چگونه باتری مرده را تعمیر کنیم؟

4.8
(2107)

چگونه باتری مرده را تعمیر کنیم؟

اغلب مردم گمان می کنند زمانی که باتری کاملا سولفاته شده یا به اصطلاح مرده است باید آن را تعویض کنند, در حالی که با بازیابی باتری می توان مجدد آن را استفاده کرد و باعث صرفه جویی در هزینه ها شد. با کمی تلاش می توانید یک باتری صد در صد کاربردی داشته باشید.

تعمیر باتری قدیمی بسیار آسان است و فقط به مقداری زمان و چند ابزار برای انجام آن احتیاج دارید. تعمیر باتری فرسوده نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود, بلکه باعث می شود آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. با مشارکت بیشتر مردم در تلاش برای محافظت از زمین و کاهش آلودگی با استفاده از باتری‌های برق مبتنی بر منابع انرژی تجدیدپذیر، حفظ و بازسازی باتری‌ها برای به حداکثر رساندن ظرفیت و کاهش اتلاف انرژی مهم است. باتری ها طول عمر مشخصی دارند و با عبور از مرز، ظرفیت نگهداری شارژ به طور مشخص کاهش می یابد.

منظور از باتری مرده چیست؟

منظور از باتری مرده باتری است که توانایی نگهداری شارژ را ندارد و در این حالت کم‌کم سولفاته می‌شود. قبل از اینکه روش های تعمیر و احیای باتری را توضیح دهیم لازم به ذکر است که تعمیر باتری با شارژ باتری کاملا متفاوت است. بازسازی باتری به معنای بازگرداندن باتری به ظرفیت کامل آن است (به اندازه نو است!) در حالی که شارژ مجدد به معنای شارژ کردن برای مدتی است.

چگونه باتری خودرو میمیرد؟

قبل از هرچیزی باید یادآور شویم که باتری مرده با باتری که به دلیل روشن بودن چراغ های خودرو یا روشن نکردن خودرو در زمان طولانی دشارژ شده متفاوت است. باتری که دشارژ شده با باتری به باتری کردن شارژ و مشکل آن برطرف می شود.

اما زمانی که باتری توانایی نگهداری شارژ را از دست می دهد در طول زمان باعث از کارافتادگی باتری می شود که به آن باتری مرده می گویند. در این حالت ساختار داخلی باتری کم کم سولفاته می شود, سولفاته شدن به این معنا که بلورهای سولفات سرب بر روی صفحات داخلی باتری تشکیل می شود. در حالت عادی روند فعالیت باتری به گونه ایست که الکترون ها از صفحه سرب به طرف صفحه اکسید سرب حرکت میکنند و با ایجاد جریان الکتریکی انرژی لازم برای استارت موتور یا روشن شدن چراغ ها را فراهم میکند. اگر باتری مدت زیادی در حالت تخلیه باقی بماند, صفحات داخلی با بلورهای سولفات سرب پوشیده شده و در نهایت این بلورها در کل باتری پخش شده و باعث ایجاد اتصال کوتاه در جزای داخلی باتری می شوند.

آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

سولفاته شدن صفحات باتری و قطعی داخلی صفحات باتری منجر به خرابی باتری ماشین می‌شود.

نحوه تعمیر باتری ها بستگی زیادی به نوع باتری آن دارد. نوع باتری می تواند اسید سرب یا باتری ساده لیتیوم یونی باشد. دانش صحیح مواد شیمیایی و جابجایی مناسب برای تعمیر ایمن باتری ها ضروری است.

در تامین انرژی یک وسیله نقلیه یا دستگاه، فرآیند تخلیه باتری به نام سولفاته شدن اتفاق می افتد. این واکنش شیمیایی منجر به تجمع کریستال های سولفات بر روی صفحات باتری می شود. کریستال های بیشتر به معنای زمان شارژ طولانی تر، راندمان کمتر و ظرفیت شارژ کمتر است. بازسازی باتری این سولفات‌ها را پاک می‌کند، محلول الکترولیت را دوباره پر می‌کند و به باتری اجازه می‌دهد تا شارژ شود و مانند یک باتری نو عمل کند.

در چه صورتی باتری قابل تعمیر است؟

در صورتی که خرابی باتری به علت سولفاته شدن صفحات باتری باشد، تعمیر باتری ماشین امکان‌پذیر است و با چند روش می‌توان باتری را احیا کرد و برای مدتی از آن استفاده نمود؛ اما اگر خرابی باتری خودرو به دلیل قطعی داخلی صفحات باتری باشد، تعمیر باطری ماشین ممکن نیست.

روش های احیای باتری مرده خودرو

تعمیر باتری سرب اسیدی

از مهترین دلایل استارت نخوردن خودرو و ضعیف شدن باتری پایین آمدن غلظت باتری است. در این حالت اگر باتری سرب اسید است تمامی درهای باتری را باز کرده و اسید باتری را به صورت کامل از آن خارج کنید. سپس ترکیب آب مقطر و جوش شیرین را با نسبت 2قاشق جوش شیرین و یک لیتر آب مقطر درون باتری ریخته و بعد از یک ساعت تخلیه کنید. سپس اسید مناسب باتری را داخل باتری ریخته و باتری را به مدت 24 ساعت شارژ کنید. بعد از آن می توانید باتری را درون ماشین قرار داده و استارت بزنید. اگر خودرو روشن شد به این معناست که باتری به درستی تعمیر شده است.

تعمیر باتری اتمی

قبل از هرچیزی برای تعمیر باتری اتمی باید سطح اسید را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را به سطح مناسب برسانید. توجه داشته باشید که تمامی مراحل نیاز به دانش فنی و ملاحظات  ایمنی بسیاری دارد.

ابتا باتری اتمی را کاملا تخلیه کنید. برای این کار می توانید یک لامپ به آن متصل کنید و زمانی که لامپ خاموش شد میتوانید مطمئن شوید که باتری کاملا دشارژ شده است. سپس باید باتری را مجددا شارژ نمایید. در زمان شارژ باید مراقب باشید تا قطب ها معکوس نشوند زیرا باعث از بین رفتن کامل باتری خواهد شد.

باتری را به شارژر متصل کنید و آن را روی کندترین و کمترین آمپر قرار دهید. مدت زمان شارژ باتری ممکن است تا24 ساعت طول بکشد. در طی زمان شارژ باتری مرتب آن را چک کنید تا در صورت افزایش دما از شارژر جدا کرده و سپس بعد از بازگشت به دمای طبیعی مجدد آن را به شارژر متصل کنید.

تعمیر باتری ماشین به روش باتری به باتری

با روش باتری به باتری می شود باتری را روشن کرد و برای راه اندازی خودرو مناسب است اما باتری مرده شارژ را نمی پذیرد. پس بعد از روشن کردن خودرو تا زمانیکه به جای مناسبی برسید و باتری را تعویض یا تعمیر کنید خودرو را خاموش نکنید.

 

تعمیر باتری ماشین با اضافه کردن آب مقطر

در بیشتر مواقع بعد از اینکه باتری به حالت مرده تبدیل می شود, سطح مایع الکترولیت آن کاهش میابد. افزودن آب مقطر می تواند برای غوطه ور شدن کامل صفحات و ایجاد ناحیه واکنش کمی بیشتر کافی باشد. همچنین می تواند تا حدودی پاکسازی کرده و از ایجاد اتصال کوتاه جلوگیری کند.

احیای باتری ماشین با اضافه کردن نمک اپسوم

در این روش با استفاده از نوعی نمک به نام منیزیم سولفات یا epsom solt می توان باتری را احیا کرد.

در این روش ابتدا باید به اندازه یک سرنگ از اسید باتری را تخلیه نمایید. اگر باتری خودروتان اسیدی است  می توانید درهای آن را باز کرده و اسید را تخلیه کنید. درصورتیکه باتری خودروتان اتمی است باید 6سوراخ ریز ( مشابه 6 درب باتری در نوع اسیدی ) ایجاد کرده و آب اسید را از آن طریق خارج کنید.

احیای باتری خودروهای هیبریدی

باتری های هیبریدی گران هستند. اگر با باتری هیبریدی خودروتان دچار مشکل شد، ممکن است بتوان آن را تعمیر کرد و نیاز به تعویض آن نباشد. رایج ترین باتری هیبریدی مورد استفاده، هیدرید فلز نیکل یا باتری NiMH است. این یکی از بهترین انواع باتری‌هایی است که تا کنون ساخته شده است و بیش از یک دهه است که برای تامین انرژی بیش از 7 میلیون خودروی هیبریدی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

باتری خودروهای هیبریدی دارای سلول های درونی هستند. خودروهای هیبریدی قدیمی حدود 120 سلول برای هر بسته باتری دارند. خودروهای هیبریدی جدیدتر حدود 168 تا 228 سلول دارند. این سلول ها را در تعداد خودروهای هیبریدی در حال حاضر در جهان ضرب کنید، بیش از یک میلیارد سلول NiMH در حال استفاده وجود دارد. حجم زباله تولید شده بعد از دور ریختن این مقدار باتری را تصور کنید. احیای باتری می تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از این مشکل باشد.

مشکل باتری های هیبریدی زمانی آغاز می شود که خودرو برای مدت طولانی رها می شود و باتری کاملا تخلیه می شود. در این مواقع باتری توان خود را برای ذخیره انرژی نسبت به زمانی که بلافاصله بعد از تخلیه کامل شارژ می شود را از دست می دهد.

برای درک بهتر باتری های هیبریدی، اجازه دهید نگاهی به ساختار آن بیندازیم. باتری های هیبریدی از سلول های متعددی تشکیل شده اند. این سلول ها به صورت سری سیم کشی می شوند و سپس در محفظه ای قرار می گیرند که می تواند از فلزی یا پلاستیکی باشد. به مجموع این ساختار ماژول مبگویند.

اگر آسیب یا مشکل باتری در بازه زمانی گارانتی باتری اتفاق افتاده باشد، می توان آن را به راحتی توسط سازنده باتری هیبریدی جایگزین کرد. اما از آنجایی که انتظار می رود باتری های هیبریدی طول عمر زیادی داشته باشند, به احتمال زیاد بیشتر مشکلات پس از اتمام گارانتی به وجود می آید.

برای تعمیر باتری هیبریدی خود، شناسایی کنید که کدام یک از ماژول ها آسیب دیده اند. ماژول های آسیب دیده را تعویض کنید و سپس می توانید انتظار داشته باشید که باتری هیبریدی شما دوباره کار کند. در صورت داشتن مهارت و دانش کافی می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. تمامی فرآیند را محتاطانه انجام دهید زیرا در صورت عدم انجام صحیح فرآیندها، کار با هر باتری می تواند خطرناک باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اکبر خدیوی
اکبر خدیوی
8 ماه پیش

با سپاس از شما برای این نوشتار در باره بازسازی و زنده کردن باتری های اسیدی و اتمی و … ولی شوربختانه نوشتار شما کامل نیست و چگونگی تعویض سلول های باتری ها و یا در بخش تعمیر باتری اتمی گفته نشده که پس از تخلیه کامل آب اسید باتری چه کاری باید انجام داد و به همین اکتفا شده که آب اسید را با سوراخ کردن باتری مانند باتری اسیدی با شش سوراخ آب آنرا کاممل خالی کنید و پس از آن چه باید کرد و یا در تعویض سلول های باتری اتمی و یا هیبرید نیز به همین… خواندن ادامه ...

محسن شمسیان
محسن شمسیان
6 ماه پیش

بایدتاسف‌خوردنسبت‌به‌حال‌وجایگاهی‌که‌داریم.
این‌خاک‌نبخشه‌افرادی‌روکه‌ایران‌وایرانی‌روبه‌این
مرتبه‌رسوندن.من‌علم‌کافی‌درمورد‌باطری‌ندارم.
اما‌براساس‌تجربه‌میگم‌که‌باطری‌های‌قدیمی‌که میباست‌الکترولیت‌آنها‌چک‌بشه‌عمردوتاسه‌برابر
باطری‌های‌مدل‌جدید‌دارند.هردوباطری‌یک نمونه
هستندولی‌شرکتهای‌تولیدکننده‌به‌این‌نتیجه‌
رسیدن‌که‌بابستن‌بالای‌باطری‌میتونن‌فروش‌بالا داشته باشند

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش