زمان تعویض روغن موتور خودرو

زمان تعویض روغن موتور
4.7
(2254)

هر موتور خودرویی به روغن نیاز دارد، اما هر روغنی نیازهای آن را تامین نمی کند. موتورهای مدرن بر اساس استانداردهای دقیق طراحی و ساخته می شوند و به روغن هایی نیاز دارند که مشخصات بسیار خاص صنعت و خودروساز را برای اطمینان از عمر طولانی داشته باشند. عدم استفاده از روغن نوع مناسب، می تواند گارانتی خودروی جدید شما را باطل کند.

روغن موتور یکی از مهمترین ملزومات موتور خودروی شماست و اگر در زمان مناسب بررسی نشود، می تواند باعث آسیب های جدی و تعمیرات پرهزینه و حتی باعث تعویض موتور شود. بنابراین، بررسی روغن موتور، که به عنوان روغن سیاه یا روغن روان کننده نیز شناخته می شود، باید به طور مکرر یک اولویت در روال تعمیر و نگهداری خودرو شما باشد.

زمان تعویض روغن موتور
زمان تعویض روغن موتور

روغن موتور چیست؟

وظیفه روغن موتور روغن کاری و روان کاری اجزای موتور است. از آنجایی که اجزای فلزی زیادی در داخل یک موتور وجود دارد، روغن به عنوان یک روان کننده عمل می کند تا با کاهش اصطکاک بین این اجزا، همه چیز به خوبی اجرا شود. این روغن همچنین به دفع گرما کمک می کند، به تمیز کردن موتور با به دام انداختن زباله ها و همچنین براده های موتور کمک می کند. در صورت نبود روغن موتور اصطکاک بین اجزای موتور افزایش یافته و باعث از کار افتادن موتور خواهد شد.

در همین زمینه می توانید علت خراب شدن دینام ماشین را مطالعه نمایید.

بسته به سن خودرو، نوع روغن و شرایط رانندگی، فواصل تعویض روغن متفاوت خواهد بود. قبلاً تعویض روغن هر 5000 کیلومتر عادی بود، اما با وجود روانکارهای مدرن، اکثر موتورهای امروزی فواصل تعویض روغن را بین 8000 تا 11000 کیلومتر توصیه می کنند. علاوه بر این، اگر از روغن موتور کاملا مصنوعی استفاده میکنید، ممکن است تا 24000 کیلومتر بین سرویس‌ها فاصله داشته باشد. شما نمی توانید وضعیت روغن موتور را بر اساس رنگ قضاوت کنید، بنابراین برنامه تعمیر و نگهداری کارخانه را برای تعویض روغن دنبال کنید.

وظیفه روغن موتور
وظیفه روغن موتور

5 نشانه که روغن موتور شما نیاز به تعویض دارد.

برخی از دارندگان خودرو ممکن است استدلال کنند که روغن موتور آنها باید تنها پس از رسیدن خودرو به مسافت پیموده شده مشخص یا از تعداد ماه‌هایی که از آخرین تعویض آن گذشته است، تعویض شود. این گزاره درست است اما لازم است باقی هشدارها که نشان می دهد لازم است زودتر از زمان مورد نظر روغن موتور را تعویض کنید، در نظر داشته باشید.

وجود مشکل در موتور

روغن موتور تمیز و غلیظ قادر به روانکاری و جلوگیری از تماس بسیاری از اجزای فلزی در موتور است. اما زمانی که روغن کمتر غلیظ یا کثیف باشد، دیگر نمی تواند به درستی روغن کاری کند که به دلیل اصطکاک بین اجزای فلزی، صدای تق تق از موتور ایجاد می شود. این امر همچنین می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شما شود.

بوی سوختن بنزین

وقتی هر بار که سوار ماشین خود می شوید بوی بنزین را استشمام می کنید، این نشان دهنده مشکل در موتور خودرو است. این بو ممکن است به دلیل نشت روغن در موتور یا گرم شدن بیش از حد موتور باشد که باعث سوختن بنزین در سیستم اگزوز می شود و در نتیجه دود خاکستری یا آبی از لوله اگزوز خارج می شود. در صورت مشاهده چنین علائمی برای جلوگیری از آسیب جدی به خودرو مانند آتش گرفتن موتور، فوراً روغن موتور را تعویض کنید.

رنگ روغن موتور

روغن روان کننده تمیز معمولا قهوه ای و شفاف است. اما به دلیل کثیفی و زباله های حاصل از احتراق داخلی موتور، به مرور تیره تر می شود. بنابراین، دفعه بعد که سطح روغن را بررسی کردید، روغن سنج را بررسی کنید. اگر به دلیل رنگ روغن میله اندازه گیری دیده نمی شود، نیاز به تعویض روغن دارید.

نحوه انجام بررسی دیپ استیک

  • میله را از ذرات روغن جدا کرده و تمیز کنید.
  • برای بررسی سطح روغن و رنگ، میله را دوباره داخل روغن موتور قرار دهید.
  • اگر روغن بالاتر از حد متوسط باشد، مقداری از روغن باید خالی شود تا روی عملکرد موتور تأثیری نداشته باشد.
  • میله اندازه گیری را روی یک دستمال تمیز کنید تا رنگ روغن را ببینید.
رنگ روغن موتور
رنگ روغن موتور

چراغ هشدار موتور

اگر چراغ هشدار موتور خودرو روی داشبورد شروع به چشمک زدن کند، نشان می دهد که روغن موتور خودرو کارایی لازم را ندارد یا سطح آن از مقدار مورد نیاز کمتر شده است. اگر چراغ روغن موتور روشن است، بلافاصله سطح روغن را بررسی کنید و در صورت لزوم مقداری به آن اضافه کنید. وسیله نقلیه خود را برای بازرسی بیشتر به کارگاه مجاور ببرید تا از بروز هرگونه آسیب جدی جلوگیری شود.

افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت یا بنزین می تواند منجر به نیاز به تعویض روغن موتور خودرو شود. به این دلیل که این روغن آنطور که باید غلیظ نیست و باعث کارکرد نامناسب موتور می شود. سپس اجزای موتور با افزایش عملکرد که به طور غیرمستقیم مصرف بنزین را افزایش می دهد، باید سخت تر از حد معمول کار کنند.

افزایش سوخت خودرو
افزایش سوخت خودرو

روغن‌های موتور عوامل موثری بر سلامت موتور و خودرو هستند. برای اینکه خودرویی با عملکرد بهینه رانندگی کند، موتور شما نیز باید بهترین عملکرد را داشته باشد و این به نوع روغنی که ماشین شما استفاده می کند نیز بستگی دارد.

نکاتی در مورد نحوه انتخاب روغن موتور مناسب برای ماشین

مدل و سری ساخت روغن موتور

اولین قدم در انتخاب روغن روان کننده مناسب این است که مدل و سری خودرو خود را بشناسید. مدل‌های جدید خودرو به موتورهای جدید با کارایی بالا مجهز شده‌اند. در نتیجه، اکثر روغن‌هایی که امروزه در بازار به فروش می‌رسند، به گونه‌ای فرموله و توسعه می‌یابند که با فناوری و توسعه این موتورهای جدید هماهنگی داشته باشند. بنابراین، مطمئن شوید که انواع روغن های مناسب برای مدل و ساخت خودروی خود را بررسی می کنید.

محیط رانندگی

قبل از انتخاب روغن مناسب برای استفاده، عوامل محیطی و موقعیت مکانی خود را در نظر بگیرید. شرایط مختلف محیطی (مانند آب و هوای گرم یا سرد، جاده های سنگفرش یا سنگلاخ و غیره) می تواند مشکلات مختلفی را برای خودروی شما ایجاد کند. به طور معمول، تعویض روغن موتور بر اساس تعداد دفعات و مسافتی که خودرو رانده شده و در چه نوع زمینی رانده شده است انجام می شود. اگر خودرو به طور مکرر استفاده می شود یا اغلب در زمین های سنگی رانده می شود، روغن آن باید زودتر تعویض شود. با این حال، حتی اگر خودرو به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد یا در جاده های معمولی رانندگی می شود، روغن همچنان باید طبق برنامه سرویس تعویض شود تا آسیبی به موتور وارد نشود.

انواع روغن موتور

در بازار انواع روغن موتور از جمله روغن های معدنی، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک به فروش می رسد. هر نوع روغن مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری، عوامل دیگری مانند سطح ویسکوزیته، دما، مقاومت در برابر رسوب (لجن) و دوام را در نظر بگیرید.

انواع روغن موتور
انواع روغن موتور

در مورد تعمیر و نگهداری صحیح خودرو، چهار دسته اساسی از روغن موتور وجود دارد.

روغن موتور معمولی یا مینرال

روغن موتور معمولی رایج ترین نوع روغن موتور است و از نفت خام تازه تصفیه شده تولید می شود. این روغن برای خودروهای سبک و مدل قدیمی با مسافت پیموده شده کم و طراحی موتور ساده بهترین کارایی را دارد.

روغن موتور برای مسافت پیموده شده بالا

روغن موتورهای پرمصرف دارای مواد افزودنی و موادی هستند که به مراقبت از موتورهای قدیمی با مسافت 11000 کیلومتر یا بیشتر کمک می کنند. روغن موتور مناسب با مسافت پیموده شده زیاد ممکن است به کاهش مصرف روغن، به حداقل رساندن نشت روغن و کاهش دود و گازهای گلخانه ای کمک کند.

روغن موتور مصنوعی یا سنتتیک

سنتتیک نام یکی از شیوه‌های تولید انواع روغن موتور است که در این روش، باکیفیت‌ترین روغن موتورها تولید می‌شوند.  قیمت روغن موتور مصنوعی دو تا چهار برابر روغن معمولی است، اما در دراز مدت برای موتور شما بهتر است. از نظر اقتصادی، پولی که برای روغن موتور مصنوعی خرج می‌کنید، می‌تواند با جلوگیری از مشکلات عمده در آینده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر، جبران کند. روغن مصنوعی با پایه ای از روغن معمولی بسیار تصفیه شده همراه با مواد افزودنی پودر و روغن حامل ترکیب می شود که مواد افزودنی را به طور مساوی در سراسر موتور شما توزیع می کند.

روغن موتور ترکیبی مصنوعی یا نیمه سنتتیک

روغن موتور ترکیبی مصنوعی روغن معمولی را با نوع مصنوعی ترکیب می کند. این به رانندگان یک جایگزین کم‌هزینه برای روغن‌های موتور تمام مصنوعی می‌دهد در حالی که دارای درجه بالاتری نسبت به انواع معمولی هستند.

سطح ویسکوزیته

هنگام مقایسه روغن موتور، ممکن است با یک کد (ترکیبی از اعداد و حروف) روی برچسب بسته بندی مواجه شوید. این کدها به اندازه گیری سطح ویسکوزیته و دوام روغن موتور اشاره دارد. به طور کلی دو عدد وجود دارد که سطح ویسکوزیته روغن موتور را تعیین می کند:

اولین عددی که به حرف W ختم می شود به جریان روغن در دماهای سرد یا زمانی که موتور روشن می شود اشاره دارد.

عدد دوم به جریان روغن در دمای کارکرد معمولی اشاره دارد.

روغن‌هایی که جریان ویسکوزیته پایین دارند در دماهای سردتر از قطعات موتور محافظت می‌کنند. در حالی که آنهایی که ویسکوزیته بالا دارند معمولاً در دماهای بالاتر، از موتور بهتر محافظت می کنند. شما می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو ارائه شده توسط سازنده خودرو، سطح ویسکوزیته مناسب را برای خودروی خود انتخاب کنید.

در مورد لول بندی ویسکوزیته و طریقه انتخاب روغن موتور می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

از موتور خودرو با تعویض به موقع روغن موتور محافظت کنید

قانون کلی این است که روغن موتور خودروی خود را حداقل هر 5000 کیلومتر یا هر شش ماه یکبار تعویض کنید تا مطمئن شوید عملکرد موتور خودرو در بهترین سطح خود است.

در مورد تعویض روغن موتور به دفترچه راهنمای خودرو یا مرکز خدمات خودرو مراجعه کنید، به خصوص اگر خودروی شما همچنان تحت گارانتی است. همچنین دقت کنید روغن موتور استفاده شده از برند معتبر و اصیل باشد.

با این نکات گفته شده، امیدواریم اکنون بتوانید تشخیص دهید که آیا خودروی شما نیاز به تعویض روغن دارد یا خیر. به یاد داشته باشید، نگهداری از ماشین بسیار مقرون به صرفه تر از تعمیر آن است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Aziz
Aziz
1 سال پیش

ممنون از گزارش خوب تان در مورد روغن
اگر امکان دارد تشخیص روغن اصلی با تقلبی را بفرمایید

سعید
سعید
1 سال پیش

با تشکر از توضیحات خوب و مفید و خلاصه شده اما کاربردی شما . در مورد گرید روغن های مختلف اگر یک مقدار بیشتر توضیح میدادید مقالتون خیلی کارایی بیشتری برای مردم عادی که از روغن اطلاعات کافی ندارند داشت .

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و ثبت سفارش