دلایل داغ شدن باتری خودرو

4.8
(2020)

باتری ماشین پس از رانندگی به دلیل گرمای موتور و حمل بار شارژ گرم می شود. اگر باتری شما بسیار داغ می شود، ممکن است نشان دهنده این باشد که سیستم شارژ شما مشکلاتی دارد. در یک باتری ضعیف، دینام ممکن است سخت تر از حد معمول کار کند تا باتری را شارژ نگه دارد. این شارژ مداوم باعث گرم شدن باتری می شود. دینام معیوب می تواند باعث گرم شدن باتری نیز شود. دینام با تنظیم کننده ولتاژ خراب, می تواند منجر به شارژ بیش از حد باتری شود و ممکن است به هر دو قطعه آسیب برساند.

تشخیص اینکه باتری بیش از حد داغ شده است یا خیر بسیار دشوار است. در بیشتر موارد علائم دیگری قبل از داغ شدن بیش از حد باتری نمایان می شوند.

اما آیا باتری ماشین خیلی داغ می شود؟ آیا گرم شدن باتری بعد از رانندگی طبیعی است؟ اگر بله، چرا باتری ماشین داغ می شود؟

داغ شدن باتری ماشین

گرم شدن باتری ماشین

باتری ماشین معمولاً در زیر کاپوت یا محفظه موتور قرار دارد. و از آنجایی که باتری ماشین در مجاورت یک موتور خیلی داغ قرار دارد، به راحتی می توان فهمید که چرا باتری ماشین گرم می شود، به خصوص پس از یک رانندگی طولانی در یک روز گرم تابستان. طبیعی است که دمای محفظه موتور زیر کاپوت در یک روز به 200+ درجه فارنهایت برسد.

با در نظر گرفتن این مورد, می توان متوجه شد که گرم شدن باتری امری عادی است. چیزی که باید نگران آن باشید زمانی است که که باتری به شدت داغ شود و به جوش بیاید.

دلایل داغ شدن باتری خودرو

  1. شارژ بیش از حد باتری توسط دینام
    دینام وسیله ای است که خودرو توسط آن انرژی الکتریکی اجزای برقی خود را تامین می کند. دینام یک وسیله مکانیکی است که با چرخش موتور باتری را شارژ می کند و توسط تسمه ای که به میل لنگ موتور متصل است به حرکت در می آید.
    این اتفاق زمانی رخ می دهد که تنظیم کننده ولتاژ دینام مشکل داشته باشد. و هنگامی که این اتفاق می افتد، دینام شروع به ارسال ولتاژ بیش از حد برای باتری می کند.

    شارژ بیش از حد باتری توسط دینام

    در ضمن رگولاتور ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ شارژی که دینام تولید می کند را دارد. تنظیم کننده ولتاژ یا در خارج یا داخل محفظه دینام نصب شده است. تنظیم کننده ولتاژ بخشی جدایی ناپذیر از سیستم شارژ خودرو است. درصورتی که خراب شود, دینام حتی اگر ولتاژ در محدوده 13.5 تا 14.5 باشد به شارژ باتری ادامه خواهد داد. در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد باتری می شود. داشتن ولتاژ بیش از حد به این معنی است که محلول الکترولیت شروع به جوشیدن و تبخیر می کند که در نهایت می تواند منجر به انفجار شود.

  2. باتری ضعیف یا خراب
    در برخی موارد، داغ شدن باتری اولین نشانه ضعف، خرابی یا از کار افتادن باتری خودرو است. اگر باتری ضعیف باشد، به این معنی است که دینام انرژی بیشتری برای شارژ باتری تولید می کند، که می تواند منجر به مشکلات شارژ بیش از حد و گرم شدن بیش از حد شود. در این حالت بهترین راه تعویض باتری است.

    داغ شدن باتری ضعیف یا خراب
    داغ شدن باتری ضعیف یا خراب

    همچنین اتصال کوتاه باتری نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد باتری شود. به یاد داشته باشید که باتری‌های سرب اسید ممکن است مقاومت داخلی پایینی داشته باشند، اما در صورت اتصال کوتاه می‌توانند جریان شدیدی را ایجاد کنند. در واقع، حرارت ممکن است به اندازه ای باشد که کابل ها را ذوب کند یا باعث انفجار باتری شود.

  3. دمای شدید در محفظه موتور
    طبیعتاً قسمت موتور در هنگام رانندگی دمای بالایی دارد، مخصوصاً در تابستان. داغ شدن باتری خودرو در شرایط عادی نسبتاً طبیعی است. همچنین عملکردهای معمولی شارژ و دشارژ نیز مقدار کمی گرما را القا می کنند. تا زمانی که سیستم شارژ از سلامت خوبی برخوردار باشد، نیازی به نگرانی در مورد داغ شدن بیش از حد باتری نیست، مگر اینکه با یک سیستم شارژ قدیمی، فرسوده یا از کار افتاده سر و کار داشته باشید.

    داغ شدن محفظه موتور
    داغ شدن محفظه موتور

اگر باتری خودرو داغ شد چه کنیم؟

در صورت عدم وجود مشکل در سیستم شارژ، طبیعی است که باتری خودرو کمی بیشتر از حد معمول گرم شود. با این حال، اگر باتری به معنای واقعی کلمه دود می کند، داستان متفاوت است. اگر بوی تخم مرغ فاسد را در داخل یا اطراف محفظه موتور مشاهده کردید، اولین چیزی که باید بررسی کنید باتری است. این بو به احتمال زیاد ناشی از تبخیر بخار اسید سولفوریک است, نشانه ای مطمئن از گرم شدن بیش از حد یا از کار افتادن باتری.

اگر باتری ماشین گرم شد چه کنیم

اگر باتری ماشین شما بیش از حد گرم شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که موتور را خاموش کنید و بگذارید باتری خنک شود. هنگامی که باتری خنک شد، می توانید سطح الکترولیت را بررسی کنید و در صورت لزوم آب مقطر اضافه کنید.

اگر باتری جوش آمده است، باید آن را تعویض کنید. باتری های به جوش آمده خطر آتش سوزی دارند و نباید استفاده شوند.

نحوه عیب یابی داغ شدن باتری خودرو

  1. اگر مشکوک به داغ شدن باتری هستید فورا موتور را خاموش کنید.
  2. صبر کنید تا خودرو خنک شود. بهتر است یک شبانه روز فرصت دهید تا تمامی اجزای خودرو کاملا خنک شوند.
  3. عینک و دستکش خود را بزنید، سپس کاپوت را باز کنید و کابل منفی باتری را با آچار کابل باتری جدا کنید.
  4. نوع باتری خود را مشخص کنید. درصورتی که بر روی باتری شما عبارت Maintenance Free نوشته شده است می توانید مرحله 6 را انجام دهید.
  5. در صورتی که باتری شما اسیدی است, درپوش آن را برداشته و مقدار آب را بررسی کنید. اگر باتری نیاز به آب دارد مقداری آب مقطر درون آن بریزید. از پارچه برای تمیز کردن سرریز ها استفاده کنید و مراقب باشید آب اسیدی بر روی سایر اجزای داخل محفظه موتور چکه نکند.
  6. دینام را با استفاده از آچار سوکت جدا کرده و به تعمیرگاه ببرید. به احتمال زیاد مشکل از دینام است و لازم است آن را تعویض کنید.
عیب یابی داغ شدن باتری خودرو

دلایل خروج بخار از باتری

  1. گرم شدن بیش از حد باتری
    دلیل اصلی خروج بخار از باتری خودرو, گرم شدن بیش از حد آن است. این مشکل بیشتر در مناطق گرم و در تابستان رخ می دهد.
    خروج بخار از باتری در مناطق گرم بسیار رایج است و به این دلیل است که الکترولیت موجود در باتری ممکن است شروع به جوشیدن و تبخیر کند و منجر به دود شود.
  2. شارژ بیش از حد باتری
    در حالت عادی باتری در هنگام شارژ گازهای متصاعد شده را درون محفظه خود حفظ می کند. شارژ بیش از حد منجر به تولید گاز اضافی می شود که فشار داخل باتری را افزایش می دهد. باتری بیش از حد شارژ شده، گاز اضافی را تخلیه می کند که این امر خطرناک است زیرا این گازها قابل اشتعال و سمی است.
    گاهی اوقات، اگر باتری نتواند فشار را با سرعت کافی تخلیه کند، باتری می تواند منفجر و باعث حوادث مرگبار شود. یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به این مشکل شود شارژ بیش از حد باتری با شارژر است. بنابراین، همیشه توصیه می شود که از شارژرهای باتری استفاده کنید که آمپر و ولتاژ بر روی آن قابل تنظیم است.
  3. دینام معیوب
    دینام وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد و مانند همه قطعات خودرو دچار فرسودگی می شود. دینام معیوب می تواند باتری را بیش از حد شارژ کند تا جایی که باعث ایجاد دود شود. خروجی دینام معمولی باید بین 13.7 تا 14.7 ولت باشد و شما می توانید آن را مستقیماً در پایانه های باتری در حالی که خودرو در حال کار است اندازه گیری کنید.

    دینام معیوب
  4. خرابی باتری
    یکی از مهمترین دلایل خارج شدن دود از باتری خرابی باتری است. اولین چیزی که در هنگام خروج دود از باتری باید به ذهنتان برسد عمر باتری خودرو است. در صورتیکه زمان زیادی از تعویض باتری خودروتان گذشته است, باید مجددا به فکر تعویض آن باشید.

    همچنین می توانید دلایل خرابی باتری را در این مقاله مطالعه نمایید.

  5. اتصال کوتاه باتری
    دود کردن باتری ممکن است نشانه ای از برخورد صفحه مثبت با صفحه منفی باشد. بنابراین، خوب است قبل از هر تصمیمی، منشا اتصال کوتاه را بررسی کنید. سازندگان معمولاً توصیه می کنند که پایانه های باتری را محکم و به خوبی پیچ کنید.

همچنین در ویدیو زیر می توانید دلایل جوش آوردن باتری را مشاهده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
تاکسی ماهدشت
تاکسی ماهدشت
8 ماه پیش

سپاهان باتری بهترین باتری ساخت ایرانه من چندین ساله که از این باتری برای تاکسی استفاده می کنم نسبت به دیگر باتری ها عمر بیشتری داره

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش