روش های شارژ باتری ماشین

روش های شارژ باتری ماشین
0
(0)

با توجه به اهمیت بالایی که باتری خودرو در سیستم الکتریکی ماشین دارد، از این رو تمامی رانندگان باید به خوبی با نکات مربوط به آن آشنا باشند، به طور مثال یکی از کار هایی که شما باید با آن آشنا باشید روش های شارژ باتری ماشین می باشد، در این مقاله نیز ما قصد داریم به توضیح همین روش بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آماده شدن برای شارژ باتری

رعایت نکات ایمنی

در ابتدا لازم است که شما وسایل ایمنی مناسب را بپوشید، توجه داشته باشید کههر زمانی که روی وسیله نقلیه خود کار می کنید، ایمنی بسیار مهم است. برای این کار با گذاشتن عینک محافظ برای محافظت از چشم شما در برابر افتادن مواد زیر کاپوت ماشین، جرقه یا مایع باتری در صورت آسیب دیدن باتری، شروع کنید.

نکات ایمنی کار با باتری
نکات ایمنی کار با باتری

همچنین توصیه ما این است که حتما از دستکش استفاده نمایید،در نهایت اطمینان حاصل کنید که منطقه ای که در آن کار می کنید به خوبی تهویه می شود و به اندازه کافی روشن است که به شما امکان می دهد ببینید کجا می روید و روی چه چیزی کار می کنید. 

حتما توجه داشته باشید که تمامی قطعات فلزی را از خود دور نمایید. از این رو در صورت داشتن انگشتر یا ساعت آن را خارج نمایید.

در زمان کار با باتری حواستان باشد که کابل های باتری با سایر قطعات موجود در خودرو برخوردی نداشته باشند زیرا احتمال جرقه وجود دارد.

مشخص کردن مدل باتری

نوع باتری خود را مشخص کنید، برای اینکه باتری خود را به درستی شارژ کنید، ابتدا باید نوع باتری خود را شناسایی کنید، معمولاً می‌توانید مدل باطری را در جایی روی مشخصات باتری پیدا کنید، اما اگر برچسب روی باتری فرسوده و یا گم شده است، ممکن است لازم باشد وب سایت سازنده را بررسی کنید. همچنین باید ولتاژ باتری را با نگاه کردن به برچسب باتری یا با بررسی دفترچه راهنمای خودرو خود دریابید. انواع باتری هایی که امروه در خودرو ها استفاده می شود عبارت است از: باتری اسیدی، این باتری ها به مراقبت بسیار بالایی احتیاج دارند و باید به صورت مرتب میزان آب مقطر درون آن ها را بررسی نمایید، ظاهر این باتری ها به گونه ای می باشد که بتوانید با برداشتن درپوش درون آن را نگاه کنید.

انواع باتری ماشین
انواع باتری ماشین

باتری اتمی، این باتری ها به صورت مهر و موم شده می باشد و به مراقبت چندانی احتیاج ندارند.

تهیه شارژر باتری

مرحله بعدی تهیه شارژر باتری می باشد، شارژری را انتخاب کنید که برای باتری و اهداف شما مناسب باشد.اکثر شارژرها برای انواع باتری ها کار می کنند. شارژر های سریعی وجود دارند که می توانند باتری شما را به سرعت شارژ کنند یا حتی یک شروع سریع را برای شما به ارمغان بیاورند، و همچنین شارژرهای “چکانه ای” وجود دارند که شارژ آهسته اما طولانی تری را ارائه می دهند. بسیاری از شارژرهای جدیدتر دارای یک ریزپردازنده برای نظارت بر میزان شارژ باتری هستند این شارژرهای دیجیتال پس از شارژ کامل باتری، فرآیند را به طور خودکار متوقف می کنند که پیشنهاد ما نیز استفاده از همین مدل می باشد.

شارژر های قدیمی به گونه می باشند که شما باید به صورت دستی آن ها را متوقف کنید، در این صورت این احتمال وجود دارد که شما متوجه آن نشوید و در نتیجه باتری بیش از اندازه شارژ شود.

در صورت لزوم، درآوردن باتری از جای خود

در صورت لزوم باتری را از وسیله نقلیه خود جدا کرده و خارج کنید. قبل از انجام هر گونه تعمیر یا نگهداری خودروی خود، مهم است که باتری را جدا کنید، البته این مورد کم پیش می آید زیرا در بیشتر مواقع می‌ توانید باتری را بدون بیرون آوردن آن از ماشین شارژ کنید، اما اگر رسیدن به باتری یا نصب کابل‌های شارژ در محفظه موتور یا صندوق عقب که باتری در آن قرار دارد مشکل است، باتری را از ماشین خارج کنید.

شارژ باتری ماشین
شارژ باتری ماشین

اگر مطمئن نیستید که باتری شما در کجا قرار دارد، دفترچه راهنمای مالک خودرو خود را بررسی کنید. برخی از خودروها باتری را در صندوق عقب دارند، در حالی که اکثر خودروها آن را در زیر کاپوت دارند

ابتدا ترمینال منفی را جدا کنید، سپس هنگام خارج کردن باتری، قطب مثبت را جدا کنید.

تمیز کردن پایانه های باتری

پایانه های باتری را تمیز کنید، هرگونه کثیفی یا رسوبات روی پایانه‌ های باتری می‌ تواند از برقراری اتصال قوی کابل ‌های شارژ به باتری جلوگیری کند، بنابراین تمیز کردن کامل پایانه‌ها مهم است، از جوش شیرین و یک پارچه مرطوب یا یک پد کاغذ سنباده برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا زنگ زدگی استفاده کنید.

ویدیو زیر می توانید مشاهده کنید که چگونه می توان پایانه های باتری را تمیز کرد. پیشنهاد می کنیم آن را تماشا نمایید.

استفاده از شارژ قطره ای یا سرعتی

مرحله اول:

شارژر را روی یک سطح ثابت قرار دهید، توجه داشته باشید که هرگز شارژر باتری را مستقیماً روی باتری قرار ندهید زیرا ممکن است پایانه های منفی و مثبت را به هم متصل کند و باعث آسیب به باتری و شارژر و احتمالاً آتش سوزی شود.

شارژر های باتری
شارژر های باتری

در عوض، شارژر را روی سطح ثابتی تا جایی که کابل ها اجازه می دهد از باتری قرار دهید، همچنین قبل از اینکه شارژر را به باتری وصل کنید، اگر در داخل خانه هستید، با باز کردن درب یا اگر در بیرون هستید پنجره های گاراژ خود را باز کنید تا مطمئن شوید که منطقه به خوبی تهویه می شود.

اطمینان حاصل کنید که سطحی که شارژر را روی آن قرار می دهید محکم و ثابت باشد تا از افتادن یا جدا شدن آن از باتری جلوگیری کنید.

تا جایی که می توانید از تمام طول کابل ها استفاده کنید تا باتری را از شارژر جدا کنید.

مرحله دوم:

کابل مشکی شارژر را با علامت منفی (-) روی آن به پایانه منفی باتری که با همان علامت مشخص شده است وصل کنید و سپس کابل قرمز رنگ با علامت مثبت (+) را با علامت مربوطه به پایانه مثبت باتری وصل کنید.

مرحله سوم:

شارژر را تنظیم کنید شارژر های دیجیتال ممکن است ولتاژ موجود در باتری را نشان دهند و به شما اجازه دهند سطح ولتاژ نهایی را تنظیم کنید، در حالی که مدل های قدیمی تر ممکن است به سادگی تنظیمات روشن و خاموش را مجاز کنند.

شارژرهای سرعت همچنین به شما این امکان را می دهند که سرعت شارژ باتری را انتخاب کنید (اغلب با تصویر یک لاک پشت برای شارژهای آهسته و یک خرگوش برای شارژ سریع نشان داده می شود)، شارژ سریع برای باتری خودرویی که اخیراً به دلیل روشن ماندن چراغ‌ ها یا چیزی مشابه آن از بین رفته، خوب است، در حالی که باتری ‌ای که مدتی از کار افتاده است ممکن است قبل از قابل استفاده مجدد باتری، به روش شارژ آهسته‌ تری نیاز داشته باشد.

باتری به باتری

روش اول:

روش دیگری که شما برای شارژ باتری ماشین می توانید استفاده کنید باتری به باتری می باشد، برای انجام این کار لازم است که یک خودرو پیدا کنید که دارای باتری سالم می باشد.

باتری به باتری خودرو
باتری به باتری خودرو

سپس آن را طوری در نزدیکی خود پارک کنید که کاپوت هر دو خودرو در کنار یکدیگر باشد، برای استفاده از این روش باید به سراغ کابل های جامپر بروید. سپس هر دو خودرو را خاموش کرده و کاپوت ها را بالا بدهید.

دقت کنید که در هر دو خودرو ترمز دستی را بکشید تا در زمان انجام کار خودرو حرکت نکند.

مرحله دوم:

برای اتصال دو باتری از کابل های جامپر استفاده کنید، به یاد داشته باشید که هنگامی که کابل های جامپر را به باتری وصل می کنید، با لمس دو طرف مثبت و منفی طرف دیگر کابل ها جرقه هایی ایجاد می شود که ممکن است خطرناک باشد، در حالی که هر دو خودرو خاموش هستند، کابل جامپر را به قطب مثبت باتری مرده و سپس به مثبت باتری خوب وصل کنید در مورد کابل های منفی نیز به همین شکل عمل کنید.

مطمئن شوید که کابل ها به خوبی متصل شده است، زیرا شل بودن هر یک از آن ها موجب می شود عملیات شارژ به خوبی انجام نشود.

مرحله سوم:

زمانی که از اتصالات صحیح کابل ها اطمینان پیدا کردید باید به سراغ خودرو دارای باتری سالم بروید و آن را استارت بزنید، اجازه بدهید که برای جند دقیقه روشن باشد و سپس به سراغ ماشین خود بروید و استارت بزنید.

در این جا یا ماشین روشن می شود یا نه، در صورت روشن شدن که کار شما تمام می شود اما اگر خودرو روشن نشد این عملیات را صورت مجدد انجام دهید. در صورتی که باز هم روشن نشد ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد.

اگر باتری برای مدتی از کار افتاده باشد، ممکن است شارژ آن به اندازه کافی برای روشن شدن طول بکشد.

مرحله چهارم:

کابل ها را جدا کنید و اجازه دهید خودرو کار کند، پس از راه اندازی خودرو، می توانید کابل های جامپر را از هر وسیله نقلیه جدا کنید، اجازه دهید خودرویی که باتری آن مرده است برای مدتی به کار خود ادامه دهد زیرا ممکن است باتری را به اندازه کافی شارژ کرده باشید تا خودرو را روشن کنید، اما اگر فورا آن را خاموش کنید، ممکن است برق کافی برای راه اندازی مجدد آن وجود نداشته باشد با روشن گذاشتن خودرو این فرصت را به دینام می دهید که باتری ماشین را شارژ نماید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های شارژ باتری ماشین آشنا نماییم؛ در صورتی که هیچ یک از این روش های را نتوانستید انجام دهید یا باید به صورت حضوری به مغازه های باتری خودرو مراجعه کنید و یا از خدمات شارژ باتری ماشین در محل استفاده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش