باتری ماشین های الکتریکی

اجزای ماشین های الکتریکی
4.8
(2012)

امروزه ماشین های برقی توجهات زیادی را نسبت به خود جلب کرده اند و دولت در حال تشویق مردم برای خرید این خودرو ها می باشد، به همین جهت لازم است که شما اطلاعات کاملی درباره اجزای ماشین، باتری ماشین های الکتریکی و دیگر جزئیات مربوط به آن داشته باشید. در این مقاله نیز ما قصد داریم تا به توضیح خودروهای الکتریکی، طرز کار آن ها و … بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

خودروی الکتریکی چیست؟

بیایید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که خودرو برقی یا الکتریکی چیست؟ در یک تعریف ساده منظور از خودرو الکتریکی خودرویی است که نیروی مورد نیاز خود را از یک یا چند پیشرانه به دست می آورد، این پشیرانه های الکتریکی به کمک باتری های قابل شارژ راه می افتند. باتری هایی که در زیر کف خودرو قرار داده شده اند.

خودرو برقی چیست
خودرو برقی چیست

برای شارژ این خودرو ها از ایستگاه شارژ یا پریز های برق دیواری استفاده می شود و از آن جایی که نیروی مورد نیاز این خودرو برق است، پس در نتیجه هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست اطراف خود ندارند و با استفاده از این ماشین ها می توان به محیط زیست کمک کرد.

موتور ماشین الکتریکی چگونه کار می کند؟

ماشین های الکتریکی با اتصال به یک نقطه شارژ و گرفتن برق از شبکه کار می کنند. آن ها الکتریسیته را در باتری های قابل شارژی ذخیره می کنند و در نهایت موتور الکتریکی به کمک این منابع تغذیه می شود و این توانایی را به دست می آورد که چرخ های خودرو را به حرکت در بیاورد.

اجزای ماشین های الکتریکی

باتری (منبع کمکی برای تامین برق): در خودروهای الکرتیکی از باتری برای تامین برق لوازم حانبی خودرو استفاده می شود.

اجزای ماشین های برقی
اجزای ماشین های برقی

پورت شارژ: درگاه شارژ به وسیله نقلیه این اجازه را می دهد تا به منبع تغذیه خارجی متصل شود و ماشین را برای استفاده های بعدی شارژ نماید.

کنترل کننده الکترونیت قدرت: این واحد جریان انرژی الکتریکی باتری را کنترل می کند و به کمک آن می توان مقدار نیروی تولید شده توسط موتور را مدریت کرد.

سیستم حرارتی: این سیستم محدوده دمای عملیاتی مناسب موتور، موتور الکتریکی، الکترونیک قدرت و سایر اجزا را حفظ می کند.

گیربکس برقی: گیربکس نیروی مکانیکی را از موتور کشش الکتریکی دریافت می کند و برای به حرکت درآوردن چرخ ها به قسمت مورد نیاز منتقل می شود

مبدل DC/DC: این دستگاه برق DC ولتاژ بالاتر را از بسته باتری کششی به برق DC ولتاژ پایین مورد نیاز برای راه اندازی لوازم جانبی خودرو و شارژ مجدد باتری کمکی تبدیل می کند.

شارژر داخلی: الکتریسیته AC ورودی که از طریق درگاه شارژ تامین می شود را دریافت می کند و برای شارژ باتری کششی به برق DC <تبدیل می کند، علاوه بر آن با تجهیزات شارژ ارتباط مستقیم برقرار می کند و ویژگی های باتری مانند ولتاژ، جریان، دما و وضعیت شارژ را در حین شارژ کردن نظارت می کند تا در صورت بروز مشکل به بخش مرکزی خودرو اعلام شود.

رادیاتور: در برخی از خودروهای الکتریکی از این قطعه استفاده شده است که کاربرد آن خنک کردن پیشرانه درون سوز می باشد.

ماشین های الکتریکی چگونه شارژ می شوند؟

برای شارژ کردن خودرهای برقی هم می توان از منابع شارژ که در خیابان ها موجود است استفاده کرد و هم از شارژر های خانگی.

بهترین گزینه استفاده از منبع های شارژ می باشد، زیرا در صورت استفاده از شارژر های خانگی ولتاژ بسیار بالایی مصرف می شود در نتیجه هزینه بسیاری برای شما خواهد داشت.

به صورت کلی دو نوع شارژر برای این خودروها وجود دارد:

دوشاخه سه پین: یک دوشاخه سه پین استاندارد که می توانید به هر سوکت 13 آمپری وصل کنید.

سوکت: یک نقطه شارژ که در آن می توانید کابل نوع 1 یا نوع 2 را وصل کنید.

باتری خودروهای الکتریکی

مهم ترین بخشی که در یک خودرو برقی وجود دارد مربوط به باتری آن ها می باشد، به کمک باتری می توان شعاع حرکتی، زمان شارژ و دیگر فاکتور های مهم در یک ماشین برقی را تعیین کرد.

به همین دلیل است که باتری های الکتریکی بخشی از سرمایه های عظیم را به خود اختصاص داده اند. با این توصیف، طبیعی است که قیمت ماشین ها برقی از خودروهای بنزینی یا دیزلی گران تر باشد زیرا در صورت خرابی یک باتری از این خودرو باید هزینه های بسیار زیادی خرج کرد.

باتری‌های موجود در خودروهای الکتریکی معمولاً از نوع لیتیوم-یونی هستند و چنین باتری‌ هایی را می ‌توانید در گوشی ‌های هوشمند یا لپ‌تاپ‌ها نیز بیابید. باتری ‌های لیتیوم-یونی به خاطر نسبت قدرت به وزن بهتر در مقایسه با باتری‌ های دیگر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. با این ‌وجود یک مجموعه باتری هنوز هم بسیار سنگین بوده و بنابراین تا حد ممکن در ارتفاعی پایین و کف خودرو قرار می‌گیرد. این امر به هندلینگ خودرو کمک کرده و باعث می‌شود خودرو در زمان تغییر جهت حرکت پایدار بماند.

در تمامی خودروهای الکتریکی از یک باتری استفاده نشده است و هر یک از آن با باطری های گوناگونی عرضه می شود.

به طور کلی هرچه قدر ظرفیت باتری بیشتر باشد شعاع حرکتی آن نیز افزایش می یابد. اکثر ماشین های الکتریکی با برد 160 کیلومتری و در بهترین حالت شعاع 480 کیلومتر را رد می کنند.

طول عمر باتری های خودرو الکتریکی چقدر است؟

تاریخ انقضای دقیقی برای این باتری ها مشخص نشده است و به روش استفاده شما بستگی دارد. به صورت کلی کارخانه سازنده بین 6 تا 10 طول عمر باتری ها را مشخص کرده است که این موضوع کاملا به الگوی شارژ شما بستگی دارد. 

ماشین های برقی چگونه کار می کنند؟

برای آشنایی با نحوه کار این خودرو ها می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

چند نوع خودرو الکتریکی وجود دارد؟

انواع مختلفی از خودروهای الکتریکیوجود دارد. برخی از آنها صرفاً با برق کار می کنند، که به آنها وسایل نقلیه الکتریکی خالص می گویند.و برخی نیز می توانند با بنزین یا گازوئیل کار کنند که به آنها خودروهای الکتریکی هیبریدی می گویند

برقی دوشاخه: این بدان معناست که خودرو صرفاً با برق کار می کند و تمام توان خود را زمانی که برای شارژ به برق وصل می شود دریافت می کند،این نوع برای کار کردن به بنزین یا گازوئیل نیاز ندارد، بنابراین مانند خودروهای سنتی آلایندگی تولید نمی کند.

پلاگین هیبریدی: این خودروها عمدتاً با برق کار می کنند، اما همچنین دارای موتور سوخت سنتی نیز هستند، بنابراین در صورت تمام شدن شارژ می توانید از بنزین یا گازوئیل برای آن ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که وقتی با سوخت کار می‌کنند، این خودروها آلایندگی تولید می‌کنند، اما وقتی با برق کار می‌کنند، این کار را نمی‌کنند. همچنین برای شارژ می توان آن ها را به منبع برق وصل کرد تا باتری خود را شارژ کنند.

هیبریدی-الکتریکی: این مدل خودروها عمدتاً با سوختی مانند بنزین یا گازوئیل کار می کنند، اما یک باتری الکتریکی نیز دارند که از طریق ترمز احیا کننده شارژ می شود.در این مدل شما این امکان را دارید که با فشار دادن یک دکمه بین استفاده از موتور سوخت خود و استفاده از حالت “EV” جابجا شوید.توجه کنید کهاین خودروها را نمی توان به منبع برق وصل کرد و برای انرژی به بنزین یا گازوئیل متکی هستند.

آیا ماشین های الکتریکی به صورت اتومات هستند؟

اگر بخواهیم از نظر فنی به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم خیر، راندن خودروهای الکتریکی شبیه به ماشین های معمولی می باشد و شما به راحتی حالت درایو را انتخاب می کنید و به کمک پدال گاز و ترمز ماشین را کنترل می کنید.

البته خودروهای اتوماتیک با تعویض دنده چنین کاری را انجام می ‌دهند اما خودروی الکتریکی اصلاً تعویض دنده ندارد. به‌طور ساده خودروی الکتریکی نیازی به این کار ندارد

تفاوت خودروهای برقی یا خودروهای بنزینی

  • موتور بنزینی با موتور خودرو الکتریکی جایگزین می شود
  • موتور الکتریکی قدرت خود را از یک کنترلر دریافت می کند
  • کنترلر قدرت خود را از مجموعه باتریهای قابل شارژ دریافت می کند
  • یک موتور خودرو بنزینیبا خطوط سوخت، لوله های اگزو، شیلنگهای مایع خنک کننده و منیفولد ورودی، در واقع یک سیستم لوله کشی پیچیده را زیر کاپوت فراهم میکند اما یک خودرو الکتریکی یک پروژه سیم کشی است که در باکس های مربوطه پنهان شده و ظاهر زیر کاپوت را کاملا متفاوت به دید شما میرساند

دوام موتور های برقی

در آخر به این موضوع بپردازیم که دوام موتور های برقی چه قدر است؟ برای این موضوع نباید به دنبال عدد ثابتی باشید زیرا تخمین طول عمر موتورهای برقی کار دشواری است که به فاکتور های بسیاری بستگی دارد.

در بهترین حالت این موتور های می توانند بین 15 تا 25 سال عمر کنند که البته با توجه به نوع مصرف این عدد تغییر می کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با اجزای ماشین های الکتریکی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش