تست باطری اتمی ماشین چگونه است؟

تست باطری اتمی ماشین چگونه است؟
4.6
(161)

اگر شما دارنده یک خودرو هستید باید بدانید یکی از کارهایی که تمامی رانندگان باید به خوبی آن را بلد باشند نحوه تست باطری اتمی ماشین است. پس با ما همراه باشید تا شما را در یادگیری این موضوع یاری نماییم.

چرا باید با تست باطری اتمی ماشین آشنا باشیم؟

در قدم اول ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا چه دلیلی دارد که شما نیاز باشد این کار را بلد باشید! پس در ابتدا کمی به توضیح این مورد می پردازیم.

حتما برای شما هم پیش آمده است که در فصل زمستان و زمان هایی که هوا بسیار سرد است ماشین به خوبی استارت نمی خورد و ممکن است اصلا روشن نشود و یاد در صورت روشن شدن بسیار شما معطل شوید، علاوه بر آن مورد دیگری که بسیار رایج است این است که در زمان رانندگی ماشینتان به طور ناگهانی خاموش می شود.

یکی از کار هایی که در زمان رخ دادن این اتفاق ها باید به سرعت چک کنید این است که از سلامتی باطری خود اطمینان پیدا کنید و تنها کاری که میتوانید برای فهمیدن این موضوع انجام دهید این است که باطری خود را تست و آزمایش کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل از این قسمت است یا خیر.

بنابراین شما به این دانش نیاز پیدا می کنید و لازم است که به خوبی با روش تست باطری اتمی آشنا باشید.

آموزش کامل تست باتری ماشین

آموزش تمام روش های تست باطری ماشین
آموزش تمام روش های تست باطری ماشین

تست باطری اتمی ماشین به کمک ولتاژ آن

ما برای فهمیدن مقدار شارژ موجود درون باتری از واحد ولت استفاده می کنیم. به طور کلی زمانی که وضعیت در حال طبیعی و مناسب است باتری ماشین باید دارای ولتاژ 12.6 باشد، این عدد نشان دهنده این است که باتری خودرو دارای شارژ قابل قبولی است.

چنانچه با عدد 10.8 مواجه شوید نشان دهنده این است که شارژ باطری خودرو شما خالی است. پس حتما توجه داشته باشید که در هنگام خرید باتری خودرو به سراغ آن هایی بروید که ولتاژی بالاتر از 12 ولت دارند زیرا این باطری ها برای شما عمر بیشتری دارند.

اکنون که با ولتاژ باطری ها آشنا شدید به معرفی روش هایی که می توانید به این موضوع پی ببرید می پردازیم.

 تست باتری با مولتی متر یا ولت متر

ویدئوی زیر را برای آموزش تست باتری اتمی ماشین تماشا نمایید.

این روش جزو روش هایی است که بسیار ساده و راحت است، شما با کمک ولت متر ها و یا مولتی متر ها می توانید به خوبی ولتاژ موجود در باطری را به دست آورید.

البته این موضوع را به یاد داشته باشید ک شما برای استفاده از این روش باید زمانی که خودرو خاموش است آن را انجام دهید زیرا همانطور که می دانید زمانی که ماشین روشن باشد باطری ها ولتاژ دقیقی ندارند و بالاتر از عدد حقیقی خود هستند؛ به همین دلیل اگر قصد این کار را داشتید اتومبیل خود را خاموش کنید و حداقل به مدت زمان 1 ساعت صبر کنید تا ولتاژ باطری به عدد حقیقی خود برسد.

پس از این که ماشین شما به مدت یک ساعت خاموش بود می توانید پوشش ترمینال باتری خود را بردارید .

ولت متر ها برای انجام تست باطری اتمی
ولت متر ها برای انجام تست باطری اتمی

اگر به مولتی متر خود و یا عکس بالا نگاه کنید متوجه می شوید که آن ها دارای دو کابل به رنگ های مشکی و قرمز هستند که نشانگر مثبت و منفی بودن آن است.

برای شروع شما باید سیم مثبت که دارای رنگ قرمز است را به قطب مثبت باطری ماشین متصل کنید و برای قطب منفی نیز به همین صورت از سیم منفی استفاده کنید.

اگر این کار را به درستی انجام دهید عددی که نشان دهنده ولتاژ باتری ماشین است را بر روی نمایشگر خود مشاهده می کنید،

  • ولتاژ باطری 12.66 نشان دهنده این است که شارژ باطری شما 100 درصد است.
  • ولتاژ باطری 12.45 نشان دهنده این است که شارژ باطری 75 درصد است.
  • ولتاژ باطری 12.24 نشان دهنده این است که شارژ باطری 50 درصد است.
  • ولتاژ باطری 12.24 نشان دهنده این است که شارژ باطری 50 درصد است.
  • ولتاژ باطری 12.06 نشان دهنده این است که شارژ باطری 25 درصد است.
  • ولتاژ باطری 11.89 نشان دهنده این است که شارژ باطری 0 درصد است.

البته لازم به ذکر است که عدد های گفته شده در بالا برای زمانی است که دما 26 درجه باشد. و با کاهش 12 درجه ای دما ولتاژ ها حدود 0.01 ولت افت پیدا می کنند.

در چه زمانی یعنی شارژ باتری ماشین کم است؟

زمانی که شما این تست را انجام دادید و عدد مشخص شده بر روی صفحه نمایش 12.45 ولت بود به این معنا که شارژ شما 75 درصد است نشان دهنده این است که باطری شما شارژ کمی دارد و باید برای شارژ کردن آن اقدام کنید.

تست باطری ماشین به کمک وسیله تستر بار

این روش جزو روش های دقیق به شمار می رود، اگر قصد انجام به کمک این روش را داشتید وقتی از آن استفاده کنید که باطری ماشین در حال دریافت بار باشد و شارژ آن کامل باشد.

برای تهیه تستر ها شما می توانید به فروشگاه های وسایل خودرو مراجعه نمایید.

عملکرد تستر بار ها به این صورت است که هم می توانید به کمک آن ها باتری خود را شارژ کنید و هم از ظرفیت باطری خود اطلاع پیدا کنید.

دستگاه تست بار پس از گذشت 5 ثانیه فعالیت خود را شروع می کند و می توانید اعداد ولتاژ باطری را مشاهده کنید، اگر عددی که شما مشاهده می کنید بین 10 تا 10.5 باشد نشان دهنده این است که باطری ماشین شما عملکرد طبیعی دارد.

البته اگر این روش را انتخاب کردید پس از انجام مراحل بالا دستگاه را از باطری خود جدا کنید و در این زمان به عددی که نشان می دهد نگاه کنید.

اگر عددی بالاتر از عدد قبلی نشان دهد معنای این است که باطری شما سلامت کامل دارد اما اگر با عددی کوچکتر از عدد اول مواجه شدید به این معنا است که سلامت باتریتان در حالت مناسب قرار ندارد.

نکته: در هنگام استفاده از این روش ممکن است زمانی که شما خروجی منفی باطری را وصل می کنید باعث به وجود آمدن جرقه ای شود، اگر با چنین صحنه ای مواجه شدید نگران نشوید زیرا یک امر طبیعی است.

انجام تست به کمک دستگاه های الکترونیکی

کار این دستگاه ها به این صورت است که به کمک آن ها می توانید شدت جریان استارت را متوجه شوید و یا به نوعی از اتصالات موجود اطلاع پیدا کیند.

برای انجام این کار در مرحله اول شدت جریان استارت سرد را بررسی می کنیم.

پس از این قسمت بررسی را در نقاط مختلف بدنه که منفی هستند انجام می دهیم.(این کار می تواند بر روی موتور باشد و یا نقاط دیگر)

پس از این کار رقمی شما به دست می آورید، چنانچه رقم به دست آمده توسط شما بالا تر 25 درصد با یکدیگر اختلاف داشته باشند نشان دهنده این است که اتصالی در بدنه موجود می باشد.

تست باطری اتمی ماشین بدون دستگاه

روش دیگری که شما می توانید برای اطلاع از وضعیت باطری خود انجام دهید این است که بدون استفاده از دستگاه این کار را انجام دهید. برای انجام این کار این مراحل را انجام دهید.

در قدم اول خودرو خود را روشن کنید، سپس دور موتور ماشین را بالا ببرید و پس از آن به سراغ چراغ های ماشین بروید و آن ها را در حالت نور بالا قرار دهید و در آخر دور موتور ماشین به حالت اولیه و عادی برگردانید.

در این زمان و پس از انجام این کار ها سه حالت ممکن است برای شما رخ بدهد.

  • پس از انجام کار های گفته شده به لامپ های ماشین خود دقت کنید، اگر لامپ های شما کم نور بودند به معنای این است که لامپ ها باطری ماشین را خالی می کنند که به معنای این است که ممکن است نقصی در آلترناتور دینام وجود داشته باشد.
  • اگرپس از مراحل گفته شده و زمانی که به لامپ خودروی خود نگاه می کنید متوجه شدید که نور لامپ ها بیشتر از زمانی است که دور موتور بالا بود به این معنا است دینام آلترناتور انرژی بالایی تولید میکند و این انرژی از از حدی مناسب بالا تر است و باعث هدر رفتن انرژی خواهد شد.
  • در حالت سوم ممکن است که شما پس از مشاهده نور لامپ ها متوجه شوید که نرمال هستند و در زمان تغیر دور موتور آن ها نیز تغیری نداشته اند، این موضوع نشان دهنده این است که عملکرد باتری شما به درستی انجام می شود.و باتری شما در سلامت کامل است.

در صورتی که شارژ باتری کم شده باشد چگونه می توانیم آن را مجدد شارژ کنیم؟

شارژ باطری اتمی ماشین در خانه
شارژ باطری اتمی ماشین در خانه

پس از این که تست باطری اتمی را انجام دادید در صورت اینکه متوجه شدید شارژ باتری شما کم شده است در صورت نیاز می توانید آن را شارژ نمایید، برای انجام شارژ مجدد باتری شما می توانید از چندین روش استفاده نمایید که ما یکی از آن ها را به صوت مختصر برای شما بیان می کنیم.

بیشتر باتری ها به این صورت هستند که در خانه نیز شما امکان شارژ آن ها را دارید و با داشتن کمی دانش در این زمنیه می توانید بدون آنکه به تعمیر گاه ها مراجعه نمایید نسبت به شارژ آن ها اقدام کنید.

  1. برای شارژ باطری اتمی اولین قدمی که باید انجام دهید این است که باطری خود را از ماشین خارج نمایید، توجه داشته باشید که باید این کار را با اصول تمام انجام دهید تا صدمه ای به باتری وارد نکنید؛ همچنین جهت انجام این کار حتما از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید.
  2. پس از خارج کردن باتری نوبت این است که برای شارژ باتری اقدام کنید، برای انجام این کار بهتر است که به سراغ شارژر 3 مرحله ای بروید. برای شارژ باتری، شارژر خود را به پریز بزنید اما توجه کنید که نباید آن را روشن نمایید و پیشنهاد ما این است که بگذارید مقداری خاموش بماند.
  3. همان طور که می دانید باتری های اتمی دارای یک لوله هستند که به وسیله آن گاز های موجود خارج می شود. به همین جهت حتما اطمینان پیدا کنید که مسیر این لوله باز باشد.
  4. پس از انجام کار های بالا باید قطب + باتری به طرف + شارژ وصل کنید و برای طرف دیگر به همین صورت عمل کنید قطب – به طرف – باطری.
  5. پس از آن نوبت تنظیم ولتاژ شارژر است، روند این کار به این صورت است که هر چه میزان ولتاژ مشخص شده توسط شما کمتر باشد به همین صورت باتری شما در مدت زمان بیشتری شارژ می شود. البته دقت کنید که شما برای سرعت بخشیدن به روند کار هرگز نباید بالاترین ولتاژ را انتخاب نمایید.
  6. پس به سراغ مناسب ترین ولتاژ با توجه به نوع باتری خود بروید.
  7. بعد از انجام تنظیم ولتاژ، نوبت آن است که شارژر خود را روشن کنید، به طور تقریبی 5 ساعت زمان لازم است تا باتری چیزی حدود 70 درصد شارژ بشود.
  8. پس از این تایم گفته شده برای مرحله دوم به صورت خودکار ولتاژ شارژر پایین تر می رود، برای این مرحله نیز تقریبا 10 ساعت زمان لازم است؛ در آخر شارژر به فاز پایین می رود که به اصطلاح به آن شارژ قطره این گفته می شود.
  9. آخرین مرحله این است که پس از آن که مطمئن شدید باتری خودرو شما به صورت کامل و به خوبی شارژ شده است آن را جدا نمایید.
  10. شارژر خود را خاموش کنید، تمامی سیم های برق را جدا کنید و باتری را در سر جای اولیه خود در ماشین قرار دهید.

به همین راحتی با انجام کار های بالا شما موفق می شوید باتری اتمی خود را در خانه شارژ نمایید.

اگر باطری ماشین سالم باشد چه ویژگی هایی دارد؟

تا اینجا به خوبی با روش هایی که به کمک آن ها می توانید تست باطری اتمی ماشین را انجام دهید آشنا شدید همچنین برای شما برخی از روش های شارژ کردن مجدد باتری را بیان کردیم؛ اکنون می خواهیم شما را با ویژگی های یک باطری خوب آشنا نماییم و تفاوت های بین باطری سالم و باطری خراب را بازگو کنیم.

  • از نشانه های باتری سالم در این است که به راحتی می توان آن را شارژ نمود و همچنین در نگهداری شارژ خود به خوبی عمل می کنند.
  • اگر باتری ماشین شما سالم باشد باید این توانایی را داشته باشد که به طور تقریبی میزان جریان مطابق با آمپری که بر روی بدنه باطری نوشته است را تولید کند.
  • از دیگر نشانه های باطری سالم در این است که شما می توانید آن را به طور مجدد شارژ نمیایید.

اما اگر باطری ماشین شما خراب باشد چنین ویژگی هایی را نخواهد داشت، به طور مثال: باتری های خراب نمی توانند به خوبی و کامل شارژ شوند و در صورت شارژ شدند این توانایی را ندارند که انرژی لازم را برای استارت و … در موتور خودرو ایجاد نمایند.

همچنین باتری های خراب امکان شارژ و سرویس دهی مجدد را ندارند و در صورت تمام شدن شارژشان باید آن ها را با یک باطری دیگر جا به جا نمایید.

عمر باطری ها چقدر است؟

عمر باتری ماشین ها چقدر است؟
عمر باتری ماشین ها چقدر است؟

به طور کلی زمانی که شما بک باطری را خریداری می کنید در قسمت مشخصات آن عددی تحت عنوان عمر باطری نوشته شده است، اما اگر بخواهیم به شما به طور تقربیی بگوییم عمر باطری ها بین 2 تا 5 سال است.

مسلما این عدد بستگی به نحوه نگهداری شما از باطری دارد، اگر شما بتوانید سرویس های باتری را در زمان مناسب انجام دهید باطری شما عمر بهتری خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید عمر باطری خود را بالا ببرید یک سری نکات است که دانستن آن ها و تلاش برای انجام ندادنشان به شما کمک می کند؛ به طور مثال:

  • از برق دزدی ماشینتان جلوگیری کنید.
  • وضعیت دینام خود را بررسی کنید.
  • کابل باتری را چک کنید تا شل و یا پوسیده نشده باشد.
  • بهتر است در هنگام رانندگی در فاصله زمانی های کوتاه مدت توقف نداشته باشید.
  • حتما پس از خاموش کردن ماشین چک کنید که چراغ ها و سیستم پخش نیز خاموش شده باشد.
  • و در آخر بدنه باتری را چک نمایید تا بر روی خوردگی ای وجود نداشته باشد.

با رعایت همین چند نکته ساده شما به راحنی در بالا بردن عمر باتری اتمی ماشین خود عملکرد مناسبی داشته باشید.

آیا ولتاژ بر روی مقدار عمری که باتری می تواند داشته باشد تاثیر گذار است؟

پاسخ به این سوال بله است، زیرا باتری هایی که با ولتاژی کمتر از 12 ولت تولید می شوند طول عمر کمتری خواهند داشت و استفاده از این باتری ها برای ماشین توصیه نمی شود. بنابراین قبل از خرید باتری از داشتن ولتاژ مناسب باتری اطمینان حاصل کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و شما به خوبی با روش های تست باطری اتمی ماشین آشنا شده باشید، در صورت وجود هر گونه سوال در این زمنیه و یا جهت خرید باطری مناسب خودرو می توانید با کارشناسان فروش اینترنتی سپاهان باتری حاصل فرمایید. 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
فاطمه
فاطمه
1 سال پیش

عالی

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش