان های اخر شب و یا زمان هایی که ماشین در گوشه ای پارک شده است چیست؟

معمولا زمانی که باتری خودرو به سرعت پس از خاموش شدن دشارژ می شود، به یکی از عوامل زیر بستگی دارد:

  • ممکن است باتری به پایان عمر خود رسیده باشد.
  • یک مدار اضافی و معیوب قدرت باتری را کاهش داده است.
  • مشکلی در سیستم های برقی خودرو ایجاد شده است و بر روی باتری تاثیر گذاشته است.

برخی از مشکلاتی که در باتری ایجاد می شود را شما می توانید در خانه و به کمک تسر ها تشخیص دهید، اما در ابتدا لازم است که با دلایل دشارژ باتری خودرو آشنا باشید، در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

بازرسی فیزیکی باتری

باید بدانید که اکثر مشکلاتی که در باطری ایجاد می شود مربوط به نحوه نگهداری باتری است. به طور مثال: امکان دارد فراموش کنید سطح آب باتری را بررسی کنید، پایانه های باتری شل بسته شده باشند، باتری به صورت محکم سر جای خود نباشد و …

بررسی ظاهر باتری خودرو
بررسی ظاهر باتری خودرو

برای این موضوع باید با بررسی باتری شروع کنید، بک نگاه ساده به باتری می تواند بسیاری از مشکلات را به شما اطلاع بدهد. برای بررسی بهتر، پیشنهاد می کنیم که باتری را از سینی خود خارج کنید و در یک سطح باز قرار دهید که تمام اجزا آن به خوبی قابل مشاهده باشد. در این حال می توانید قبل از قطع کردن ترمینال های باتری از حافظه کمکی استفاده کنید تا حافظه کامپیوتر و سایر بخش های سیستم برقی خودرو حفظ شود.

حتی اگر قصد خرید مموری ندارید، می توایند از یک باتری 9 ولت استفاده کنید. به این صورت که قبل از جدا کردن کابل ها، باتری 9 ولت را به پایانه ها متصل کنید.

سپس باتری را خارج کنید و موارد زیر را بررسی کنید.

  • سطح الکترولیت را بررسی کنید.
  • قطب های مثبت و منفی باتری را چک کنید.
  • جعبه باتری را چک کنید، از نظر متورم شدن یا باد کردن.
  • سرباتری ها را چک کنید که سولفاته نشده باشند.
  • سینی باتری را تمیز کنید.

چرا حافظه اتومبیل خود را ذخیره کنید؟

شما می توانید یک حافظه ذخیره سازی (یا یک باتری 9 ولت) برای حفظ حافظه خودرو استفاده کنید. این موضوع شما را از خطر از دست دادن تنظیمات در دستگاههای مختلف خودرو مانند رادیو پخش  حفظ میکند.

همچنین در خودروهای مدرن، حافظه کامپیوتر ماشین در طول عملیات موتور از بسیاری از سنسورهای مختلف سیستم، از جمله زمان اشتعال و پهنای پالس انژکتور تبعیت میکند، به طوری که می تواند رانندگی را بهبود بخشد. اگر کامپیوتر شما این اطلاعات را از دست بدهد، فرآیند بازخوانی ممکن است صدها مایل به طول انجامد.

نارسایی دینام

یکی از مهم ترین بخش هایی که به صورت مستقیم بر روی باتری تاثیر گذار است دینام یا آلترناتور است، اگر به هر دلیلی دینام نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد فشار بیشتری به باتری وارد می شود.

تسمه دینام
تسمه دینام

تتت

سرویس مرتب خودرو
سرویس مرتب خودرو

قطعا شما نمی توانید هر روز صبح باتری و دیگر بخش های خودرو را چک کنید و یا اصلا اگر وقت این کار داشته باشید کم تر کسی پیدا می شود که از بخش های سیستم برق خودر سر در بیاورد.

به همین دلیل بهترین کار این است که شما به صورت فصلی برای بررسی باتری خودرو اقدام کنید. به این صورت از بسیاری از آسیب هایی که ممکن است به باتری وارد شود جلوگیری کرده اید.

شرایط آب و هوایی گرم یا سرد

این موضوع هم بسیار شایع است، معمولا در فصل زمستان زمانی که شما می خواهید خودرو را استارت بزنید متوجه می شوید که مانند همیشه نیست و استارت خودرو با مشکل مواجه می شود.
دمای پایین تاثیر بالایی بر روی باتری دارد و به مرور زمان می تواند بر روی طول عمر آن نیر تاثیرگذار باشد.
به همین جهت بهترین کار این است که در فصل سرما از قرار دادن خودرو در محیط های سرد خودداری کنید.
گرما نیز به همین شکل است، در دمای بالا تبخیر آب در باتری بیشتر انجام می شود و در نتیجه شارژ باتری زود تر از همیشه خالی می شود. به همین جهت طبیعی است که در شرایط هوایی غیر معمول با دشارژ باتری خودرو روبرو شوید.

تفاوت خوابیدن و خرابی باتری خودرو

پاسخ به این سوال کاملا ساده است، اگر مشکل باتری شما خوابیدن آن باشد با شارژ مجدد می توانید آن را به حات اولیه بازگردانید. اما در صورتی که باتری خودرو خراب شده باشد تنها راه حلی که برایتان باقی می ماند تعویض باتری است.
چگونه از خالی شدن باتری خودرو جلوگیری کنیم؟در ادامه 7 روش به شما معرفی می کنیم که به کمک آن ها می توانید از خالی شدن باطری خودرو جلوگیری کنید.

جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

در زمان هایی که قصد خاموش کردن ماشین را دارید سوییچ را به طور کامل ببندید.

  • از رانندگی های کوتاه پرهیز کنید و به دینام این فرصت بدهید که باتری را شارژ کند.
  • با گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن از هدر رفتن شارژ باتری جلوگیری کنید.
  • باتری خودرو را به صورت مرتب بررسی کنید.
  • باتری را در یک جای تمیز و نک نگه دارید.
  • تجهیزات برقی خودرو را تنها در صورت لزوم استفاده کنید تا فشار زیادی به باتری وارد نشود.
  • سرویس های دوره های خودرو را فراموش نکنید.

سرویس هاطول عمر باتری خودرو چه قدر است؟

این موضوع بستگی به دلایل متنوعی دارد، به طور کلی باتری ها بین 2 تا 5 سال عمر می کنند. اگر شما به سراغ مدل های با کیفیت باتری بروید و مراقبت های لازم را از آن انجام دهید می توانید طول عمر باتری را به حداکثر حالت آن برسانید.

اما اگر باتری شما از مدل های بی کیفیت باشد و یا برای نگهداری از آن تلاشی نکنید نمی توان انتظار داشت که باتری حتی تا دو سال برای شما کار کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دشارژ باتری خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش